< powrót
Czym może być spowodowany brak ładowania w alternatorze?

 

Alternator jest prądnicą prądu przemiennego, która służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. Prąd w alternatorze wytwarzany jest w nieruchomych uzwojeniach stojana poprzez wirujące pole magnetyczne wirnika. Używany jest on powszechnie w pojazdach mechanicznych jako źródło prądu – ładuje akumulator. Dzisiejsze alternatory sterowane są sygnałami cyfrowymi, dlatego ich kontrola jakości wymaga zastosowania najnowocześniejszych maszyn.

Alternator składa się m.in. z: koła pasowego, obudowy przedniej, łożyska przedniego oraz jego blokady, wirnika, łożyska tylnego, uzwojenia, obudowy tylnej, prostownika, regulatora napięcia, osłony alternatora.

 

Schemat budowy alternatora. Źródło AS-PL.

 

Brak ładowania w alternatorze może być spowodowany poniższymi przyczynami:

Zużycie szczotek oraz pierścieni ślizgowych.

Spowodowane jest to naciskiem sprężyn oraz przepływającego prądu do magneśnicy.

Zwarcie stojana.

Przyczyną może być przekroczenie wartości prądu, który płynie przez uzwojenie. Może być to spowodowane np. zwarciem celi akumulatora, przeciążeniem lub zwarciem w instalacji pojazdu, przedostaniu się przez żebrowaną obudowę jakiegokolwiek twardego materiału. Rzadziej winne bywają drgania/przetarcia mechaniczne izolacji uzwojenia stojana.

Uszkodzenie mostka diodowego.

Przyczyny są podobne do opisanych powyżej. Należy jednak zaznaczyć, iż elementy półprzewodnikowe (zwłaszcza te wysokoprądowe) mają ograniczony czas pracy – ok. 100 tys. godzin i mogą ulec uszkodzeniu nawet przy przepuszczaniu niewielkich prądów.

Uszkodzenie regulatora napięcia.

Moduł elektroniczny jest elementem złożonym. W zasadzie jest to sterownik mikroprocesorowy z końcowym elementem PWM. Możliwości jego uszkodzeń jest wiele. Jedną z najczęstszych przyczyn jest przekroczenie prądowej wartości granicznej tranzystora PWM lub mechaniczne uszkodzenie modułu (brak połączeń lutowanych, zgrzewanych).

 

Każda z możliwych usterek uniemożliwia dalszą eksploatację pojazdu i oznacza konieczność diagnostyki oraz naprawy.

Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN