< powrót
Przegląd techniczny auta na nowych zasadach. Sprawdź, co zmieni się w 2022 roku

Coroczne, wydawałoby się, że rutynowe badanie techniczne samochodu w 2022 będzie różniło się od tego, do którego kierowcy przez lata zdążyli się przyzwyczaić. Dla wielu nie będzie już tylko zwykłą formalnością. Będzie bardziej dokładne, bardziej przejrzyste i – w przypadku przeoczenia terminu – bardziej kosztowne.

Zmiany nie dotkną jednak tylko kierowców czy właścicieli samochodów. Na cenzurowanym znajdą się też diagności, którzy swoją decyzję dotyczącą podstemplowania dowodu rejestracyjnego lub jego odmowy będą musieli poprzeć dowodami na jej słuszność.

Jakie nowości ustawodawca przewidział dla badania technicznego auta 2022 roku?

Badanie techniczne samochodu 2022 – na co muszą przygotować się kierowcy?

1. Dokumentacja fotograficzna stanu pojazdu

Fotografowanie pojazdu podczas przeglądu to zupełna nowość zarówno dla kierowców, jak i diagnostów. Zdjęcia mają być przede wszystkim dowodem na obecność pojazdu na przeglądzie, ale także potwierdzeniem jego stanu faktycznego w dniu badania. Diagności będą mieli obowiązek wykonania i zarchiwizowania na okres 5 lat 5 fotografii – czterech z zewnątrz, które mają obejmować przód i tył auta oraz dwie przekątne, i jednego z wewnątrz ukazującego stan licznika dotyczącego przebiegu.

Co w praktyce będzie to oznaczać dla kierowców?

  • Po pierwsze, koniec z nieuczciwymi badaniami i przymykaniem oczu na drobne usterki przez diagnostów. Samochód, który pojawi się na stacji np. z pękniętą szybą lub zużytym bieżnikiem, na pewno nie przejdzie przeglądu. Nawet jeśli kontrolerzy chcieliby przepuścić takie auto w drodze wyjątku, nie będą mogli tego zrobić, ponieważ uchybienia widoczne na zdjęciach mogłyby poważnie podważyć ich kompetencje.
  • Po drugie, zdjęcia drogomierza będą pozwalały na regularne monitorowanie i dokumentowanie przebiegu auta i – w razie konieczności – weryfikację danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów w przypadku wykrycia nieprawidłowości, umożliwiając uwidocznienie ewentualnych błędów popełnionych przez diagnostów i odrzucenie zarzutów dotyczących np. cofania licznika.

2. Cena przeglądu samochodu w 2022

Kierowcy, którzy co roku w odpowiednim terminie zjawiają się w stacji kontroli pojazdów, nie mają się czego obawiać – dotyczyć ich będzie stała opłata w dotychczasowej wysokości, takiej samej na wszystkich stacjach kontroli pojazdów. Będą obowiązywać ich stawki, do których przez lata mogli się już przyzwyczaić, czyli: 99 zł w przypadku samochodów osobowych, 162 zł dla samochodów z instalacją gazową. Podwyżki dotkną spóźnialskich – jeśli zrobią oni przegląd po 30 dniach od obowiązującego ich terminu, będą musieli zapłacić za niego 2 razy więcej. Dodatkowe pieniądze nie trafią do diagnosty, a zasilą konto Transportowego Dozoru Technicznego.

3. Przegląd przed terminem

Kierowcy, którzy z kolei będą chcieli wykonać badanie wcześniej – nawet do 30 dni przed obowiązujących ich terminem – mogą liczyć na zmiany na plus, ponieważ data kolejnego przeglądu nie będzie liczona jako rok od dnia wykonania przeglądu, ale rok od ważności poprzedniego badania. Tym samym przerwy między kolejnymi badaniami będą równe i wynosić będą zawsze około 12 miesięcy.

4. Diagnosta na cenzurowanym

Osoby, które będą miały wątpliwości co do przebiegu badania technicznego auta i jego wyniku, będą mogły udać się na ponowne badanie do innej stacji diagnostycznej. Zyskają też prawo do zawiadamiania o nieprawidłowościach Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.

Badanie techniczne samochodu w 2022 - zmiany

Przegląd techniczny auta 2022 – co czeka diagnostów?

1.Kontrole stacji diagnostycznych

  • Stacje kontroli pojazdów będą regularnie, przynajmniej raz w roku, kontrolowane przez urzędników z Transportowego Dozoru Technicznego (TDT). Za wykonywanie badań bez wymaganego wyposażenia kontrolno-pomiarowego będą mogły stracić uprawnienia w tym zakresie.
  • Diagności, którzy wykonają przegląd niezgodnie ze stanem faktycznym auta, będą mogli stracić świadectwo kompetencji.

Przygotowanie samochodu do przeglądu technicznego

By wynik badania nie okazał się loterią, warto zorientować się wcześniej, czy samochód nie wymaga interwencji mechanika. 

– Zmiany w badaniach technicznych pojazdów w 2022, które mają wejść w życie, mają na celu zadbanie o większe bezpieczeństwo na drogach publicznych poprzez uszczelnienie systemu. Położą większy nacisk na dokładne i rzetelne sprawdzenie stanu technicznego pojazdów i – co nowe – udokumentowanie go na zdjęciach. Ustawodawca chce zapobiec kontrolom, podczas których diagności mogliby bagatelizować niektóre uchybienia pojazdów i przepuszczać niesprawne samochody, nawet bez ich zobaczenia – mówi Sylwia Gurzęda z Międzynarodowej Sieci Eurowarsztat. – By gładko i bez stresu przejść przez badanie techniczne samochodu 2022 roku i nie liczyć wyłącznie na życzliwość kontrolera, warto przed udaniem się do stacji kontroli pojazdów upewnić się, że stan techniczny auta nie budzi wątpliwości. O wyeliminowanie wszystkich problemów, zarówno tych widocznych na pierwszy rzut oka, jak i tych ukrytych głębiej, zadbają mechanicy Eurowarsztatu, którzy dokładnie sprawdzą auto i przygotują je pod kątem przeglądu, korzystając z fachowej wiedzy i najnowocześniejszego sprzętu – zachęca Gurzęda.

Co warto zatem sprawdzić w warsztacie, zanim udasz się na przegląd techniczny auta?

Poza usterkami widocznymi gołym okiem, lepiej dokładniej spojrzeć na:

  • układ hamulcowy,
  • jakość ogumienia,
  • stan zawieszenia,
  • układ kierowniczy,
  • układ wydechowy,
  • sprawność oświetlenia.

Wiele usterek technicznych w pojazdach dopuszczonych do ruchu może mieć poważne konsekwencje – nie tylko dla kierowców, ale dla wszystkich użytkowników dróg publicznych. Regularne przeglądy techniczne minimalizują ryzyko niebezpiecznych w skutkach awarii. Dlatego warto zadbać o nie pod okiem specjalistów.
 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco