Części do klimatyzacji - nowe, czy używane?
Co znajdziesz w artykule:
Właściciel podczas naprawy pojazdu boryka się często z dylematem „część nowa, czy używana”. Wybór ciężki bo związany z ubytkiem na koncie paru ładnych złotych.
Wiele części w samochodzie zużywa się eksploatacyjnie i po wyjęciu ich z tzw. „rozbitka” możemy je z powodzeniem użyć ponownie w innym samochodzie. Niestety w przypadku używanych części klimatyzacji samochodowej, jesteśmy w większości przypadków skazani na porażkę.
Jak to robią producenci części zamiennych?
Układy klimatyzacji samochodowej pracują z olejami, które mają właściwości higroskopijne i powodują absorbcję wilgoci (wody) do wnętrza układu. Producenci części zamiennych i samochodów doskonale sobie z tego zdają sprawę i dlatego odpowiednio je zabezpieczają na tą okoliczność. I tak na przykład wszystkie kompresory NRF po procesie produkcji są poddane próżni co prowadzi do odparowania wilgoci i wydostania się wszystkich gazów z jego wnętrza.
Następnie kompresor napełnia się gazem obojętnym (azot lub hel) dla niedopuszczenia wchłaniania wilgoci do jego wnętrza podczas transportu i magazynowania. Podobna procedura jest stosowana w pozostałych elementach klimatyzacji.
Jak to się ma z używanymi częściami klimatyzacji samochodowej?
Wystarczy wejść na obojętnie który portal sprzedaży internetowej i wyszukać używaną część klimatyzacji by zobaczyć w jakim stanie do nas trafi.
Zdjęcie 1. Zrzut ekranu z internetowej oferty używanego kompresora klimatyzacji.
Po pierwsze, jak widzimy na załączonym powyżej zdjęciu, kompresor został zdemontowany z samochodu i nie jest w żaden sposób zabezpieczony przed wchłanianiem wilgoci do oleju. Jeżeli już są zabezpieczane to przeważnie porty ssania i tłoczenia są jedynie zatkane papierem lub folią, co nie jest ŻADNĄ przeszkodą dla wilgoci. Już od momentu rozpięcia przewodów klimatyzacji, do części która zawiera olej kompresorowy pochłaniana jest wilgoć. Powoduje to w prostej linii korozję części aluminiowych oraz stalowych.
>>>Sprawdź układ klimatyzacji w najbliższym serwisie EuroWarsztat<<<
Zdjęcie 2. Używany kompresor klimatyzacji i płyta zaworowa z wyraźną korozją (zdjęcie NRF).
Oleje o niskiej jakości, które są niekiedy stosowane w przeglądach i naprawach układów klimatyzacji, mają tendencję do reakcji chemicznych z wilgocią. Powoduje to wytwarzanie substancji chemicznych, które potrafią skleić tłoki z cylindrami co prowadzi do unieruchomienia kompresora.
Zdjęcie nr 3. Wytworzenie parafiny z użycia nieprawidłowego oleju i jego reakcji w wilgocią (zdjęcie NRF).
Nie znając historii samochodu, który był „dawcą” kupowanej części możemy się natknąć na wiele innych nieprawidłowości, które dyskwalifikują taką część z dalszego użytkowania. Przykładem może być tutaj zastosowanie „uszczelniacza do układu klimatyzacji”, który w poniższym przykładzie doprowadził do całkowitego zniszczenia klimatyzacji.
Zdjęcie nr 4. Uszczelniacz klimatyzacji i uszkodzenie kompresora (zdjęcie NRF).
Takie same niespodzianki mogą nas czekać w pozostałych częściach klimatyzacji. Olej kompresorowy krąży po całym układzie klimatyzacji i będzie tak samo reagował jak w przykładach podanych wyżej.
Zdjęcie 5. Używany skraplacz i zanieczyszczenie na wkładzie osuszacza (zdjęcie NRF).
Kupowanie używanych części klimatyzacji samochodowej jest często polem minowym dla właściciela a sentencja „kupując tanią część musisz liczyć się z wysokimi kosztami” jest w tym przypadku w pełni zasadna.
Adam Gertruda
>>>Nie czekaj aż Twoja klimatyzacja przestanie działać - umów się na przegląd<<<