Awarie układu chłodzenia - jak sobie z nimi radzić?

Awarie układu chłodzenia - jak sobie z nimi radzić?

Coraz mniejsze, ale jednocześnie bardziej wydajne silniki nowoczesnych samochodów wymagają bardziej efektywnego chłodzenia. Jak jednostce napędowej oraz turbosprężarce zapewniana jest optymalna temperatura pracy i jakie są najczęstsze awarie odpowiadającego za to układu?

ROLA UKŁADU CHŁODZENIA

Układ chłodzenia w samochodzie wydawać by się mógł rzeczą prostą, jednak w rzeczywistości w ostatnim czasie mocno ewoluował, znacząco zwiększając swoją wydajność. Było to niezbędne do zapewnienia optymalnych warunków pracy coraz mniejszym, a jednocześnie bardziej efektywnym silnikom, które producenci samochodów projektują z myślą o spełnianiu coraz ostrzejszych norm emisji spalin.

Rola chłodzenia silnika jest niezwykle  istotna, gdyż układ musi zapewniać jednostce napędowej optymalne warunki pracy niezależnie od warunków otoczenia, a zatem zarówno podczas dużych mrozów, jak i mało sprzyjających upałów. Duże wahania temperatury powietrza w ciągu całego roku oraz coraz mocniej wysilone silniki samochodów sprawiają, że układ chłodzenia ma ciężką, ale i bardzo ważną pracę do wykonania.

Warto wiedzieć, że w nowoczesnym pojeździe chłodzenia wymaga nie tylko silnik. Obecnie zdecydowana większość samochodów wyposażona jest w turbosprężarkę, pozwalającą uzyskać więcej mocy z mniejszej jednostki napędowej. Do ochrony turbosprężarki przed nadmiernym ciepłem, szczególnie przy dużym obciążeniu, zaczęto stosować dodatkowe pompy układu chłodzenia, zasilane bezszczotkowym silnikiem elektrycznym. Zapewniają one przepływ płynu chłodzącego nawet po zgaszeniu silnika, co chroni turbosprężarkę przez zwęglaniem oleju osadzonego na wirniku, a także eliminuje ryzyko powstania poduszki powietrznej, mogącej blokować pracę turbosprężarki przy kolejnym uruchomieniu. Jeśli nie jesteśmy pewni, że w taki system wyposażony jest nasz samochód, warto przed wyłączeniem silnika odczekać jedną minutę – szczególnie po pokonaniu dłuższej i bardziej obciążającej silnik trasy.

NAJCZĘSTSZE USTERKI UKŁADU CHŁODZENIA

Do problemów z chłodzeniem silnika przyczyniać może się wiele mniejszych usterek, takich jak wycieki płynu czy zaburzona praca wentylatora. Kierowca może próbować wychwycić występowanie tego typu problemów poprzez dokładną obserwację komory silnika i ustaleniu, czy wentylator układu chłodzenia przy chłodnicy pracuje bez wyraźnych oporów, a wokół silnika nie pojawiają się ślady po wyciekającym płynie.

O poważniejszych nieprawidłowościach w działaniu układu chłodzenia kierowca najczęściej informowany jest za pomocą kontrolki płynu chłodniczego na tablicy rozdzielczej, mającej postać termometru osadzonego na falach wody. Wnikliwa diagnoza usterki często wymaga użycia specjalistycznych przyrządów diagnostycznych, a wymiana części powinna przebiegać zgodnie z rygorystycznymi zaleceniami producenta pojazdu.

Powszechną przyczyną awarii układu chłodzenia silnika jest pompa wody, odpowiadająca za cyrkulację płynu chłodniczego w układzie. Często dochodzi do pęknięcia wirnika pompy, jeżeli jest wykonany z tworzywa sztucznego lub braku komunikacji z modułem silnika kontrolującym pracę pompy, a tym samym przepływ cieczy w układzie chłodzenia.

Awaria układu chłodzenia to prosta droga do przegrzania i awarii silnika lub uszkodzenia drogiej w naprawie turbosprężarki. Aby tego uniknąć, warto przy naprawach korzystać z części zamiennych renomowanej marki. Doskonałym przykładem są komponenty z oferty Febi Bilstein, pozwalające zachować jakość na poziomie części montowanych fabrycznie w samochodzie.

Po wymianie pompy wody koniecznie trzeba pamiętać o uzupełnieniu poziomu cieczy chłodzącej oraz przeprowadzeniu odpowietrzenia całego układu przy użyciu przyrządu diagnostycznego – najlepiej operację tę wykona za Ciebie wykwalifikowany mechanik, dlatego naprawę warto zlecić w jednym z serwisów sieci Euro Warsztat

>>>>>>>>>> Mapa warsztatów

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • EXIDE EXIDE
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER