< powrót
Co zrobić gdy rozrusznik zawodzi?

 

Wał korbowy to element silnika tłokowego, który zamienia ruch posuwisty tłoka oraz korbowodu na ruch obrotowy. Składa się on z czopów (główne oraz korbowe) przesuniętych względem swojej osi, ramion wału z przeciwciężarami, tarczy koła zamachowego oraz z ramienia wykorbienia, które łączy czopy.

Kształt wału zależy m.in. liczby i układu cylindrów w silniku, konstrukcji silnika, kolejności zapłonów czy liczby czopów głównych wału itp. Wał korbowy wykuwany jest w większości ze stali niestopowej o wyższej jakości. Rzadziej stosowane są wały odlewane. Dla zapewnienia mu odpowiedniej twardości stosuje się hartowanie powierzchniowe lub nawęglanie (dla wałów ze stali stopowych). W większości silników występuje łożyskowanie wałów korbowych co każdy cylinder, co zwiększa sztywność tego układu. Z tyłu wału korbowego znajduje się zazwyczaj kołnierz służący do zamontowania koła zamachowego, a z przodu montuje się zazwyczaj napęd rozrządu.

Rozrusznik uruchamia silnik spalinowy i najczęściej stosuje są rozruszniki elektryczne, które są silnikami prądu stałego. Obracają one wał korbowy silnika i nadają mu odpowiednią prędkość obrotową, która pozwala silnikowi na rozpoczęcie samodzielnej pracy.

Rozrusznik elektryczny silnika spalinowego podczas uruchamiania silnika pobiera najwięcej energii elektrycznej z akumulatora. Rozrusznik składa się m.in. z głowicy, bendiksa (wraz z zabezpieczeniem oraz podstawą zabezpieczenia), przekładni, automatu i jego sprężyny, wirnika, stojana, szczotkotrzymacza oraz tylnej pokrywy.

Jeśli wykluczymy uszkodzenie silnika jako przyczynę zbyt wolnego obracania wałem korbowym przez rozrusznik, możemy przejść do analizy potencjalnych przyczyn tej sytuacji.

Powodem awarii mogą być tulejki ślizgowe, które uległy wytarciu. Może to być także luz, który powstaje między osią a tuleją i powoduje ocieranie blach transformatorowych wirnika o stojan magnetyczny/elektromagnetyczny.

Wirnik, na który podawane jest napięcie poprzez komutator, działa jak elektromagnes, który w większej mierze przyciąga zamiast rotować.

Z kolei większy prąd, który płynie przez szczotki może spowodować większe zużycie tych elementów. Rozrusznik musi zostać wymieniony, aby pojazd mógł działać prawidłowo. Alternatywą dla kosztownej wymiany na nowy model, może być regeneracja zużytego produktu. W tym przypadku regeneracji podlega wymiana tulejek, szczotek/szczotkotrzymaczy. Warto jednak do regeneracji podejść kompleksowo i obejrzeć wszystkie elementy robocze.

 

 

Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN