Jak samemu sprawdzić alternator
Co znajdziesz w artykule:
W samochodach, szczególnie tych nowoczesnych, w których tak wieloma systemami zarządza elektronika, alternator ma zasadnicze znaczenie – bez prądu generowanego przez alternator samochód daleko nie zajedzie. Kiedy w aucie zauważysz problemy z elektryką, warto wiedzieć, jak sprawdzić, czy alternator ładuje. Wyjaśniamy, jak sprawdzić alternator bez wyjmowania go z auta i w porę wychwycić jego uszkodzenie.
By dobrze zrozumieć, jak samodzielnie sprawdzić alternator, warto wrócić do podstaw i przypomnieć sobie, czym alternator jest i za co odpowiada w samochodzie.
Czym jest alternator?
Alternator jest prądnicą prądu przemiennego , która dostarcza energię do samochodu, przekształcając energię mechaniczną w energię elektryczną podczas pracy silnika. Choć często jego zasługi błędnie przypisuje się akumulatorowi, to właśnie alternator dostarcza prąd licznym odbiornikom energii elektrycznej w samochodzie, m.in.: do świec zapłonowych, świateł, klimatyzacji, nagłośnienia i innych.
Akumulator w rzeczywistości ma tak naprawdę tylko dwa zadania. Po pierwsze, zasilanie elektroniki, gdy pojazd nie pracuje i po drugie – uruchomienie silnika. Skąd jednak prąd w akumulatorze? Oto drugie zadanie alternatora: ładowanie akumulatora podczas jazdy. W ten sposób bateria jest w pełni naładowana przy następnym uruchomieniu silnika, jednak już po uruchomieniu silnika to alternator przejmuje kontrolę i dostarcza energię elektryczną potrzebną Twojemu pojazdowi.
Jak samodzielnie sprawdzić alternator?
To nic trudnego. Test obciążenia możesz przeprowadzić samodzielnie, nawet bez wyjmowania alternatora z auta.
– Część problemów z alternatorem można zdiagnozować samodzielnie, bez konieczności jego demontażu z silnika samochodu. Wystarczy posiadać woltomierz wielozakresowy i umieć się nim poprawnie posługiwać – mówi Michał Czarzasty, Dyrektor ds. Produkcji w AS-PL Sp. z o.o., firmie znajdującej się w czołówce wiodących dostawców części i podzespołów elektrycznych do pojazdów. – Dodatkowo, jeśli alternator wyposażony jest w koło pasowe ze sprzęgłem jednokierunkowym (tzw. wolnobieżnym), należy obserwować czy wirnik alternatora obraca się zgodnie z obrotami koła pasowego alternatora. W przypadku awarii koła pasowego, wirnik alternatora nie będzie napędzany pomimo obracania koła pasowego – wyjaśnia Michał Czarzasty.
Jak sprawdzić alternator bez jego demontażu z samochodu w 4 krokach
Krok 1
Wyłącz silnik samochodu. Następnie otwórz maskę, by zdjąć wszelkie osłony zakrywające akumulator i alternator. Warto też sprawdzić zaciski na akumulatorze – jeśli okażą się skorodowane lub brudne należy je wyczyścić. Dopiero wtedy można przejść do testowania.
Krok 2
Podłącz woltomierz do dodatniego i ujemnego zacisku akumulatora. Zaciski powinny być oznaczone znakami plus i minus (oraz kolorami czerwonym i czarnym) odpowiadającymi dodatniemu i ujemnemu zaciskowi.
Krok 3
Wyłącz wszystkie akcesoria elektroniczne, uruchom silnik, a następnie odczytaj napięcie, pozostawiając samochód na wolnych obrotach. Powinno ono wynosić więcej niż 13 V. Odczyt poniżej tej wartości może wskazywać na wadliwy alternator.
Krok 4
Pozostaw samochód na włączonym silniku, tym razem utrzymując obroty silnika na poziomie 2000 obr./min. Jednocześnie zacznij włączać akcesoria elektryczne pojazdu, takie jak np.: reflektory, radio i zapalniczka. Spójrz na woltomierz. Jeśli pokazuje on wartość mniejszą niż 13,4 V, powinieneś zlecić zdiagnozowanie stanu alternatora przez specjalistę w warsztacie samochodowym. W sieci EuroWarsztat mechanicy sprawdzą go pod kątem wydajności i bezpieczeństwa.
– Poprawność działania instalacji silnoprądowej sprawdzamy przy włączonych obciążeniach, a pomiarów dokonujemy bezpośrednio na zaciskach alternatora (względem obudowy alternatora) oraz na jego klemach. Następnie porównujemy ze sobą wyniki obu pomiarów – wyjaśnia Michał Czarzasty z firmy AS-PL. – Przy sprawnej instalacji elektrycznej samochodu różnica wskazań woltomierza nie powinna być większa niż 0,1V. Wartość powyżej normy świadczy o wadach instalacji. Słabe klemy na zaciskach akumulatora, brak masy na korpusie silnika czy wadliwie podłączony alternator to tylko niektóre z przyczyn – dodaje.
Jakie są objawy awarii alternatora?
Alternator także może ulegać awariom. Znaki ostrzegawcze psującego się alternatora to:
Włączona kontrolka akumulatora
Kłopotów z alternatorem można spodziewać się, kiedy kontrolka akumulatora na desce rozdzielczej podczas jazdy raz się zapala, raz gaśnie lub nie gaśnie w ogóle. Pojawienie się lampki ostrzegawczej następuje, kiedy moc alternatora spada poniżej określonego poziomu. Oznacza to, że bateria nie jest ładowana, a więc w krótkim czasie może zdarzyć się, że silnik straci moc, aż w końcu zgaśnie.
Mrugające reflektory
Jednym z najczęstszych objawów awarii alternatora jest migotanie, pulsowanie lub przyciemnienie reflektorów. Jeśli alternator zaczyna zawodzić, nie jest w stanie skutecznie zasilać reflektorów.
Problemy z elektryką
Alternator jest odpowiedzialny za zasilanie różnych układów elektronicznych samochodu. Elektryczne szyby, elektryczne fotele, radio czy wewnętrzne oświetlenie samochodu mogą zacząć szwankować lub całkowicie przestać działać.
Zapach palącej się gumy
Alternator w samochodzie współpracuje z szeregiem pasków. Jeśli te pasy nie będą w stanie poruszać się w zamierzony sposób, będą generować nadmierne tarcie, a w konsekwencji nagrzewać się, może to powodować zapach palonej gumy.
Jeśli zauważysz któreś z powyższych objawów, Twoje podejrzenia od razu powinny paść na alternator. By je potwierdzić, warto wiedzieć, jak sprawdzić alternator domowym sposobem lub udać się do najbliższego serwisu sieci EuroWarsztat.