Wiedziałeś o tym? Trzy nieoczywiste wskazówki dla fleet managera
Co znajdziesz w artykule:
Jak zyskać na czasie, gdzie szukać oszczędności w wydatkach, jak poukładać współpracę z zewnętrznymi partnerami? Te pytania powodują ból głowy chyba u każdego fleet managera. Nic więc dziwnego, że obsługa floty samochodowej coraz częściej wymaga pewnych niestandardowych rozwiązań. Oto przykłady kilku z nich.
Czas: optymalizacja procesów, czyli wszystko w jednych rękach
Często zdarza się, że obsługa floty samochodowej zlecana jest różnym warsztatom. Dotyczy to szczególnie przedsiębiorstw, które dysponują taborem rozsianym po całym kraju. W takiej sytuacji zwykle to na barkach kierowników oddziałów spoczywa obowiązek zorganizowania usług serwisowych i napraw, ale taki model zarządzania – jak łatwo się domyśleć - stwarza jednocześnie kilka problemów:
- ogranicza możliwość negocjowania naprawdę atrakcyjnych stawek za usługę,
- daje pole do nadużyć ze strony Twoich pracowników (cóż, naprawy prywatnych aut na firmę niestety nie są rzadkością…),
- uniemożliwia odpowiednie skoordynowanie opieki nad całym parkiem pojazdów.
Szczególnie ostatni punkt może mieć poważne konsekwencje, ponieważ wiąże się z ryzykiem przestojów floty, a więc utratą czasu i zaburzeniem realizacji zamówień. Jest na to jednak recepta – podpisanie umowy z dobrze rozwiniętą siatką punktów serwisowych oraz przekazanie jej pełnego procesu serwisowania. Taka współpraca pozwoli Ci zoptymalizować kluczowe procesy i działać o wiele szybciej.
Jak może wyglądać to w praktyce? Spójrz chociażby na model działania sieci EuroWarsztat, która bierze na siebie każdy etap obsługi floty: umówienie wizyty, sporządzenie kosztorysu, naprawę oraz wystawianie zbiorczych faktur. Dzięki temu nie tracisz czasu na komunikację ze swoimi poszczególnymi oddziałami i ich serwisami, przyspieszasz proces decyzyjny, a w konsekwencji optymalizujesz koszty.
Pieniądze: wcale nie jesteś skazany na ASO
GVO - początkującemu opiekunowi floty ten skrót może wydawać się trochę tajemniczy, ale w rzeczywistości te trzy litery mogą otworzyć Ci furtkę do znaczących oszczędności. GVO to po prostu unijna dyrektywa, dzięki której obsługa floty samochodowej (nowej) jest możliwa w nieautoryzowanych punktach bez ryzyka utraty gwarancji. W okresie jej trwania nie jesteś więc skazany na serwisowanie samochodów wyłącznie w Autoryzowanych Stacjach Obsługi (ASO), gdzie ceny usług są zazwyczaj kilkadziesiąt procent wyższe.
Możesz zachować gwarancję współpracując także z warsztatami niezależnymi, oczywiście o ile będą one spełniać określone warunki. Kluczowe jest zachowanie technologii producenta i stosowanie podzespołów jakościowo adekwatnych do oryginalnych części. Jeśli warsztat to zapewnia (i potwierdza rachunkami!), producent nie będzie mógł podważyć Twoich ewentualnych roszczeń gwarancyjnych. Ale pamiętaj: zaleca się jednak stosowanie części oznaczonych symbolami OEM lub Q, czyli oryginalnych części z logo producenta lub części zamiennych pochodzących bezpośrednio od producenta, ale nieco tańszych od oryginałów.
Dlatego jeśli możesz nawiązać współpracę z rzetelnym warsztatem niezależnym, warto rozważyć taki krok i nie trzymać się kurczowo autoryzowanych stacji (chociaż te bez wątpienia też mają liczne zalety, np. dają szansę wyższej ceny przy późniejszej sprzedaży aut). Szczególnie, że w wielu warsztatach poziom świadczonych usług często jest podobny, a nawet wyższy. Innymi słowy - wcale nie jest tak, że zaplecze oryginalnych części zamiennych, kompleksowa obsługa i świetnie przeszkoleni mechanicy, to wyłącznie domena ASO.
Przykładem mogą być tutaj chociażby serwisy należące do ogólnopolskiej sieci EuroWarsztat. Oprócz tego, że warsztaty te dysponują odpowiednim zapleczem technicznym, to regularnym szkoleniom poddawani są też sami pracownicy (o szczegóły możesz zapytać dzwoniąc pod numer 570 999 521 lub pisząc na ).
Współpraca: indywidualne podejście to znacznie więcej niż rabat!
Jeśli obsługa floty samochodowej w Twojej firmie została powierzona zewnętrznemu partnerowi, nie możesz być dla niego tylko kolejnym numerkiem w Excelu. Każda flota to przecież żywy organizm, który często wymaga elastycznego, indywidualnego podejścia.
Oferta specjalna, indywidualne stawki za roboczogodzinę, rabaty - to wszystko jest oczywiście bardzo ważne, ale „indywidualne podejście” może mieć też postać mniej oczywistych usług. Szukając firmy do obsługi floty samochodowej, możesz więc też zapytać o takie rozwiązania jak:
- doradztwo - na rynku przybywa firm, które pomagają nie tylko w zarządzaniu i administrowaniu flotą, ale świadczą też usługi doradcze dotyczące np. rozbudowy parku pojazdów, czy dopasowania struktury floty do modelu biznesowego;
- dedykowany opiekun klienta - doświadczona firma flotowa może przydzielić Ci pracownika, która zajmie się Twoimi sprawami. Zamiast przebijać się przez infolinię, będziesz mógł ze wszelkimi pytaniami kontaktować się ze swoim flotowym opiekunem. Taka oddelegowana osoba pomoże też np. w pilnowaniu harmonogramu prac serwisowych;
- raporty napraw – pełna kontrola nad kosztami to nie tylko wiedza „ile i za co”, ale też regularne, dokładne raportowanie wszystkich przeprowadzonych usług serwisowych (szczególnie ważne przy rozbudowanej flocie);
- wsparcie na drodze – pomoc w nagłych przypadkach, zorganizowanie samochodu zastępczego, czy usługa door-to-door, to ogromne ułatwienie dla fleet managera.