Rozszyfruj swoje czujniki: Czujnik temperatury spalin!

Rozszyfruj swoje czujniki: Czujnik temperatury spalin!

Wprowadzanie coraz bardziej restrykcyjnych norm dotyczących emisji spalin sprawia, że w nowoczesnych pojazdach znacznie częściej montuje się czujniki temperatury spalin (EGT). Czujniki temperatury spalin łatwo ulegają awariom, co sprawia, że pojazdy coraz częściej goszczą w warsztatach z ich powodu.

Delphi Technologies Exhaust gas temperature sensor

Czym jest czujnik temperatury spalin?

Zadaniem czujnika temperatury spalin jest, jak sugeruje jego nazwa, pomiar temperatury spalin. Informacja ta jest następnie przekazywana do jednostki sterującej silnika lub ECU, gdzie podejmowane są odpowiednie działania. Jego głównym zadaniem w silnikach benzynowych jest ochrona kluczowych elementów przed wysokimi temperaturami, które często występują w silnikach o mniejszych gabarytach. Jeśli temperatura spalin będzie zbyt wysoka, ECU zmniejszy ją, np. obniżając doładowanie ciśnienia w przypadku turbosprężarek, lub zwiększania ilości paliwa wtryskiwanego do katalizatora. Czujniki temperatury spalin w silnikach Diesla wykorzystuje się również do monitorowania temperatury czujnika różnicy ciśnień filtra cząstek stałych (DPF), aby ustalić prawidłową temperaturę regeneracji, ograniczając tym samym emisję szkodliwych substancji zawartych w spalinach. Często zdarza się, że w układzie wydechowym znajdziemy trzy lub więcej czujników: jeden przed turbosprężarką, następny przed filtrem cząstek stałych i kolejny za filtrem.

Jak działa czujnik temperatury spalin?

Wyróżnia się dwa rodzaje czujników temperatury spalin: z dodatnim współczynnikiem temperaturowym (PTC) elementu pomiarowego lub z ujemnym współczynnikiem temperaturowym (NTC), różniącymi się sposobem pomiaru temperatury. Element z NTC ma wysoką rezystancję w niskich temperaturach i niską w wysokich. Innymi słowy – rezystancja zmniejsza się w miarę wzrostu temperatury. W elemencie z PTC natomiast, najbardziej popularnym rozwiązaniu, rezystancja zwiększa się wraz z temperaturą. W obu przypadkach do rezystancji w ECU przypisana jest konkretna temperatura i na jej podstawie podejmowane jest odpowiednie działanie. 

Dlaczego czujniki temperatury spalin ulegają awarii?

Jednym z najczęstszych powodów awarii czujnika temperatury spalin jest wystawienie na działanie wysokich temperatur – w niektórych przypadkach przekraczających nawet 900°C, przed którymi chronią inne elementy układu. Tak, jak w przypadku pozostałych czujników podłączonych za pomocą przewodu, nadmierne drgania mogą poluzować wewnętrzne połączenia, a jakiekolwiek ugięcia bądź wygięcia kabli mogą przyczynić się do ich przerwania, co sprawia, że są one bardzo podatne na uszkodzenie podczas wymiany pozostałych elementów układu wydechowego. Uszkodzenie czujników oraz ich zanieczyszczenie płynami, takimi jak olej lub płyn chłodniczy, może wpłynąć na funkcjonowanie czujnika, sprawiając, że jego odczyty będą niedokładne lub poza tolerancją. 

Jakie są objawy awarii czujnika temperatury spalin?

Awaria czujnika temperatury spalin, może mieć negatywny wpływ na układ oczyszczania spalin w pojeździe, co może spowodować następujące objawy:

  • Zapalona kontrolka silnika: jeśli ECU wykryje problem z czujnikiem lub sygnałem, zapali się kontrolka silnika.
  • Zwiększone zużycie paliwa: jeśli czujnik przekazuje nieprawidłowe dane dotyczące napięcia, proces regeneracji filtra DPF może trwać dłużej, co będzie skutkowało zwiększonym zużyciem paliwa.
  • Zbędna regeneracja filtra DPF: awaria czujników może uruchomić niepotrzebny proces regeneracji, powodujący niedogodności dla właściciela pojazdu.
  • Problem z badaniem technicznym pojazdu - badanie poziomu emisji spalin: błędny odczyt sprawia, że układ recyrkulacji spalin przestaje działać prawidłowo, a lampka kontrolna silnika się nie zapala. Z tego też powodu, nasz pojazd może nie przejść badania technicznego w zakresie poziomu emisji spalin.
  • Awaria elementu: zwiększenie temperatury spalin może również doprowadzić do przedwczesnej awarii pozostałych elementów układu wydechowego lub wewnętrznych elementów silnika.

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco