< powrót
Jak dbać o akumulator zimą?

Zima to duże wyzwanie dla kierowców. Nie tylko ze względu na często niebezpieczne warunki jazdy czy irytujące zamarznięte szyby, ale też z powodu akumulatora, który potrafi odmówić posłuszeństwa.

Z tym problemem spotkała się pewnie większość kierowców, którzy nie mają garażu i zmuszeni są parkować pod chmurką.

Mróz może zniszczyć akumulator 

Ujemne temperatury - podobnie zresztą jak zbyt wysokie - negatywnie wpływają na ilość energii zgromadzonej w akumulatorze. Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia obniża się pojemność elektryczna i zdolność rozruchowa akumulatora (więcej o tym przeczytasz na akumulator.pl). 

- Akumulator zawiera elektrolit, który w niskich temperaturach trudniej przenika przez masę czynną, co sprawia, że pojemność akumulatora jest niższa i wszelkie procesy, także ładowanie, zachodzą wolniej. Niskie temperatury nie sprzyjają doładowaniu się akumulatora i powodują, że nie dostarcza on energii niezbędnej do rozruchu silnika – przypominają eksperci firmy Exide produkującej akumulatory i dodają: – W akumulatorze częściowo rozładowanym w temperaturach poniżej zera, elektrolit może zamarznąć, co nieodwracalnie uszkadza akumulator. 

Być może nie każdy kierowca o tym wie, ale w temperaturze lekko poniżej zera nawet sprawny i naładowany akumulator może mieć wydajność obniżoną do 80 proc. Oczywiście im niższa temperatura, tym jego efektywność jest gorsza: -15 stopni osłabia sprawność akumulatora średnio do 70 proc., a -25 do zaledwie 60 proc. 

Naturalnie w przypadku wysłużonych akumulatorów lub z jakiegoś powodu niedoładowanych, wartości te mogą być jeszcze niższe.

Wyciągaj akumulator, kiedy rzadko jeździsz

Aby uniknąć rozładowania akumulatora, przede wszystkim warto regularnie go sprawdzać. Jeżeli jednak podzespół odmówi już posłuszeństwa, możesz go uruchomić awaryjnie za pomocą zapasowych kabli rozruchowych. Upewniając się jednak przedtem, że elektrolit nie zamarzł.

Natomiast jeśli nie korzystasz z samochodu przez dłuższy czas, warto czasami wyciągnąć akumulator. Aby zachować jego sprawność, należy zabezpieczyć go pozostawiając w suchym, ciepłym miejscu (najlepiej w temperaturze od 5 do 20 stopni) i chroniąc przed kurzem.

>>>Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat, w którym sprawdzisz stan swojego akumulatora<<<

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN