Jak dbać o DPF? Sprawdzone i proste metody

Jak dbać o DPF? Sprawdzone i proste metody

Przemysł motoryzacyjny stoi w obliczu coraz bardziej rygorystycznych norm środowiskowych. Jednym z elementów, w samochodach z silnikiem Diesla, których zadaniem jest zmniejszenie emisji spalin, jest DPF, czyli filtr cząsteczek stałych. Problemy z filtrami cząstek stałych są jednak dość powszechne i dotykają wielu kierowców. Jeśli DPF nie jest odpowiednio utrzymywany, to może mieć to poważne konsekwencje dla Twojego samochodu i Twojego portfela. By ich uniknąć, poznaj sprawdzone i proste metody, jak dbać o DPF.

Co to jest DPF i do czego służy?

DPF znajduje się w układzie wydechowym i „wychwytuje” np. sadzę i popiół oraz inne cząstki, dzięki czemu nie są one uwalniane do atmosfery – zadaniem filtra DPF jest zatem oczyszczenie spalin z sadzy i innych osadów przed opuszczeniem układu wydechowego. Filtr cząstek stałych do silników Diesla może usunąć do 85% cząstek z układu wydechowego, zmniejszając szkodliwe emisje. 

Filtry cząstek stałych są zaprojektowane tak, aby same oczyszczały się w procesie zwanym regeneracją. Wyróżniamy regenerację pasywną, w której ciepło uwalnia dwutlenek węgla, który następnie przechodzi przez filtr, oraz aktywną regenerację, w której ciepło wytwarzane przez wtryskiwane paliwo zamienia sadzę w dwutlenek węgla. Podobnie jak każdy filtr, także DPF, ma jednak ograniczoną zdolność filtrowania i zaniedbany może się zapchać.

Co niszczy filtr cząstek stałych 

Żywotność filtra cząstek stałych zależy w dużej mierze od stylu jazdy i nawyków kierowcy.

Jeśli samochód wykorzystywany jest głównie do podróży po mieście na krótkich odcinkach i z niską prędkością, DPF może się zapychać, ponieważ wydech nie nagrzeje się wystarczająco, aby spalić sadzę. Jazda miejska jest jedną z głównych przyczyn, dla których wielu kierowców doświadcza problemów z zapychaniem filtra cząstek stałych. Krótkie przejazdy, niskie prędkości i tryb start-stop w obszarach zabudowanych mogą uniemożliwić odtworzenie warunków potrzebnych do aktywnej lub pasywnej regeneracji DPF. 

W przypadku normalnej jazdy, regeneracja DPF jest też niemożliwa, jeśli w filtrze jest tak dużo sadzy i cząstek stałych, że nie wypali się on całkowicie, nawet w wysokich temperaturach. Dzieje się tak, gdy filtr osiąga 85% lub więcej pojemności sadzy, wówczas spaliny nie mogą się przez niego przedostać. Dalsze użytkowanie filtra w tym stanie, bez czyszczenia, może spowodować trwałe uszkodzenie filtra. 

Główną oznaką zatkania filtra DPF jest włączenie się pomarańczowej lampki ostrzegawczej na desce rozdzielczej oraz:

  • awaria regeneracji pasywnej i aktywnej
  • utrzymujący się intensywny zapach oleju napędowego
  • wzrost zużycia paliwa 
  • nadmierna ilość dymu wydostająca się z rury wydechowej

Przeczytaj więcej: Dym z rury wydechowej – co oznacza i kiedy powinieneś zacząć się martwić

Jeśli wystąpi którykolwiek z tych znaków ostrzegawczych, warto sprawdzić stan filtra DPF. Podczas codziennego eksploatowania pojazdu warto też stosować się do zaleceń wpływających na żywotność DPF:

– Aby wydłużyć życie filtra cząstek stałych należy: co około 10 000 km stosować Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 2666, przy każdym przeglądzie sprawdzać stan EGR i układu dolotowego, skrócić okresy pomiędzy wymianami oleju do około 10 000 km – mówi Rafał Kobza, specjalista ds. technicznych Liqui Moly. – W samochodach z filtrem zamontowanym daleko od silnika należy stosować Środek zmniejszający temperaturę zapłonu sadzy w filtrze Liqui Moly nr 2650 Oczyszczacz filtra DPF – dodaje Kobza.

Sprawdzone sposoby na zadbanie o DPF 

Utrzymanie filtra DPF w dobrej kondycji jest bardzo ważne. Oto kilka sposobów, dzięki którym zminimalizujesz ryzyko zapychania się filtra cząsteczek stałych:

Używaj odpowiedniego oleju

Wybór odpowiedniego oleju do samochodu ma kluczowe znaczenie – decyduje o tym, że ​​silnik wytwarza mniej cząstek stałych, a w konsekwencji filtr wolniej się zapycha. Najlepiej używać oleju silnikowego zatwierdzonego i rekomendowanego przez producenta oraz niskopopiołowego, czyli takiego, który ma niską zawartość popiołu siarczanowego – to produkt uboczny spalania oleju napędowego, który powoduje blokowanie filtra DPF. 

Zaleca się również, aby olej był wymieniany regularnie, w odpowiednim czasie, zgodnie z wytycznymi producenta. 

Dbaj o wtryskiwacze 

Wtryskiwacze odpowiadają za równomierne rozpylenie paliwa i jakość jego spalania. Jeśli są zużyte, proces spalania nie przebiega dobrze i powstają ogromne ilości sadzy. Sposobem na zabrudzony układ wtryskowy jest zastosowanie dodatku do paliwa, który oczyści cały układ wtryskowy Diesla, wyeliminuje dymienie, a do tego wyciszy pracę silnika i ułatwi rozruch. Dobrym przykładek środka, po który warto sięgnąć jest Oczyszczacz wtryskiwaczy Liqui Moly nr 2666

Tankuj paliwo dobrej jakości

To, co wlewamy do zbiornika paliwa, ma wpływ na to, co wydostaje się z układu wydechowego. Używając oleju napędowego wątpliwej jakości z niepewnego źródła, można szybko doprowadzić do zatkania filtra DPF.

Dbaj o turbosprężarkę

Przepuszczenie oleju do układu wydechowego przez uszkodzoną lub zużytą turbosprężarkę to zabójstwo dla filtra DPF. Olej tworzy wówczas tak przypieczony osad we wkładzie ceramicznym, że nie można go usunąć. Dlatego nie warto oszczędzać na tym elemencie i wymieniać go czy regenerować przy pierwszych niepokojących objawach.

Sprawdzaj stan EGR

Zawór EGR to mały element silnika, który zawraca część spalin z powrotem do silnika. Proces ten ma na celu przede wszystkim zmniejszenie poziomu podtlenku azotu emitowanego przez układ wydechowy.

Z biegiem czasu zawory EGR mogą zostać zablokowane przez sadzę. Wadliwy zawór EGR, zwiększa ilość cząstek stałych, które będą wprowadzane z powrotem do silnika, co z kolei zwiększy ilość cząstek wytwarzanych przez silnik i spowoduje zablokowanie DPF.

Kontroluj stan układu dolotowego i wydechowego 

Niewłaściwie działające zawory dolotowe lub wydechowe mogą zakłócać pracę układu wydechowego i negatywnie wpływać na filtr DPF. Warto więc regularnie kontrolować stan układu dolotowego i wydechowego w sprawdzonym warsztacie samochodowym, np. w serwisie sieci EuroWarsztat.

Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat, w którym sprawdzisz stan układu dolotowego i wydechowego

Przeczyść odpowiednio filtr 

Czyszczenie DPF to proces, który usuwa sadzę i cząstki stałe oleju napędowego z filtra. Odbywa się on przy użyciu technologii czyszczenia ultradźwiękowego w połączeniu ze specjalistycznymi środkami chemicznymi. W ten sposób usuwa się wszelkie ślady cząstek stałych, przywracając filtr do stanu bliskiego nowemu.

W procesie czyszczenia DPF, zwłaszcza jeśli ma on problemy z osiągnięciem wystarczająco wysokich temperatur, aby wypalić cząstki sadzy, pomóc mogą płyny do czyszczenia DPF. W  samochodach mających filtry DPF umieszczone zbyt daleko od silnika ciepło wymagane do spalania może być trudno dostępne w normalnych warunkach jazdy. Dlatego dodatek, pozwalający na spalanie sadzy i popiołu w znacznie niższej temperaturze niż wymagana podczas aktywnej regeneracji, może być dobrym rozwiązaniem dla zablokowanego filtra DPF. By wspomóc proces oczyszczania, warto sięgnąć po środek zmniejszający temperaturę zapłonu sadzy w filtrze Liqui Moly nr 2650.
 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco