Jak działa dwumasowe koło zamachowe?

Jak działa dwumasowe koło zamachowe?

„Po co ta dwumasa?” To pytanie zadaje sobie wielu zmotoryzowanych. Często można spotkać się z opinią, że to tylko kolejny chwyt producentów na wyciągnięcie pieniędzy od kierowców, ale warto przyjrzeć się tematowi bliżej. Dwumasowe koło zamachowe w znaczny sposób wpływa bowiem na komfort jazdy – przypominają eksperci Schaeffler Polska.

 

Dlaczego stosujemy dwumasowe koło zamachowe?

Drgania samochodu podczas jazdy czy brzęczące odgłosy pochodzące z silnika – nikt z nas tego nie lubi. Niestety, mimo że auta na przestrzeni ostatnich lat stały się bardziej komfortowe, spalają mniej paliwa i emitują mniejszą ilość spalin, to jednak nowoczesne silniki generują zwiększone drgania skrętne na wale korbowym. 

Powodów tego jest wiele, ale jednym z nich jest downsizing. Warto bowiem wiedzieć, że zmniejszenie liczby cylindrów, przesunięcie maksymalnego momentu obrotowego w kierunku niższych prędkości obrotowych, a przy tym zwiększenie mocy silnika, spowodowało niestety jednocześnie zmniejszenie kultury pracy produkowanych jednostek napędowych. 

I tutaj dochodzimy do dwumasy, czyli dodatkowego tłumika drgań. Bez niego drgania te byłyby przenoszone na skrzynię biegów i cały zespół napędowy,  powodując szybsze zużycie części odpowiadających za przeniesienie napędu. Konsekwencją tego byłoby więc obniżenie komfortu podróżujących.


Koło dwumasowe

Przyczyny przedwczesnego zużycia sprzęgła

Drgania samochodu mogą mieć wpływ na wiele kluczowych podzespołów. Chociażby sprzęgło, które bezpośrednio odpowiada za przekazanie momentu obrotowego z wału korbowego silnika do układu przeniesienia napędu. 

 

Na przeciętny czas użytkowania sprzęgła - który mieści się w dość szerokim zakresie przebiegów 100-200 tys. km - wpływa styl jazdy kierowcy oraz właśnie stan części układów współpracujących ze sprzęgłem.

 

Jak wiadomo, główną przyczyną zużycia sprzęgła jest naturalny proces ścierania okładzin ciernych tarczy sprzęgłowej wraz z kolejnymi przejechanymi kilometrami. Jednak należy wiedzieć, że sprzęgło może zużyć się wcześniej. Najczęstsze przyczyny szybkiego zużycia sprzęgła to:

  • luzy w układzie wysprzęglania,
  • brak odpowiedniego tłumienia drgań przez dwumasowe koło zamachowe,
  • wycieki oleju na tarczę sprzęgła,
  • jazda na tzw. półsprzęgle. 

Naprawa sprzęgła w samochodzie

Kontroluj stan koła dwumasowego 
 

Aby zmniejszyć ryzyko przedwczesnego zużycia sprzęgła, zaleca się: 

  • sprawdzenie stanu uszczelniaczy wału korbowego
  • kontrolę dwumasowego koła zamachowego, 
  • przegląd profilu i luzu wałka sprzęgłowego, tulei prowadzącej oraz elementów układu wysprzęglania, 
  • nasmarowanie piasty tarczy sprzęgła i łożyska oporowego (o ile jest to wymagane). 

Warto pamiętać, że wymiana sprzęgła powinna być wykonana zgodnie z zaleceniami producenta samochodu i w renomowanym warsztacie

 

Dawid Pietruczuk, Product Manager w Schaeffler Polska

>>>Sprawdź stan koła dwumasowego w najbliższym serwisie EuroWarsztat<<<

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • EXIDE EXIDE
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER