Lampa do warsztatu samochodowego - jaki wybrać model?

Lampa do warsztatu samochodowego - jaki wybrać model?

Niegdyś dłuższy kabel zakończony oprawką z żarówką bądź jarzeniówką musiał wystarczyć do efektywnego oświetlenia miejsce pracy w warsztacie samochodowym. Dziś zastąpiły je wydajne lampy robocze LED, jednak różnorodność typów i modeli może mechanikowi… utrudnić wybór odpowiedniej do swoich potrzeb.

Dlaczego lampy warsztatowe z diodami LED?

W historii oświetlenia samochodowego było kilka kluczowych momentów, jak opatentowanie i wprowadzenie do seryjnej produkcji przez Philips lamp ksenonowych. Po nich zaczęto stosować na masową skalę diody LED, które z powodzeniem trafiły także do konstrukcji lamp roboczych.

Mają one wiele praktycznych walorów. Najważniejszym jest bardzo jasne światło, którego temperatura barwowa zbliżona jest do dziennego. W praktyce zapewnia zarówno nieporównywalnie lepsze oświetlenie miejsca pracy, jak i mniejsze zmęczenie wzroku. Do tego poszczególne diody LED można stosować w różnych zestawieniach z jednoczesną regulacją strumienia świetlnego mierzonego w lumenach. Oznacza to, że w zależności od potrzeb można używać pełnej (tryb boost) lub zmniejszonej mocy (eco).

Jednocześnie diody LED, w porównaniu z żarówkami, nie wydzielają  dużego ciepła. W najnowszych modelach Philips stosuje najwyższej jakości technologię LUXEON.

Cechy wspólne lamp roboczych Philips

Dziś lampy warsztatowe mają status podstawowego narzędzia w pracy mechanika samochodowego. Chociaż większość modeli Philips wyposażono w wygodny uchwyt, najczęściej brakuje trzeciej ręki do jej trzymania. Wówczas z pomocą przychodzi szereg systemów mocowania. Najpopularniejsze to silny magnes oraz obrotowy wokół własnej osi haczyk. Dodatkowo przydaje się możliwość regulacji kąta świecenia wiązki.

We współczesnych lampach roboczych Philips odchodzi się już od niepraktycznego kabla zasilającego. Zastąpiły go wydaje baterie, zapewniające kilkugodzinną pracę z pełną mocą. Chociaż tak naprawdę są to wbudowane akumulatorki wielokrotnego użytku. W większości ładuje się je poprzez złącze USB lub stacje dokujące. To drugie rozwiązanie może być wspólne nawet dla kilku modeli lamp. W praktyce korzystając z jednej można w tym czasie ładować drugą. Dla osób wymagających jednak zabezpieczenia w postaci stałego źródła zasilania dostępne są modele z hybrydowym systemem - bateria i kabel.

Naprawa samochodu często wymaga wykonania różnych czynności, nieraz z użyciem kanału lub podnośnika. W takich sytuacjach nie trudno upuścić narzędzie pracy, co przy lampie roboczej wiązałoby się z jej mechanicznym uszkodzeniem. Philips rozwiązał ten problem poprzez zastosowanie wytrzymałego tworzywa. Odporność konstrukcji na upadek z dużej wysokości potwierdzają przyznane oceny IK07 lub IK09. Kolejnym zagrożeniem są wszelkie pyły, ciecze i chemikalia, na których działanie także muszą być odporne lampy. Modele Philips wyróżniają się w tym względzie klasami o wartości nawet IP68.

Coraz więcej lamp roboczych Philips wyposażonych jest czujnik Find Me. Pomaga on nie tylko w odnalezieniu zagubionej w ferworze pracy, ale również zapobiega pozostawieniu jej w samochodzie Klienta.

Nie ma jednak uniwersalnej lampy roboczej

Stosowane niegdyś żarówki czy jarzeniówki miały jedną wadę. Były to konstrukcje, które musiały wystarczyć przy zróżnicowanych pracach w warsztacie samochodowym. A przez to mało efektywne w użyciu, wydłużały nie tylko czas, ale i po prostu były niewygodne.

Obecnie, bazując na swoich długoletnich doświadczeniach, Philips oferuje pełną gamę, blisko 20 modeli, lamp roboczych. Można je podzielić na kilka kategorii.

Lampy inspekcyjne mają formę zakładanej na głowę czołówki (HDL10) lub konstrukcję zbliżoną do pióra (PEN20S).  Tutaj niezwykle praktycznym rozwiązaniem jest wbudowana na szczycie jedna dioda służąca do precyzyjnego, punktowego oświetlenia.

Kolejną kategorią są lampy przypominające kształtem tradycyjną latarkę kieszonkową (np. RCH5S) lub jej większą wersję (np. RCH25). Najczęściej to one oferowane są ze stacją dokującą.

Osoby specjalizujące się w mechanice pojazdowej docenią modele lamp podwieszanych. Mogą mieć zarówno jeden, obrotowy uchwyt (np. RCH10S) lub dwie, rozszerzane klamry umożliwiające mocowanie pod maską silnika (CBH51).

Wbrew nazwie oferowane przez Philips lampy robocze czy warsztatowe znajdują swoje zastosowanie także w życiu codziennym. Model PEN20S jest nie tylko wszechstronny, ale także zmieści się w damskiej torebce czy niewielkim plecaku. Natomiast czołówkę HDL10 docenią także rowerzyści czy miłośnicy spacerów w terenie.

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • EXIDE EXIDE
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER