Płyny do chłodnic - ochrona elementów silnika narażonych na wysokie ciśnienie
Płyny do chłodnic - ochrona elementów silnika narażonych na wysokie ciśnienie w każdych warunkach pogodowych
Aby prawidłowo zadbać o silnik pojazdu, warto pamiętać, że będzie on działać́ dobrze tylko wtedy, gdy będzie mieć́ właściwie dobrane płyny eksploatacyjne. Płyn chłodniczy powinien znajdować́ się̨ na początku listy priorytetów, ponieważ̇ zapobiega zamarznięciu i przegrzaniu silnika — czyli dwóm częstym przyczynom awarii silnika.
Warto pamiętać, że mniejsze jednostki napędowe są szczególnie narażone bardzo wysokie temperatury i podwyższone ciśnienie.
Wszystkie te elementy tworzą̨ niekorzystne środowisko pracy dla pojazdu i jego podzespołów. Na szczęście za każdym razem, gdy silnik zostanie uruchomiony, skuteczny płyn chłodniczy wkracza do akcji.
CZY WIESZ?
W przeszłości płyn chłodniczy był barwiony na określony kolor, informujący o zastosowanych dodatkach chemicznych zapobiegających korozji. Obecnie jednak kolor płynu do chłodnic jest mniej istotny i nie zawsze informuje o określonej jakości płynu lub zastosowanych składnikach.
Mieszanie różnych płynów chłodniczych może powodować́ problemy z kompatybilnością̨, zmniejszając właściwości antykorozyjne i zdolność́ do przeciwdziałania występowaniu osadów płynu chłodniczego. Należy zawsze sprawdzać́ w instrukcji obsługi pojazdu, czy został wybrany odpowiedni płyn chłodniczy.
WYRÓŻNIAMY CZTERY WAŻNE ROLE PŁYNÓW DO CHŁODNIC:
- Lepsze przekazywanie ciepła.
W niektórych pojazdach z silnikiem wysokoprężnym płyn chłodniczy odbiera do jednej trzeciej energii cieplnej wytwarzanej przez silnik[1]. Gdyby nie to, doszłoby do przegrzania, które mogłoby doprowadzić́ do pogorszenia jakości podzespołów i oleju, narażając pojazdy na poważne uszkodzenia. Stosowanie technologii dodatków organicznych (OAT) w płynie chłodniczym Shell zapobiega przegrzewaniu się̨ silnika, dzięki czemu samochód działa sprawnie dłużej i rzadziej odwiedza warsztaty.
- Doskonała ochrona przed korozją.
Pod wpływem wysokiej temperatury, ciśnienia i wody wewnętrzne części pojazdu mogą̨ szybko skorodować́ do niebezpiecznego poziomu. Dzięki współpracy z najbardziej wrażliwymi obszarami, takimi jak pompa wody, płyn chłodniczy Shell zapewnia ochronę̨ wykraczającą poza standardowe normy branżowe[2]
- Długi okres eksploatacji.
Dzięki wysokiemu poziomowi inhibitorów, spowalniających proces korozji i wydłużających czas eksploatacji, płyn chłodniczy OAT firmy Shell zachowuje swoje właściwości ochronne przez cały okres zalecany przez producentów pojazdów, nie trzeba go często wymieniać́.
- Kompatybilność z twardą wodą.
Produkty serii Shell Coolant są̨ dostępne w dwóch podstawowych wariantach – jako koncentraty i roztwory gotowe do użycia (RTU). Ponieważ̇ koncentraty muszą być́ przed użyciem rozcieńczone wodą, istnieje ryzyko, że wysoka zawartość́ minerałów w twardej wodzie spowoduje tworzenie się̨ osadów kamienia na najcieplejszych częściach silnika, co ogranicza przekazywanie ciepła i przyczynia się̨ do korozji[3] Aby temu przeciwdziałać́, koncentrat Shell Coolant LongLife jest kompatybilny z twardą wodą do 500 ppm[4], co zmniejsza prawdopodobieństwo tworzenia się̨ osadów z biegiem czas[5]. Zawsze zastosowanie wody demineralizowanej czy destylowanej będzie korzystniejsze dla układu i silnika.
JAK WYBRAĆ ODPOWIEDNI PŁYN DO DANEGO ZADANIA?
Firma Shell, od 15 lat numer jeden wśród światowych dostawców środków smarnych, posiada rozległą wiedzę o płynach silnikowych, na której można polegać́. Ta głęboka wiedza pomaga nam od dziesięcioleci dostarczać́ wysokiej jakości płyny chłodnicze naszym klientom.
Zapytaj ekspertów z sieci EuroWarsztat o płyn chłodniczy do Twojego auta.
[1] Paul Fritz. “Podstawowe informacje o płynie do chodnic” Smarowanie. 2006
[2] Na podstawie wyników testów zgodnych z normami branżowymi: ASTM D3306, ASTM D4340,
[3] W celu zapewnienia optymalnej wydajności i ochrony zaleca się rozcieńczanie koncentratów płynu chłodniczego Shell z wodą destylowaną lub dejonizowaną.
[4] Analiza wewnętrzna firmy Shell, arkusz danych technicznych – płyn chłodniczy o wydłużonej trwałości, koncentrat.
[5] Na podstawie wyników testów zgodnych z normami branżowymi: ASTM D2809.