Moja klimatyzacja jest nieszczelna, co mogę zrobić?
Nieszczelność klimatyzacji jest poważnym uszkodzeniem tego układu. Lokalizacją nieszczelności i naprawą układu powinien zająć się wyspecjalizowany warsztat. Lokalizacja nieszczelności powinna opierać się przede wszystkim na bezinwazyjnych metodach:
- wzrokowa – przy dużych nieszczelnościach wydobywający się wraz z czynnikiem chłodniczym olej pokrywa element z którego się wydostał i zaczyna absorbować zanieczyszczenia.
- za pomocą elektronicznego wykrywacza nieszczelności do danego czynnika chłodniczego.
- spraye pieniące się przy kontakcie z czynnikiem chłodniczym (Uwaga: niektórzy producenci stosują w nich substancje, które mogą powodować szybką korozję aluminium).
Drugą metodą nie zagrażającą układowi klimatyzacji jest sprawdzanie szczelności za pomocą gazu obojętnego dla układu klimatyzacji: azot 100% - ciśnieniem do max.(sprawdzamy ewentualny spadek ciśnienia a nieszczelności szukamu najlepiej mikrofonem ultradźwiękowym lub stetoskopem),
azot 95% + wodór 5% (tzw. gaz śladowy) – ciśnienie 5 bar, nieszczelność wykrywana jest za pomocą elektronicznego wykrywacza nieszczelności do wodoru.
Najbardziej niebezpieczą dla kompresora ale niestety najczęściej stosowaną metodą jest zastosowanie barwnika UV.
Po wykryciu nieszczelności jedną z powyższych metod układ musi być uszczelniony poprzez wymianę uszkodzonego elementu lub uszczelnienia i napełniony odpowiednią ilością czynnika i oleju. Jeżeli wyciek czynnika był powiązany z wyciekiem oleju to zalecane jest płukanie układu z uwagi na brak pewności co do ilości oleju w układzie. Oleje stosowane w klimatyzacji samochodowej są higroskopijne a wilgoć w układzie klimatyzacji jest wielce niepożądana. Dlatego jeżeli mamy podejrzenie nasycenia oleju wilgocią musi on być wydostany z układu i zastąpiony olejem o prawidłowych parametrach.
A.Gertruda
NRF
Sprawdź szczelność klimatyzacji w najbliższym EuroWarsztacie
>>>>>>> Mapa warsztatów