Bierzemy na warsztat Renault Megane III. Sprawdź, co trzeba o nim wiedzieć przed zakupem
Co znajdziesz w artykule:
Po Megane II, wprowadzonym na rynek w 2002 roku, który zaskakiwał odważnym designem, ale w kwestii jakości pozostawiał wiele do życzenia, trzecia generacja modelu Megane od Renault miała wiele do udowodnienia. Koncern wyciągnął wnioski i tym razem postawił na odwrócenie proporcji. Wrócił do może bardziej „nudnej” stylizacji, ale dużo nadrobił, jeśli chodzi o jakość: odświeżenie linii w kwestii wyglądu, większą przestronność wnętrza, solidniejsze wykonanie, poprawę standardów komfortu i bezpieczeństwa oraz udoskonalenie kluczowych funkcji auta. Jeśli zastanawiasz się więc, czy to dobre auto dla Ciebie, sprawdź przed zakupem, jakie są atuty i słabsze strony Renault Megane III.
Renault Megane III (2008 - 2016) – kilka słów o tym modelu
Pierwsza prezentacja nowego, trzeciego modelu od Renault nastąpiła w 2008 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. W 2009 roku Megane III zostało wprowadzone na europejski rynek i poszerzyło swój zasób o silnik 1.4 TCe oraz o wersje kombi (Grandtour) oraz sedan (Fluence).
Pierwszy w historii modelu lifting nastąpił trzy lata później, w 2012 roku. To na czym skupiono się najbardziej to kosmetyczne odświeżenie świateł, tapicerki oraz felg. Podrasowano również zderzaki i maskę. Do zasobu dołączyły również trzy nowe silniki: 1.2 TCe, 2.0 TCe, 1.6 dCi. Kolejna modernizacja nastąpiła już w 2014 roku – przód Renault Megane III zyskał nowe, znacznie większe logo. A w 2016 roku premierę miała już czwarta generacja modelu.
Renault Megane III – na co zwrócić uwagę przy zakupie
Jeśli chodzi o niezawodność, linia Megane nie zawsze cieszyła się dobrą reputacją, ale model trzeciej generacji wykazuje szereg ulepszeń w stosunku do swoich poprzedników i wydaje się naprawdę pewnym wyborem. Używanych aut Renault Megane III jest na rynku sporo, nie ma więc potrzeby zadowalać się egzemplarzem, który będzie budził jakiekolwiek wątpliwości. Specjaliści EuroWarsztatu podpowiadają kilka kwestii, które warto sprawdzić przed jego zakupem:
Skuteczność hamowania
W starszych egzemplarzach Megane III skuteczność hamowania może ulec pogorszeniu. Jeśli auto nie było odpowiednio serwisowane, awarii ulec może pompa podciśnieniowa układu hamulcowego.
Filtr cząstek stałych
Jeśli samochód nie jest regularnie używany na długich trasach, filtr cząstek stałych w autach z silnikiem Diesla, może się zatykać. Jeśli auto ma Ci służyć tylko do przemieszczania się na krótkich dystansach z małą prędkością, może lepszym wyborem będzie Megane III z silnikiem benzynowym. Przeczytaj więcej o tym, jak dbać o DPF
Sprzęgło
Sprzęgła są drogie w wymianie, uważaj więc na Megane, w którym sprzęgło bierze zbyt wysoko. Najczęściej zwiastuje to problemy – prędzej niż później zajdzie konieczność wymiany zestawu na nowy.
Deska rozdzielcza
Choć trójka jest jakościowo lepszym modelem od wcześniejszych i tak niektóre plastikowe elementy nadal łatwo się zarysowują, upewnij się więc, że auto nie wygląda zbyt niechlujnie.
Elektronika
Sprawdź, czy wszystkie urządzenia elektryczne działają tak, jak powinny. Zwróć uwagę zwłaszcza na elektryczne szyby, które mogą być awaryjne, czujniki systemu ABS czy elektrycznie składane lusterka.
Mocne strony Renault Megane III
Jest zaskakująco mało rzeczy, które Renault Megane III robi źle. Nie ma tu rażących błędów, brak poważniejszych niedociągnięć, za to to co otrzymujemy to wyjątkowo korzystny stosunek jakości do ceny. Bezawaryjność i bezpieczeństwo potwierdzone w testach zderzeniowych, ale także podczas przeglądów w warsztatach sieci EuroWarsztat, to z pewnością jasna strona tego modelu. To, co warto podkreślić, to atrakcyjne ceny zakupu, dobry poziom wyposażenia, zużycie paliwa na niezłym poziomie i niewygórowane koszty eksploatacji.
Wyjściem naprzeciw kierowcom jest też szeroki wybór, a każda z wersji Megane III sprawia wrażenie przemyślanej. Coupe jest zgrabne, a ograniczona ilość miejsca w drugim rzędzie nikomu nie przeszkadza. Hatchback 5d ma zupełnie inny tył i jest samochodem funkcjonalnym. Kombi to już bardzo przestronna propozycja. Mamy jeszcze oryginalną wersję coupe-cabrio z elektrycznie otwieranym dachem oraz sedana, który był oferowany pod oddzielną nazwą Fluence.
Jednym z ważnych aspektów, nad którym Renault pracowało w fazie rozwoju Megane III, jest też zmniejszenie emisji CO2. Aby to osiągnąć, zoptymalizowano stalowe części nadwozia, co z powodzeniem przyczyniło się do zmniejszenia masy modelu. W efekcie emisja CO2 została ograniczona przy utrzymaniu wysokiego standardu wytrzymałości pojazdu.
Renault Megane III – typowe awarie i problemy
Choć model należy do tych, które mają zdecydowanie więcej zalet niż wad, to zachowaj czujność i przy zakupie Renault Megane III uważaj na kilka elementów.
Nadwozie
Jeśli chodzi o nadwozie Renault Megane III, problematyczne mogą być: delikatny lakier (choć zabezpieczenie antykorozyjne jest skuteczne) oraz krucha przednia szyba (czasami samoistnie pęka, ale nie jest to nagminne i nie świadczy o wypadkowej przeszłości). Innymi, irytującymi niedociągnięciami są także: szybkie zużywanie się tworzywa lub skóry na kierownicy, skrzypienie tapicerki oraz usterki instalacji elektrycznej czy klimatyzacji – zdarzają się one jednak znacznie rzadziej niż w poprzedniej generacji modelu.
Zawieszenie
Typowe usterki to: zużycie silentbloków wahaczy oraz łączników stabilizatora. W przeciwieństwie do poprzednika, problemy z łożyskami kolumn McPhersona w trzeciej generacji Renault Megane praktycznie nie występują. Niespodziankę może sprawić za to wymiana tylnych tarcz hamulcowych – są one zintegrowane z łożyskami.
Silniki
Silniki w Renault Megane III same w sobie nie mają nic za uszami. Jeśli już to cierpią zazwyczaj z powodu osprzętu – alternatorów, rozruszników, pomp paliwa, świec, cewek zapłonowych czy luźnych przewodów paliwowych, co może prowadzić do ich nierównej pracy. Nadmierne dymienie z wydechu, może sugerować problemy z turbosprężarką. Różne wersje silnikowe borykają się jednak z odmiennymi objawami:
- Silnik benzynowy 1.4 TCe – ta turbodoładowana jednostka nie sprawia zbyt wielu problemów, ale może dużo palić, nawet ponad 11 l/100 km.
- Silnik benzynowy 2.0 TCe – wersja nie cieszy się zbyt dobrą opinią, była konfigurowana wyłącznie z bezstopniową skrzynią CVT.
- Silnik wysokoprężny 1.5 dCi (90-110 KM) – choć wyróżnia się bardzo niskim zużyciem paliwa i niezłymi osiągami, to nie grzeszy trwałością – wiele jest egzemplarzy, które po przebiegu 150 tys. km z powodu zatarcia panewek musiały mieć wymienioną jednostkę napędową.
- Silnik wysokoprężny 1.9 dCi – tu wiele zależy od stanu technicznego danego egzemplarza i od tego, jak często był w nim wymieniany olej (zalecamy skrócić interwał do 15 tys. km).
Zakup Renault Megane III – okiem specjalistów z sieci EuroWarsztat
Renault Megane III to niepozorny, ale udany model z szeroką gamą wersji nadwoziowych i wariantów jednostek napędowych – trafi więc w potrzeby i preferencje wielu kierowców. Model łamie też stereotypy – obiegowa opinia o wątpliwej jakości samochodów francuskich, w przeciwieństwie do wcześniejszej, drugiej generacji Megane, w tym przypadku jest krzywdząca. Warto więc wyzbyć się uprzedzeń, ponieważ auto z pewnością zasługuje na zainteresowanie. Jego głównymi atutami są prosta konstrukcja i niskie koszty serwisowania. Do tego dobre wyposażenie, bezpieczeństwo prowadzenia i bezproblemowość w użytkowaniu przemawiają za jego wyborem.