< powrót
Jak przygotować samochód do zimy? O tym nie możesz zapomnieć

Zrób przegląd techniczny  

To powinien być w zasadzie pierwszy krok w „operacji zima”. Aby auto dobrze sprawowało się w trudnych warunkach, warto wybrać się wcześniej na przegląd, nawet jeśli nie zbliża się jeszcze termin corocznego badania technicznego.

Lepiej mieć pewność, że w 100 proc. sprawne są dwa kluczowe układy: kierowniczy i hamulcowy. Chodzi o to, abyś mógł skutecznie zareagować w sytuacji, kiedy samochód wpadnie w poślizg, co niestety może się zdarzyć. 

Podczas przeglądu technicznego możesz też poprosić mechanika, aby za pomocą specjalnego miernika sprawdził kondycję akumulatora. Gdyby okazało się, że jest on już wysłużony, warto zainwestować w nowy. – Należy pamiętać, że ujemne temperatury wpływają negatywnie na ilość energii zgromadzonej w akumulatorze i wyraźnie obniżają jego efektywność. Nawet do około 70 proc. przy – 15 stopniach - przypominają eksperci firmy Exide.     

Z kolei jeśli zimą rzadko korzystasz z auta, warto akumulator regularnie sprawdzać, a przy silniejszych mrozach nawet wyciągać z samochodu. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz na akumulator.pl

Wymień opony nie czekając na śnieg 

Wielu kierowców zwleka z wymianą opon letnich na zimowe, ale przypomnijmy, jakie są zalecenia ekspertów: warto wymieniać opony, gdy średnia temperatura wynosi mniej niż 7 stopni. Reaguj więc już wtedy, kiedy zauważysz pierwsze oznaki nadchodzącej zimy.  

Trzeba też pamiętać o tym, że śliska nawierzchnia jezdni niekoniecznie musi być związana z opadami śniegu. Przełom jesieni i zimy niesie ze sobą inne zagrożenie, jakim jest tzw. czarny lód, czyli cienka, niemalże niewidoczna warstwa lodu na drodze

Niebezpieczna gołoledź powstaje, kiedy podczas temperatury poniżej zera mamy opady deszczu lub występuje mgła. Czarna droga, która z pozoru wydaje się być bezpieczna, w rzeczywistości jest bardzo śliska.

Bądź gotowy na zmarznięte i zaparowane szyby 

Zmorą kierowców są też zamarznięte szyby, których skrobanie nierzadko jest powodem spóźnień do pracy. Jeśli więc nie masz garażu, warto zaopatrzyć się w matę nakładaną na przednią szybę. Podobnie jak i w porządny zestaw skrobaczek (do pozostałych szyb) i zmiotek do odśnieżania. 

Kolejnym dość uciążliwym problemem związanym z szybami, jest ich parowanie od środka. Wiele osób radzi sobie z tym po prostu wycierając szybę przed jazdą gąbką lub ścierką. Niestety, zdarza się, że szyba paruje jednak też podczas jazdy, a wtedy kierowca w poszukiwaniu akcesoriów czasami wypina się z pasów, co jest bardzo niebezpieczne.  

Zresztą ścierka rzadko likwiduje problem zaparowanej szyby. Skutecznym rozwiązaniem jest wtedy trochę zapomniana zimą klimatyzacja. Odparowywanie szyb za pomocą klimatyzacji następuje znacznie szybciej niż poprzez ich podgrzewanie. Po jednoczesnym uruchomieniu klimatyzacji i ogrzewania powietrze jest zarówno ogrzewane, jak i osuszane, dzięki czemu skutecznie możesz walczyć z wilgocią wewnątrz samochodu.

>>>Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat, w którym kompleksowo sprawdzisz stan swojego auta przed zimą<<<

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL