Co musisz wiedzieć o śrubach do kół
Co znajdziesz w artykule:
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym zależy od stanu technicznego pojazdu. To kwestia bezdyskusyjna. Układem, który bezpośrednio wpływa na poczucie pewności na drodze, stateczność pojazdu i jego kierowalność, jest układ jezdny. By działał bez zarzutu, sprawne muszą być wszystkie jego elementy konstrukcyjne. Podstawowymi, a przez to często niedocenianymi częściami są śruby i nakrętki mocowania kół. Czy na pewno wiesz o nich wszystko? Przekonaj się i sprawdź, jakich błędów nie popełniać przy montażu kół do osi zawieszenia.
Śruby do kół są częściami samochodowymi, które wymagają szczególnej precyzji w doborze i montażu. Wymieniając je na nowe, należy wziąć pod uwagę ich specyfikację konstrukcyjną i zgodność z przeznaczeniem według kryterium marki, modelu, roku produkcji i wersji silnikowej auta. Następnie, aby prawidłowo wykonać połączenia śrubowe na skojarzeniu piasta - tarcza koła jezdnego – bez względu, czy jest to tarcza stalowa, czy wykonana ze stopów lekkich – należy postępować według określonej metodologii montażu. To sposób na uniknięcie poważnych kłopotów na drodze, w tym nawet urwania koła podczas jazdy, i zachowanie sprawności auta.
Najczęstsze błędy w połączeniach śrubowych przy montażu kół
Najczęstsze błędy w połączeniach śrubowych przy montażu kół wynikają:
- ze stosowania innych niż oryginalne felg, zarówno stalowych, jak i ze stopów lekkich, pomimo zgodności ze średnicą osadzenia opony, szerokością osadzenia stopek opony, z parametrem ET, średnicą otworu osadzenia na piaście oraz średnicą rozmieszczenia otworów montażowych dla śrub lub nakrętek;
- z nieoczyszczenia powierzchni przylegania piasty, tarczy hamulcowej lub bębna i tarczy koła. W niektórych samochodach, w przypadku oryginalnych tarcz hamulcowych i felg kół stosowane są klipsy na szpilki mocowania kół. Elementy te w większości przypadków podlegają usunięciu, chyba że zalecenia producenta stanowią inaczej;
- ze stosowania nieoryginalnych śrub lub nakrętek, co powoduje brak zgodności kształtu łba śruby w obszarze powierzchni przylgowej lub powierzchni przylgowej nakrętki z kształtem otworu montażowego;
- z braku kontroli stanu gwintu śrub i nakrętek (zgodność skoku gwintu, zerwania zwojów, korozja i zanieczyszczenia gwintu oraz powierzchni przylgowej);
- z niestosowania się do metodologii dokręcania śrub lub nakrętek oraz wartości momentu dokręcania i po zalecanym przez producenta przebiegu, ponownej kontroli wartości momentu dokręcenia;
- z braku zgodności średnicy otworu osadzenia w tarczy koła ze średnicą na piaście lub z uszkodzeniem pierścieni redukcyjnych często stosowanych w przypadku montażu felg ze stopów lekkich;
- z udarowego montażu śrub i nakrętek za pomocą kluczy udarowych (z napędem pneumatycznym lub elektrycznym);
- ze smarowania powierzchni gwintu;
- z nieumycia koła przed wyważeniem, niesprawdzenia właściwej wartości ciśnienia oraz wyważenia koła;
- ze stosowania niewłaściwych opon, w tym także zużytych;
- z braku kontroli ruchu obrotowego koła po jego zamontowaniu.
Zapewnienie właściwego funkcjonowania układu jezdnego w zakresie połączeń śrubowych kół jezdnych gwarantuje oferta bilstein group, która obejmuje:
- zarówno śruby, jak i nakrętki wykonane w zgodności ze specyfikacją producenta;
- zestawy śrub przeciwkradzieżowych;
- zestawy nasadek ochronnych na łby śrub i nakrętki wraz z przyrządami montażowymi.
Asortyment referencji bilstein group do połączeń śrubowych kół jezdnych jest dostępny w katalogu online na stronach partsfinder.bilsteingroup.com oraz www.febi.com