Jak radzić sobie z awariami układu chłodzenia?
Co znajdziesz w artykule:
Coraz mniejsze, ale jednocześnie bardziej wydajne silniki, wymagają efektywniejszego chłodzenia. Eksperci febi Bilstein przypominają, jakie są najczęstsze awarie układu chłodzenia, a także w jaki sposób jednostkom napędowym i turbosprężarkom zapewniana jest optymalna temperatura pracy.
Jaka jest rola układu chłodzenia?
Mogłoby się wydawać, że układ chłodzenia w samochodzie jest prostą konstrukcją, jednak w ostatnich latach ten podzespół mocno ewoluował, znacząco zwiększając swoją wydajność. Było to jednak niezbędne do zapewnienia optymalnych warunków pracy coraz mniejszym, a jednocześnie bardziej efektywnym silnikom (konieczność spełniania coraz ostrzejszych norm emisji spalin).
Rola chłodzenia jest niezwykle istotna: układ musi zapewniać silnikowi optymalne warunki pracy niezależnie od otoczenia, a więc zarówno podczas dużych mrozów, jak i upałów. Znaczne wahania temperatury powietrza w ciągu roku, a także coraz mocniej wysilone silniki samochodów sprawiają, że układ chłodzenia ma ciężką pracę do wykonania.
Układ chłodzenia a turbosprężarka
Warto wiedzieć, że w nowoczesnych samochodach chłodzenia wymaga nie tylko silnik. Obecnie większość samochodów wyposażono w turbosprężarkę pozwalającą uzyskać więcej mocy z mniejszej jednostki napędowej i ten element też wymaga wsparcia.
Aby chronić turbosprężarki przed nadmiernym ciepłem, zaczęto stosować dodatkowe pompy układu chłodzenia zasilane bezszczotkowym silnikiem elektrycznym. Zapewniają one przepływ płynu chłodzącego nawet po zgaszeniu silnika, co chroni turbosprężarkę przed zwęglaniem oleju osadzonego na wirniku. Ponadto, eliminuje ryzyko powstania poduszki powietrznej mogącej blokować pracę turbosprężarki przy kolejnym uruchomieniu.
Jeśli jednak nie jesteśmy pewni, czy nasz samochód jest wyposażony w taki system, warto robić prosty zabieg: przed wyłączeniem silnika odczekać jedną minutę, szczególnie jeśli pokonaliśmy właśnie dłuższą trasę.
Najczęstsze usterki układu chłodzenia
Awarie układu chłodzenia mogą być spowodowane wieloma mniejszymi usterkami, chociażby wyciekiem płynu czy zaburzoną pracą wentylatora. Kierowca może próbować wychwycić taki problem obserwując komorę silnika, a także ustalając, czy wentylator układu chłodzenia przy chłodnicy pracuje bez oporów, a wokół silnika nie pojawiają się ślady po wyciekającym płynie.
O poważniejszych problemach w działaniu układu chłodzenia kierowcę informuje już kontrolka płynu chłodniczego na tablicy rozdzielczej. Aby ustalić źródło problemów, często potrzebne są wówczas specjalistyczne przyrządy diagnostyczne, a ewentualna wymiana części powinna przebiegać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Dość powszechną przyczyną awarii układu chłodzenia silnika jest pompa płynu chłodzacego, która odpowiada za jego cyrkulację. Często dochodzi do pęknięcia wirnika pompy (jeżeli ten jest wykonany z tworzywa sztucznego) lub braku komunikacji z modułem kontrolującym pracę pompy, tym samym przepływ cieczy w układzie chłodzenia jest zaburzony lub nie istnieje.
Po wymianie pompy układu chłodzenia koniecznie trzeba pamiętać nie tylko o uzupełnieniu poziomu cieczy chłodzącej, ale też odpowietrzeniu całego układu przy użyciu przyrządu diagnostycznego.
Jak widać, niesprawny układ chłodzenia to niestety prosta droga do przegrzania i awarii silnika lub uszkodzenia drogiej w naprawie turbosprężarki. Aby tego uniknąć, podczas napraw warto korzystać z części zamiennych renomowanej marki. Doskonałym przykładem będą tutaj chociażby komponenty z oferty febi Bilstein, które pozwalają zachować jakość na poziomie części fabrycznych samochodu.