< powrót
Jak działa skraplacz klimatyzacji samochodowej? Fakty, które lepiej znać!

Skraplacz to jeden z głównych elementów układu klimatyzacji. Warto wiedzieć jaką pełni rolę, ponieważ w sieci można znaleźć wiele nieprecyzyjnych lub wręcz nieprawdziwych informacji. A więc co to jest skraplacz klimatyzacji i jak działa cały układ „klimy”? Co jest powodem najczęstszych usterek? Jak nierzetelne firmy oszczędzają na produkcji skraplaczy? Wszystko to wyjaśniają eksperci NRF.

Jeśli nie znamy zasad działania klimatyzacji samochodowej, lepiej nie diagnozować usterek na podstawie forów internetowych. Niestety, zdarza się, że pojawiające się tam wskazówki są niedokładne lub - co gorsza - błędne. Wielokrotnie jest to efektem niewiedzy, jak działa skraplacz klimatyzacji, niezrozumienia termodynamiki czynnika chłodniczego, jego ciśnienia i temperatury w poszczególnych elementach, a także specyfiki innych procesów zachodzących w układzie. 
Stosowanie się do niesprawdzonych wskazówek zawsze wiąże się z ryzykiem, że niepoprawnie ocenimy przyczyny awarii i poniesiemy przez to niepotrzebne koszty. Aby tego uniknąć, warto wyjaśnić najważniejsze fakty dotyczące skraplacza klimatyzacji.

Skraplacz klimatyzacji - zasady działania

- Układ klimatyzacji odbiera wysoką temperaturę z powietrza przepływającego przez niego, a dmuchawa wymusza jego wtłoczenie do kabiny pasażerskiej. Dzieje się to poprzez parownik, w którym paruje czynnik chłodniczy (przepływ temperatury odbywa się od strony ciepłej do zimnej). Warto wiedzieć, że czynnik chłodniczy R134a w ciśnieniu 1 atmosfery wrze w temperaturze ‑26,5oC - wyjaśniają eksperci firmy NRF, jednego z czołowych producentów elementów do układów chłodzenia m.in. dla branży motoryzacyjnej.

Żeby odparować czynnik w parowniku, należy go wcześniej skroplić. Ważne: czynnik ulega skropleniu w sytuacji, kiedy jego postać gazową kompresor spręży do odpowiedniego ciśnienia i temperatury, a następnie obniży jego temperaturę o wymaganą wartość. Proces ten został wyjaśniony na poniższym schemacie.

Przykładowy obieg czynnika chłodniczego R134a w klimatyzacji samochodowej

Fot. Przykładowy obieg czynnika chłodniczego R134a w klimatyzacji samochodowej
 

Tak więc jeśli klimatyzacja ma chłodzić, należy wytworzyć ciecz. Aby tak się stało, skraplacz musi drastycznie obniżyć temperaturę czynnika chłodniczego, który przez niego przepływa. Jeżeli skraplacz nie ma odpowiedniej wydajności i nie potrafi skroplić czynnika, powoduje to wzrost ciśnienia i temperatury w układzie, a w konsekwencji prowadzi do uszkodzenia kompresora. Innymi słowy - jeśli podczas przepływu przez skraplacz czynnik nie przejdzie ze stanu gazowego na ciekły, nie zachodzi parowanie i nie ma chłodu na parowniku (pokazuje to linia nr 2 na powyższym schemacie). 

Warto wspomnieć, że nowoczesne układy klimatyzacji pracują na coraz mniejszej ilości czynnika, a producenci aut wymagają od dostawców coraz mniejszych podzespołów. Jest to jeden z powodów, dla których stosuje się wysokowydajne termicznie skraplacze wieloprzepływowe. Niestety, mniejszy układ nie zawsze idzie w parze z wysoką jakością skraplacza, dlatego zawsze lepiej zasięgnąć opinii specjalistów, na przykład z serwisu EuroWarsztat.

Częste powody awarii skraplacza klimatyzacji 

Warto wyszczególnić kilka najbardziej typowych przyczyn awarii skraplacza klimatyzacji:

  • przeładowanie czynnika lub oleju układu chłodniczego; 
  • zanieczyszczenia oklejające skraplacz;
  • niepoprawnie działający wentylator;
  • naprawa układu klimatyzacji poprzez wymianę samego skraplacza, bez zwracania uwagi na inne zanieczyszczenia. 

- Druga sprawa, to sposób wykonania skraplacza. Niektórzy kierowcy wybierają tanie produkty nieznanego pochodzenia, ale te nierzadko wykonane są z komponentów niskiej jakości. Niestety, koszty produkcji skraplacza można dość łatwo zredukować chociażby poprzez zastosowanie tańszych stopów o mniejszej przewodności cieplnej - alarmują specjaliści NRF. 

Oto kilka przykładów, jak nierzetelne marki oszczędzają na etapie produkcji skraplaczy:

1.zastosowanie płaskich rurek z mniejszą liczbą mikrokanałów - po lewej stronie widać skraplacz z małą liczbą takich kanałów, po prawej część o dużej wydajności cieplnej; 

zastosowanie płaskich rurek z mniejszą liczbą mikrokanałów

2.nieregularne rozłożenie lameli - taki układ lameli skraplacza może spowodować problemy z rozkładem temperatur;
 

nieregularne rozłożenie lameli

3. częściowo niepoprawnie ułożone lamele - mogą spowodować słabszy przepływ powietrza przez skraplacz, a w konsekwencji słabsze wychłodzenie czynnika;


częściowo niepoprawnie ułożone lamele

4. ekstremalne wygięcie rury komory pośredniej - wygięcie rur może spowodować nieprawidłowy przepływ czynnika chłodniczego; 

 

ekstremalne wygięcie rury komory pośredniej

5.suche oringi uszczelnienia korka modulatora - pozbawione smarowania oringi mogą spowodować wyciek czynnika chłodniczego;


suche oringi uszczelnienia korka modulatora

Znajdź najbliższy EuroWarsztat, w którym sprawdzisz klimatyzację

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco