< powrót
4 jasne zasady dotyczące świateł samochodowych

Pewnie nie każdy wie, ale ze statystyk wynika, że po zmroku zdarza się nawet do 46 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych, chociaż ruch jest wtedy nawet 10-krotnie mniejszy niż w ciągu dnia.  

Powodów takiej sytuacji jest wiele – chociażby nadmierna prędkość czy zbędne emitowanie światła wewnątrz auta, co sprawia, że widzimy mniej na drodze – ale jednym z najczęstszych jest bez wątpienia stan oświetlenia pojazdu. Jak więc należy prawidłowo eksploatować światła i dobierać ten element do samochodu?

1. Czyść reflektory i regularnie sprawdzaj… prawą stronę

Przede wszystkim dbaj o czyste i sprawne reflektory. Stara zasada mówi, że jeżeli krawędzie przedniej szyby znajdujące się poza zasięgiem wycieraczek są brudne, najprawdopodobniej tak samo jest z reflektorami. Jeśli są zabrudzone, niewłaściwie oświetlają drogę, a w niektórych sytuacjach mogą nawet oślepiać innych uczestników ruchu. 

Aby nie porysować kloszy, używaj miękkiej, czystej szmatki lub delikatnej gąbki z dużą ilością wody/odpowiedniego płynu. 

Kontrolując stan oświetlenia warto też pamiętać, aby regularnie sprawdzać kondycję lamp zamontowanych z prawej strony auta. Dlaczego akurat tam? Żarówki w prawej strony częściej się przepalają, ponieważ są narażone na większe wstrząsy. Pewnie każdemu z nas zdarzyło się kiedyś „złapać” prawymi kołami nierówne pobocze. 

2. Dobierz odpowiednie źródło światła

Nie każdy kierowca o tym pamięta, ale żarówki zawsze powinno wymieniać się parami. Po prostu z czasem tracą one swoje właściwości świetlne i dzieje się to równomiernie. Awaria jednej żarówki oznacza zwykle, że druga też nie jest w pełni sprawna i osiąga znacznie niższą skuteczność świetlną. Poza tym lepiej zrobić to na spokojnie, niż później być zaskoczonym np. podczas nocnej podróży. 

Wymieniając żarówki, dobierz też właściwe źródło światła. To ważne, dobór odpowiednich żarówek nie oznacza wyłącznie typu ECE (H4, H7, D1S lub D2S). Rodzaj żarówki powinien być też dostosowany do stylu i warunków jazdy. 

Dla przykładu, jeśli często jeździsz nocą, wybierz produkty wytwarzające maksymalną ilość światła (np. OSRAM Night Breaker). Do jazdy w dzień po dobrze oświetlonych drogach najlepsze będą z kolei produkty o wydłużonej trwałości (np. OSRAM Ultra Life), zwłaszcza jeśli mówimy o nowym samochodzie, gdzie wymiana żarówki jest utrudniona. Z kolei jeśli chciałbyś wyróżniać się na drodze, rozwiązaniem może być OSRAM Cool Blue Intense charakteryzujący się chłodnym, białoniebieskim światłem. 

Warto też przypomnieć, aby podczas wymiany żarówki nie dotykać palcami jej szklanej bańki. Tłuste zabrudzenia i pot mogą wtopić się w powierzchnię szkła obniżając efektywność świetlną żarówki oraz skracając jej trwałość.

3. Kontroluj ustawienie świateł 

Przy każdej możliwej okazji - przeglądu, wymiany żarówki, naprawy mechanicznej czy blacharskiej – staraj się sprawdzać ustawienie świateł. Pamiętaj, że oświetlenie może się rozregulować nawet pod wpływem niewielkich wstrząsów wywoływanych jazdą po nierównej nawierzchni, a nawet na skutek wielokrotnego zamykania maski. 

Przy okazji przeglądów warto też poprosić diagnostę, aby sprawdził, czy poprawnie działa korektor poziomowania reflektorów (nie dotyczy ksenonowych źródeł światła), jeśli auto akurat taki posiada. Warto też wiedzieć, że korektor poziomowania trzeba używać w zależności od obciążenia pojazdu: liczby osób, bagażu czy podczas holowania przyczepy. 

4. Nie kupuj tanich zamienników  

Stosowanie zamienników to często pozorna oszczędność. W ten sposób można zniszczyć bowiem chociażby klosze reflektorów, ponieważ żarówki emitują promieniowanie ultrafioletowe powodujące ich żółknięcie i matowienie. Klosze przed zniszczeniem chronią tylko żarówki wyposażone w filtr UV i stosowna informacja powinna być umieszczona na opakowaniu. Wiele dostępnych na rynku tanich żarówek takiego filtru nie ma.

Sprawdzaj oryginalność produktów, kupując je u zaufanych sprzedawców. Najczęściej podrabianym asortymentem w oświetleniu samochodowym są lampy ksenonowe. Można jednak z tym walczyć. Błyskawiczne sprawdzenie w internecie, czy zakupiona lampa jest oryginalna, umożliwia OSRAM Trust Program

Nigdy nie montuj też żarówek bez homologacji. Robiąc to, grozi Ci nie tylko utrata dowodu rejestracyjnego i mandat, ale przede wszystkim możesz być zagrożeniem na drodze oślepiając innych kierowców. To samo dotyczy dostępnych na rynku zestawów do przerobienia reflektorów halogenowych na ksenonowe, tzw. HID conversion kits, których stosowanie jest nielegalne. Podobnie jak inne samodzielne modyfikacje instalacji oświetleniowej.


>>>Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat, który pomoże zadbać ci o oświetlenie w samochodzie<<<

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN