6 rzeczy, które musisz wiedzieć o ksenonach
Co znajdziesz w artykule:
Technologia ksenonowa, choć dziś już powszechna, wciąż rodzi wiele pytań i wątpliwości wśród kierowców. A nieznajomość zasad działania lamp wyładowczych nie pozwala na wykorzystanie w pełni ich zalet. By świadomie korzystać więc z tego typu oświetlenia, warto poznać 6 najważniejszych informacji na jego temat.
1. Zalety lamp ksenonowych
Największą zaletą ksenonów jest generowany przez nie – znacznie większy niż w przypadku żarówek – strumień świetlny. Między innymi dzięki temu mają one znacznie większy zasięg, a więc lepiej oświetlają drogę. Należy jednak pamiętać, że takie oświetlenie (poza lampami opartymi na jarznikach o mocy 25 W, np. D8S) wymaga systemu automatycznego poziomowania i spryskiwaczy. Innym atutem jest ich trwałość, lampy mogą świecić nawet średnio 3000 godzin, podczas gdy standardowa żarówka, w zależności od typu, świeci od ok. 250 do ok. 900 godzin.
2. Zasada działania ksenonów
Lampy wyładowcze (czyli ksenonowe) generują światło w wyniku wyładowania elektrycznego w bańce wypełnionej gazem. By powstał łuk elektryczny, potrzebne jest bardzo wysokie napięcie generowane przez statecznik. Jarzniki ksenonowe w trakcie eksploatacji tracą swoją skuteczność i barwę. Podczas korzystania z nich dochodzi do stałych wyładowań między elektrodami, co powoduje ich zużywanie się, a im dłużej są one używane, tym z wyższą temperaturą barwową świecą.
3. Kiedy należy wymienić ksenony
Ksenony powinno się wymieniać zawsze parami, gdyż wymiana jednej lampy sprawi, że reflektory będą świecić zupełnie inaczej. Dzieje się tak dlatego, że ksenony w trakcie użytkowania wypalają się, a w związku z tym zmienia się ilość i barwa ich światła. Tuż po zamontowaniu mogą świecić barwą lekko żółtawą – czasami rozczarowując kierowców, którzy natychmiast liczą na wyjątkowe niebieskie światło. Dopiero po pewnym czasie lampy osiągają charakterystyczną biało-niebieską barwę, która w wyniku eksploatacji staje się coraz chłodniejsza. Jeśli kolor światła zmieni się na różowy lub fioletowy, oznacza to, że kierowca dawno przegapił moment, w którym lampę należało wymienić. Trzeba bowiem pamiętać, że w tym czasie zmieniła się nie tylko jej temperatura barwowa, lecz także ilość wytwarzanego światła.
Kiedy więc powinno się wymienić lampy ksenonowe? Niestety, ten moment trudno zauważyć, gdyż zmiana nie jest skokowa, a zachodzi w długofalowym procesie. Można jednak przyjąć, że palniki powinno się zmieniać co ok. 100 tys. km. Należy również pamiętać, że bardzo ważnym elementem układu ksenonowego są przetwornice, które z czasem także tracą swe właściwości, ich żywotność to ok. 10–12 lat.
4. Jak wymienić palniki ksenonowe
Wymianę lamp ksenonowych ze względów bezpieczeństwa warto powierzyć fachowcom. Samodzielne majsterkowanie przy nich może być bardzo niebezpieczne, gdyż mamy do czynienia z napięciem aż do 30 000 V, a nie do 14 V jak w oświetleniu halogenowym.
5. Szeroki wybór lamp ksenonowych
Dobór ksenonów warto uzależnić od własnych preferencji, a przy ich zakupie warto postawić na jakość. Wybierając markowy produkt, można mieć pewność, że do jego produkcji użyto odpowiednich komponentów, a zatem eksploatacja będzie bezpieczna, a generowane światło wydajne. Producenci, chcąc sprostać oczekiwaniom i potrzebom kierowców, oferują wiele typów źródeł światła. Spośród lamp ksenonowych firmy OSRAM można wybierać z kilku serii produktów:
- Seria Xenarc Cool Blue Intense jest przeznaczona dla kierowców preferujących zimną, wręcz przypominającą tę wytwarzną przez ledy, barwę światła. Temperatura barwowa wytwarzanego przez lampy światła wynosi do 6200 K, ale nie przekracza wartości dopuszczalnych normami ECE. Ponadto, Xenarc Cool Blue Intense generują światło do 150% jaśniejsze w porównaniu z minimum homologacyjnym ECE R98.
- Popularna linia produktów Xenarc Night Breaker Laser może z kolei zapewniać do 200% jaśniejsze światło na drodze oraz zasięg nawet do 250 m. Dzięki temu kierowca może szybciej zauważyć przeszkodę na jezdni czy idącego poboczem pieszego, co daje mu więcej czasu na reakcję. Jej dodatkową zaletą jest barwa światła – do 20% bielsza, dzięki której światło jest mniej męczące dla oczu, a pasy na jezdni, ludzie idący poboczem, znaki i inne przedmioty lepiej widoczne.
6. Na ksenonanch nie warto oszczędzać
Technologia produkcji jarzników ksenonowych jest skomplikowana, między innymi dlatego są one droższe od żarówek. Na rynku nie brakuje jednak ofert podejrzanie tanich produktów, które mają skłonić do zakupu mniej zorientowanych kierowców. Dlatego warto wiedzieć, że zamontowanie takiego, udającego markowy, produktu może być niebezpieczne dla innych uczestników ruchu, może także doprowadzić do uszkodzenia reflektora. W domowych warunkach trudno stwierdzić, czy dany jarznik jest oryginalnym produktem znanej firmy, czy też tylko go udaje, ale czujność zawsze powinny wzbudzić niska, nierynkowa cena czy np. brak oryginalnego opakowania.
Firma OSRAM już od kilku lat walczy z nieuczciwymi dostawcami, udostępniając swoim kontrahentom specjalne narzędzia do weryfikacji pochodzenia produktów. By ułatwić rozróżnienie oryginału od podróbki na stronie www.osram.pl/trust można sprawdzić unikatową kombinację kodu z etykiety na opakowaniu z danymi lampy umieszczonymi na jej trzonku i w ciągu kilku sekund mieć pewność co do źródła zakupionego produktu. Jeśli okaże się, że nie jest on markowy, warto podjąć wysiłek i zwrócić feralny produkt. Tylko oryginał spełnia oczekiwania i jest bezpieczny w użytkowaniu.