Zalety stosowania elektrycznych pomp wody w silnikach

Udostępnij artykuł:

Zalety stosowania elektrycznych pomp wody w silnikach

Silniki wyposażone w elektronicznie sterowane i napędzane pompy wody są wydajniejsze i charakteryzują się wyraźnie niższym poziomem emisji. Nic dziwnego, że coraz więcej producentów decyduje się montować je w swoich autach. Zobacz, co sprawia, że są tak wydajne!

Dla ochrony przed przegrzaniem i termi­cznymi odkształceniami w prawie wszys­tkich silnikach spalinowych blok i głowica cylindrów są chłodzone przepływającą przez nie cieczą. Zasada działania wyda­je się być prosta, tzn. czynnik chłodzący przepompowywany przez blok silnika ab­sorbuje ciepło. Zanim trafi z powrotem do silnika płyn przepływa przez chłodnicę. Następnie cały cykl jest powtarzany. Pro­ces rozgrzewania/chłodzenia regulowany jest termostatem, co pozwala na utrzyma­nie stałej temperatury.

Pompa wody – podobnie jak inne elementy osprzętu dodatkowego (np. pompa wspo­magania, alternator, czy sprężarka klima­tyzacji) – napędzana jest mechanicznie przez wał korbowy lub wałek rozrządu za pośrednictwem paska. Największą wadą tego rozwiązania jest stały pobór mocy sil­nika, a to zmniejsza jego osiągi, zwiększa spalanie paliwa oraz emisję spalin.

Dlatego też producenci samochodów opracowali alternatywne sposoby napędu i sterowania podzespołów przy jedno­czesnej poprawie wydajności i ekono­miki eksploatacji pojazdów. Do takich rozwiązań należy m.in. elektryczne wspo­maganie układu kierowniczego, czy też elektryczna sprężarka klimatyzacji.

W roku 2004 firma BMW wprowadziła elek­tronicznie sterowane i napędzane pompy wody. Ponieważ w przeciwieństwie do mechanicznie napędzanych można nimi w pełni sterować, elektroniczne pompy wody charakteryzują się wieloma zaletami:
 

  •  Zmienna prędkość pracy: pompa może pracować z każdą prędkością –w zależności od zapotrzebowania wyzna­czanego przez komputer sterujący silnika.
  •  Elastyczne dostosowanie do warunków pracy: przy zimnym silniku przepływ jest mniejszy, co pozwala na szybsze osiągnięcie temperatury roboczej. Na­tomiast w celu szybkiego schłodzenia rozgrzanego silnika przepływ może zostać zwiększony.
  •  Niezależna praca: pompa może pracować również przy unieruchomionym silniku spalinowym. Dzięki temu silnik może być chłodzony równomiernie – co eliminuje ryzyko miejscowego przegrzewania.
  •  Szczególnie nadają się do pojazdów wyposażonych w układ start & stop lub samochodów hybrydowych.

Dzięki tym zaletom silniki wyposażone w elektronicznie sterowane i napędzane pompy wody są wydajniejszei charakteryzują się wyraźnie niższympoziomem emisji.

Ponieważ elektroniczna pompa wody może zostać zamontowana praktycznie w każdym miejscu komory silnikowej, poz­wala na zdecydowanie większe możliwości przy projektowaniu silnika i samochodu. Jeżeli ciecz chłodząca wpływa na środku silnika  krzyżowy przepływ pozwala uniknąć miejscowego przegrze­wania. Tym samym wszystkie cylindry chłodzone są wydajnie i równomiernie. Natomiast napędzane paskiem pompy wody montowane są z jednej strony silnika . Tym samym lepiej chłodzone są cylindry położone w pobliżu pompy wody.

Możliwość autodiagnostyki
Elektryczna pompa wody sterowana jest przez komputer silnika. W sposób ciągły kontroluje on obciążenie silnika, tryb pracy oraz sygnały pochodzące od czujników temperatury, a tym samym określa zapotrzebowanie na chłodzenie w danym momencie. Ponadto pompa elektryczna posiada możliwość autodiagnostyki. Przy pomocy złącza diagnostycznego pojazdu po podłączeniu odpowiedniego testera mogą zostać odczytane kody błędów oraz aktualne parametry pracy przy uruchomionym silniku. Przykładowo mogą to być niewłaściwe obroty pompy, nadmier­na temperatura, zbyt wysokie lub zbyt niskie napięcie, blokada układu, utrata cieczy chłodzącej lub zapowietrzenie układu.

Warto zaufać częściom zamiennym Febi Bilstein produkowanym zgodnie z najwyższymi standardami jakościowymi pierwszego montażu.

Eksperci w serwisach EuroWarztat zajmą się doborem podezepołów do Twojego samochodu!