Kierowco, zwracaj uwagę na rzetelne dane techniczne oświetlenia

Kierowco, zwracaj uwagę na rzetelne dane techniczne oświetlenia

Niestety, wiele marek wprowadza kierowców w błąd podając jedyne maksymalną wartość strumienia świetlnego. Jeśli więc planujesz zakup oświetlenia do swojego samochodu, warto abyś wiedział, czym są tzw. zimne i ciepłe lumeny. Eksperci firmy OSRAM wyjaśniają, na co należy zwracać uwagę.

Na polskim rynku wciąż można spotkać wiele produktów, których producenci nie podają rzeczywistych wartości elementów oświetlenia, tylko ich najwyższe lub szacowane wartości. Jest to wprowadzanie kierowców w błąd, ponieważ dane techniczne nie są faktycznie mierzone, tylko wyznaczane metodami analitycznymi. 

Tymczasem trzeba wiedzieć, że na finalną wartość strumienia świetlnego ma wpływ bardzo wiele czynników związanych z konstrukcją lampy. 

Lampa powinna być rozgrzana

Po pierwsze, niektóre marki podają sumę wartości strumienia świetlnego na podstawie pojedynczych diod uzyskanych z kart katalogowych, ale to błędne podejście, bo cała oprawa nigdy takich parametrów nie osiąga. 

Po drugie, powszechną praktyką jest także podawanie maksymalnej wartości strumienia świetlnego, którą źródło światła emituje wyłącznie w momencie włączania. Mowa o tzw. zimnych lumenach. Prawda jest jednak taka, że gdyby zmierzyć rzeczywistą wartość strumienia świetlnego, byłaby ona zauważalnie niższa. 

Jak wynika z niektórych badań, gorące lumeny (hot lumens) - a więc strumień światła przy pełnym rozgrzaniu i ustabilizowaniu diody - mogą mieć wartość nawet do 40 proc. niższą, niż zimne lumeny. Koniecznie trzeba o tym pamiętać. 

Patrz na dane opisane na opakowaniach

Warto więc korzystać z produktów firm, które nigdy nie używają takich metod określania parametrów. 

W przypadku lamp marki OSRAM, podawana wartość w lumenach zawsze jest rzeczywistą  oceną strumienia świetlnego zmierzoną w czasie ciągłej, stabilnej pracy diody (czyli hot lumens). Nie jest więc wyznaczana w momencie uruchamiania lampy, kiedy chwilowo ma wyższą wartość, nie stanowi wyliczenia teoretycznego, ani sumy wartości strumieni świetlnych poszczególnych diod. W takiej sytuacji kierowca ma pewność, że światło uzyskane z opraw w warunkach drogowych odzwierciedli dane opisane na opakowaniu. 

Takie informacja można znaleźć także w nowej gamie produktów OSRAM, czyli lampach roboczych i drogowych LEDriving.

>>>Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat, który oferuje sprawdzone produkty LED<<<

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER