Jakie awarie może sygnalizować kontrolka ładowania akumulatora?

Jakie awarie może sygnalizować kontrolka ładowania akumulatora?

Samochód zasilany jest energią elektryczną, którą dostarcza mu akumulator. Warto zwracać uwagę na ten element, ponieważ jego awaria może mocno wpłynąć na jakość użytkowania pojazdu. Do obserwacji stanu akumulatora możemy wykorzystać m.in. kontrolkę, która znajduje się na desce rozdzielczej samochodu. Kiedy obroty alternatora osiągną poziom ok. 700 obr/min, a kontrolka nie zgaśnie, możemy spodziewać się awarii w układzie ładowania. Poniżej wyjaśnimy, co może oznaczać migotanie, ciągła aktywność lub brak pojawienia się kontrolki.

Migająca kontrolka ładowania może sygnalizować zużyte lub mocno uszkodzone szczotki alternatora. Inną przyczyną mogą być zniszczone szczotki lub pierścienie ślizgowe komutatora. Jeśli awaria dotyczy alternatora, wymagana będzie jego naprawa lub wymiana. Inną przyczyną migającej kontrolki ładowania może być zmiana napięcia, czemu winny może być regulator. Jego prawidłowe napięcie mieści się między 13,9 V a 14,4 V, nawet w przypadku, gdy podłączone jest dodatkowe obciążenie w postaci radia czy ładowarki.

Jeśli kontrolka ładowania nie przestaje świecić, powinniśmy zwrócić uwagę na ładowanie akumulatora przez alternator. W takim przypadku uszkodzeniu mógł ulec stojan alternatora lub zużyty bądź zaolejony pasek wieloklinowy. Ewentualnie może być to też awaria napinacza. Kolejnymi możliwościami, które mogą powodować błąd na desce rozdzielczej, może być uszkodzony regulator napięcia lub skorodowane klemy i kable akumulatora. W tym przypadku warto odwiedzić najbliższy warsztat, aby specjalista mógł oszacować konieczność naprawy lub zakupu elementów, które uległy awarii.

W przypadku, gdy kontrolka ładowania nie świeci, należy sprawdzić, czy nie doszło do odłączenia się kabla, który steruje kontrolką. Jeśli kabel jest podłączony, trzeba zwrócić uwagę na napięcie akumulatora. Do tego potrzebny będzie multimetr, który należy podłączyć do zacisków akumulatora i ustawić na tryb pomiaru napięcia. Jeśli wyniesie poniżej 13 V i będzie spadać przy pracującym silniku, przyczyną problemu może być alternator. Rekomendujemy, aby na bieżąco obserwować pracę samochodu i reagować, na różnego rodzaju nieprawidłowości. Jeśli kontrolka ładowania zachowuje się inaczej niż zwykle, należy zgłosić się do najbliższego warsztatu i pozwolić specjaliście przyjrzeć się awarii. Układ ładowania jest niezwykle skomplikowany, a zignorowanie sygnałów wysyłanych przez nasze auto może doprowadzić do kosztownych napraw, a nawet dłuższego unieruchomienia pojazdu.

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco