< powrót
Typowe awarie alternatora!

Alternator to prądnica prądu przemiennego, która służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. Prąd wytwarzany jest w nieruchomych uzwojeniach stojana poprzez wirujące pole magnetyczne wirnika. Alternator jest źródłem prądu w pojazdach mechanicznych – ładuje akumulator. Dzisiejsze alternatory sterowane są sygnałami cyfrowymi, dlatego ich kontrola jakości wymaga zastosowania najnowocześniejszych maszyn. Pierwsza prądnica została skonstruowana w 1891 r. i opatentował ją Nikola Tesla.

Alternator składa się m.in. z: koła pasowego, obudowy przedniej, łożyska przedniego oraz jego blokady, wirnika, łożyska tylnego, uzwojenia, obudowy tylnej, prostownika, regulatora napięcia, osłony alternatora.

W alternatorze może dojść do zwarcia stojana. W trakcie jego pracy to właśnie w nim przetwarzany jest prąd. Jedną z przyczyn może być przekroczenie wartości prądu płynącego przez uzwojenie. Najczęstsze przyczyny to zwarcie celi akumulatora, przeciążenie w instalacji pojazdu lub rzadziej przetarcie mechaniczne izolacji uzwojenia stojana. W stojanie prąd jest wytwarzany przez wirnik – jego praca tworzy pole magnetyczne, a on sam napędzany jest przez wał korbowy. Usterka tej części związana jest ze zużyciem pierścieni ślizgowych/szczotek węglowych przekazujących prąd z regulatora (elementy odpowiedzialne za przepływ prądu). Przyczyny tej usterki to najczęściej zużycie materiału w trakcie eksploatacji.

Kolejnym problemem może być uszkodzenie bądź spalenie regulatora napięcia. Moduł elektroniczny to element złożony, sterownik mikroprocesorowy z końcowym elementem PWM (ang. Pulse Width Modulation), więc możliwości uszkodzeń jest wiele. Jedną z najczęstszych przyczyn jest przekroczenie prądowej wartości granicznej tranzystora PWM lub mechaniczne uszkodzenie modułu (brak połączeń lutowanych, zgrzewanych) oraz zużyte szczotki przekazujące prąd do wirnika.

Usterki mogą powodować także niesprawne łożyska alternatora. Awaria może być rozpoznana przez głośną pracę i wzrost hałasu wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. Przyczyn może być wiele – od czysto eksploatacyjnego zużycia części, po słabą jakość materiału, na zanieczyszczeniach zewnętrznych kończąc. Nieprzyjemny hałas może generować także zużyte koło pasowe. Będzie ono dodatkowo niszczyć pasek klinowy, który w efekcie długotrwałego użytkowania może się zerwać i narazić użytkownika samochodu na wysokie koszty.

 

Każdy problem z ładowaniem lub rozruchem pojazdu powinien być skonsultowany ze specjalistą w warsztacie mechaniki pojazdowej. Każda z powyższych awarii wymaga specjalistycznej diagnostyki. Nawet najdrobniejsza usterka nie powinna być lekceważona.

 

>>>Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat, w którym sprawdzisz stan techniczny swojego samochodu<<<

Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN