Czym może być spowodowany brak ładowania w alternatorze?
Alternator jest prądnicą prądu przemiennego, która służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. Prąd w alternatorze wytwarzany jest w nieruchomych uzwojeniach stojana poprzez wirujące pole magnetyczne wirnika. Używany jest on powszechnie w pojazdach mechanicznych jako źródło prądu – ładuje akumulator. Dzisiejsze alternatory sterowane są sygnałami cyfrowymi, dlatego ich kontrola jakości wymaga zastosowania najnowocześniejszych maszyn.
Alternator składa się m.in. z: koła pasowego, obudowy przedniej, łożyska przedniego oraz jego blokady, wirnika, łożyska tylnego, uzwojenia, obudowy tylnej, prostownika, regulatora napięcia, osłony alternatora.
Schemat budowy alternatora. Źródło AS-PL.
Brak ładowania w alternatorze może być spowodowany poniższymi przyczynami:
Zużycie szczotek oraz pierścieni ślizgowych.
Spowodowane jest to naciskiem sprężyn oraz przepływającego prądu do magneśnicy.
Zwarcie stojana.
Przyczyną może być przekroczenie wartości prądu, który płynie przez uzwojenie. Może być to spowodowane np. zwarciem celi akumulatora, przeciążeniem lub zwarciem w instalacji pojazdu, przedostaniu się przez żebrowaną obudowę jakiegokolwiek twardego materiału. Rzadziej winne bywają drgania/przetarcia mechaniczne izolacji uzwojenia stojana.
Uszkodzenie mostka diodowego.
Przyczyny są podobne do opisanych powyżej. Należy jednak zaznaczyć, iż elementy półprzewodnikowe (zwłaszcza te wysokoprądowe) mają ograniczony czas pracy – ok. 100 tys. godzin i mogą ulec uszkodzeniu nawet przy przepuszczaniu niewielkich prądów.
Uszkodzenie regulatora napięcia.
Moduł elektroniczny jest elementem złożonym. W zasadzie jest to sterownik mikroprocesorowy z końcowym elementem PWM. Możliwości jego uszkodzeń jest wiele. Jedną z najczęstszych przyczyn jest przekroczenie prądowej wartości granicznej tranzystora PWM lub mechaniczne uszkodzenie modułu (brak połączeń lutowanych, zgrzewanych).
Każda z możliwych usterek uniemożliwia dalszą eksploatację pojazdu i oznacza konieczność sprawdzenia alternatora oraz jego naprawy.