Tylna piasta do Hondy Accord. Jakie są najczęstsze problemy?
Co znajdziesz w artykule:
Uszczelnienia stosowane w samochodach mają do spełnienia dwie podstawowe funkcje. Po pierwsze, zabezpieczyć środowisko naturalne przed zanieczyszczeniami jakie emituje pojazd, po drugie, ochronić newralgiczne podzespoły przed szkodliwym oddziaływaniem warunków atmosferycznych.
Technika uszczelnień stosowanych w samochodach rozwija się bardzo dynamicznie, czego przykładem mogą być chociażby złącza elektryczne, w których stosuje się już niemal „kosmiczne” rozwiązania. Jednak mimo to, wciąż zdarzają się usterki. Można to wyjaśniać chociażby na przykładzie piasty.
Od wilgoci do korozji
To rozwiązanie technologiczne łączące obudowę, łożysko dwurzędowe i piastę (trzeciej generacji), jest najczęściej stosowane w tylnym zawieszeniu. Możemy spotkać się z nim na przykład w modelach Hondy Accord CL i CM produkowanych w latach 2003-2008. Częstym problemem w tych samochodach jest wilgoć dostająca się do wewnątrz łożyska piasty (mowa o R174.62)
Fot. 1
Aby wyjaśnić genezę problemu, należy wziąć pod lupę konstrukcję łożyska oraz poznać sposób jego mocowania i uszczelnienia.
- Miejscem najbardziej narażonym na ingerencję wilgoci jest uszczelnienie wewnętrzne, czyli od strony mocowania do wahacza. Wynika to z tego, że jedyną przeszkodą dla wody pozostaje enkoder ASB – wyjaśniają eksperci firmy NTN-SNR. - Według założeń producenta, połączenie pomiędzy obudową łożyska zespolonego, a gniazdem tylnego wahacza, powinno być uszczelnione za pomocą o-ringu znajdującego się w zestawie z piastą. Niestety, w starszych pojazdach materiał wahacza ulega degradacji, na wewnętrznej przylgni o-ringu powstają wżery, a co za tym idzie o-ring nie jest w stanie zapewnić dostatecznej izolacji (fot. 1) . Do wnętrza obudowy wahacza dostaje się wilgoć, która penetruje wnętrze łożyska i doprowadza do powstania korozji (fot. 2).
Fot. 2
Patrz na mocowanie czujnika ABS
Warto jednak wiedzieć, że gniazdo łożyska w wahaczu ma jeszcze jeden otwór, który także musi być odpowiednio zabezpieczony. Mowa o mocowaniu czujnika ABS.
Kiedy ten element jest nieszczelny lub gdy czujnik jest w ogóle zdemontowany, wilgoć może swobodnie dostać się do wnętrza obudowy, a następnie łożyska. Ze względu na takie zjawiska, przed zamontowaniem łożyska zespolonego należy zawsze sprawdzić stan przylgni w wahaczu oraz uszczelnienie czujnika ABS. Po prostu doraźne sposoby uszczelniania gniazda wahacza z łożyskiem na dłuższą metę nie zdają egzaminu.
Aby zapewnić długą i bezawaryjną eksploatację łożyska, należy wymienić wahacz na nowy.
Piasta pracuje skokowo? Nie martw się
Na koniec jeszcze jedna ważna informacja: czasami zdarza się, że nowo zakupiona piasta zespolona podczas obracania ręką pracuje skokowo. Nie należy przywiązywać do tego zbytniej uwagi, ponieważ wynika to po prostu ze zjawiska krystalizacji smaru.
O co chodzi? W czasie długotrwałego magazynowania smar krystalizuje się, ale kiedy podczas pracy podzespołu osiągnie temperaturę roboczą, jego konsystencja zmienia się i zjawisko skokowej pracy ustaje. Taka sytuacja jest przewidziana przez producenta i nie ma żadnego wpływu na trwałość piasty.