Jak ustrzec się przed awarią alternatora?
Czy wiesz, że pierwszy alternator skonstruował Nikola Tesla w 1981 roku? Dziś jest on nieodzownym elementem zarówno w starszych, jak i nowoczesnych samochodów, a jego awaria może przysporzyć nam nie lada kłopotów!
Nadmierny hałas dobiegający z alternatora - przyczyny mechaniczne
Alternator to źródło prądu w pojazdach mechanicznych (ładuje w nich akumulator). W najprostszym ujęciu to prądnica prądu przemiennego, która zmienia energię mechaniczną w prąd przemienny. Dzisiejsze alternatory sterowane są sygnałami cyfrowymi, dlatego kontrola ich jakości wymaga zastosowania najnowocześniejszych maszyn.
Alternator zbudowany jest m.in. z: koła pasowego, obudowy przedniej, łożyska przedniego oraz jego blokady, wirnika, łożyska tylnego, uzwojenia, obudowy tylnej, prostownika, regulatora napięcia, osłony alternatora.
Schemat budowy alternatora. Źródło AS-PL.
Alternator może sygnalizować ewentualną awarię m.in. poprzez nadmierny hałas, jaki może z niego dobiegać. W tym przypadku możemy brać pod uwagę m.in. usterki mechaniczne.
Przyczyny mechaniczne:
- Uszkodzone koło napędowe. W tym przypadku należy wymienić koło oraz pasek klinowy.
- Uszkodzone łożysko (łożyskowanie wirnika/obie obudowy alternatora, przednia i tylna). Po zdiagnozowaniu tego uszkodzenia trzeba wymienić komplet łożysk.
- Oś wirnika jest krzywa, co skutkuje koniecznością wymiany wirnika.
Powyższe usterki powodują konieczność zdemontowania alternatora, oszacowania i wymiany uszkodzonych elementów. Ze względu na konieczność wykonania niektórych czynności przy pomocy specjalistycznych narzędzi diagnostycznych, warto wykonać je w warsztacie.
Powinno się zwracać uwagę na sygnały płynące z naszego pojazdu, aby móc zawczasu wykonać diagnostykę, potrzebne naprawy i wymianę elementów.
Wykonaj diagnostykę alternatora w najbliższym w EuroWarsztacie!
>>>>>>> Mapa warsztatów