Co należy bezwzględnie sprawdzić przy kupnie używanego samochodu, by nie żałować

Co należy bezwzględnie sprawdzić przy kupnie używanego samochodu, by nie żałować

Nie ma chyba bardziej ignorowanej porady dotyczącej nabywania auta z drugiej ręki niż ta sugerująca sprawdzenie samochodu przed kupnem u znającego się na rzeczy mechanika. Kierowcy podejmując decyzję na podstawie krótkiej jazdy próbnej i rzutu oka pod maskę lub – co gorsza – tylko zdjęć w internecie, działają dość karkołomnie. A przecież kupno używanego auta nie musi być wcale ryzykowne. Wystarczy zadbać o fachowe wsparcie. Dlaczego warto to zrobić?

Kiedy kupujesz używany samochód, nigdy nie masz stuprocentowej pewności co do jego historii: regularności serwisowania, przebytych awarii czy poważniejszych wypadków. Kiedy kupujesz używany samochód, zazwyczaj nie masz też zamiaru serwisować go w autoryzowanej stacji obsługi. Dlatego, by ograniczyć do minimum ryzyko kupna samochodu, który może stwarzać kłopoty, warto skorzystać z usług mechanika, który ma nie tylko wiedzę i doświadczenie pomocne w ocenieniu stanu auta, ale także dysponuje odpowiednim sprzętem i wie, co należy sprawdzić i gdzie szukać ewentualnych problemów.

Ile kosztuje sprawdzenie auta?

Jeśli znalazłeś samochód, który odpowiada Twoim potrzebom i mieści się w zakładanym budżecie, przede wszystkim nie podejmuj decyzji pod wpływem emocji. Jeśli sam nie potrafisz podejść do tematu na chłodno i racjonalnie ocenić stanu pojazdu, sprawdzenie auta przed zakupem w towarzystwie mechanika wydaje się słusznym wyjściem. Fachowiec potrafi określić, czy pojazd ma jakieś uszkodzenia, które mogą stać się problematyczne w przyszłości. Oczywiście, nie jest to usługa bezpłatna, ale może uchronić Cię przed nietrafionym zakupem i stratą naprawdę dużych pieniędzy.

Tymczasem kierowcy bardzo często rezygnują ze sprawdzenia samochodu przed kupnem. Dzieje się tak z kilku powodów.

  1. Nie chcą płacić dodatkowych pieniędzy za przegląd. To jednak pozorne oszczędności. Czy płacąc tysiące złotych za samochód, wydatek na konsultacje ze specjalistą jest faktycznie aż tak kosztowny? Ile trzeba wydać? W zależności od zakresu działań mechanika i modelu auta to od 50 do kilkuset złotych.
  2. Obawiają się, że sprzedający nie zgodzi się na sprawdzenie samochodu przed zakupem. Takie zachowanie sprzedającego to sygnał ostrzegawczy. Czy odmawiając przeglądu w obecności mechanika, ma coś do ukrycia?
  3. Niektórzy nie wiedzą, że warsztaty samochodowe mają sprawdzenie auta przed kupnem w swojej ofercie. Przeglądu dokonują nie tylko autoryzowane stacje obsługi przy salonach konkretnych marek – sprawdzenie samochodu przed kupnem można przeprowadzić w każdym warsztacie sieci EuroWarsztat.

Co należy sprawdzić przy kupnie używanego samochodu - lista

Lista rzeczy do sprawdzenia przed kupnem samochodu

Kupno bezproblemowego używanego samochodu nie ma nic wspólnego ze szczęściem. To doświadczenie i wiedza o tym, jak rozpoznać potencjalne problemy, chronią przed kosztownymi naprawami. Poniższa lista pokazuje, na co zwracać uwagę, kupując używany samochód u prywatnego sprzedawcy:

1. Uszkodzenia lakieru 

Kolor lakieru powinien być taki sam na każdym panelu nadwozia. Poszukaj uszkodzeń powłoki: odprysków, zadrapań lub wgnieceń. Czy któryś z paneli ma inny kolor? Czy nad karoserią nie ma pęcherzy farby? Jeśli jakieś części samochodu zostały przemalowane, farba mogła przylgnąć do gumowych uszczelek wokół maski i pokrywy bagażnika. W warsztacie możesz też sprawdzić grubość powłoki miernikiem lakieru, znaczne odchylenia w grubości lakieru mogą świadczyć o tym, że samochód był naprawiany – powtórnie lakierowany lub nawet szpachlowany.

2. Rdza na karoserii

Obejrzyj dokładnie auto, by zlokalizować ewentualne zardzewiałe plamy. Czy widzisz rdzę na progach, nadkolach lub na spodzie drzwi? Rdza jest powodem do niepokoju, jeśli znajdziesz miejsca, w których samochód jest całkowicie zardzewiały, warto rozważyć zakup.

3. Uszkodzenia ramy

Jeśli rama ma widoczne uszkodzenia, oznacza to, że samochód najpewniej brał udział w wypadku. W efekcie koła mogą nie mieć prawidłowego toru jazdy, co powoduje, zjeżdżanie auta na jedną stronę i przedwczesne zużycie opon.

4. Stan opon

Czy opony są uszkodzone, nierówne lub zużyte? Czy są uszkodzenia kołpaków? Bieżnik opon powinien być zużyty równomiernie – nierówny lub nadmiernie zużyty może być objawem problemów z układem kierowniczym, zawieszeniem lub ramą. 

5. Problemy z nadwoziem

Oglądając auto z każdej strony, porównaj symetryczne względem siebie elementy. Złe spasowanie poszczególnych ich części, nierówne szczeliny pomiędzy elementami, krzywo złożone plastiki powinny zapalić lampkę ostrzegawczą. Zwróć uwagę na zderzaki, zajrzyj do bagażnika i pod maskę w poszukiwaniu nowych śrub lub wypaczeń, które mogą wskazywać na niedawny wypadek. Delikatnie podnieś i puść każde drzwi, zwłaszcza drzwi kierowcy. Jeśli wydają się luźne na zawiasach, samochód mógł być bardzo eksploatowany. Czy po zamknięciu bagażnika klapa zaczepia się za pierwszym razem?

6. Stan silnika

Silnik jest najważniejszą częścią każdego pojazdu. Gdy samochód jest wyłączony, otwórz maskę i obejrzyj silnik pod kątem wycieków płynu, korozji oraz pękniętych węży i ​​pasków. Czy widzisz ślady oleju wokół silnika? Sprawdź miarkę oleju i skrzyni biegów pod kątem przebarwień – olej w silnikach benzynowych powinien być jasnobrązowy (w przypadku diesli ocena stanu silnika na podstawie koloru oleju jest niemożliwa – niemal od razu po wymianie staje się on czarny), płyn w skrzyni biegów różowy lub czerwony. Sprawdź też, czy po przekręceniu silnika zapalają się jakieś lampki ostrzegawcze lub kontrolki sterowania silnikiem. Tu przeczytasz o tym, co jest możliwą przyczyną tego, że silnik nie odpala

7. Światła samochodowe

Czy wszystkie reflektory, światła hamowania i kierunkowskazy działają? Upewnij się, że wszystkie żarówki i reflektory są nienaruszone, nie są popękane, zaparowane z powodu wilgoci lub ich nie brakuje.

8. Jakość tapicerki

Uważaj na rozdarcia i plamy lub popękaną skórę na przednich i tylnych siedzeniach — naprawa tapicerki może być kosztowna. Czy ustawienie foteli reguluje się bez problemów? Czy pasy bezpieczeństwa są zużyte? Czy mają wadliwe mocowania? Wypróbuj je wszystkie, jeśli nie działają prawidłowo, to poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa podróżujących autem pasażerów.

9. Uszkodzenia szyb

Przyjrzyj się uważnie przedniej szybie i oknom, aby upewnić się, że nie mają zarysowań, pęknięć czy odprysków. Szczególnie pęknięcia na przedniej szybie, nawet niewielkie, mogą szybko się pogorszyć i doprowadzić do konieczności kosztownej wymiany. Czy wszystkie szyby sprawnie się opuszczają? Sprawdź też, czy jesteś zadowolony z widoczności we wszystkich lusterkach i czy można je dobrze ustawić.

10. Przebieg auta

Przeciętnie samochód pokonuje około 20 000 km rocznie. Aby dowiedzieć się, czy interesujące cię auto, ma duży czy mały przebieg, wystarczy podzielić liczbę na liczniku kilometrów przez wiek pojazdu. Samochód z dużym przebiegiem oznacza większe zużycie jego elementów mechanicznych. 

Chociaż nawet najdokładniejsze sprawdzenie auta przed kupnem nie gwarantuje wykrycia wszystkich usterek w używanym samochodzie, wprawne oko może pomóc w uniknięciu poważnych problemów w późniejszym użytkowaniu pojazdu. Testem sprawności pojazdu jest też jazda próbna, podczas której masz okazję przekonać się, jak pracują wszystkie układy samochodu, jak działają silnik, sprzęgło, skrzynia biegów. Jak auto się prowadzi, jak hamuje, czy ABS-y są sprawne. Dobry mechanik będzie wiedział, na co zwrócić uwagę i podczas jazdy wyłapie większość problematycznych kwestii.

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco