Układ łańcucha rozrządu - uszkodzenie łańcucha BMW N47

Układ łańcucha rozrządu - uszkodzenie łańcucha BMW N47

Układ łańcucha rozrządu, łączącego wałek rozrządu z wałem korbowym i napędzający inne podzespoły silnika, od wielu lat jest z powodzeniem stosowany przez wielu producentów samochodów, a w szczególności przez BMW. Jednakże kilka typów silników jest znanych z powszechnie występujących usterek. Jednym z nich jest silnik BMW noszący oznaczenie N47. W artykule tym opisany został przykład silnika zamontowanego w BMW E61 520d. Silnik pokonał 180 000 km i nagle przestał pracować. Jako przyczynę podejrzewano usterkę łańcucha rozrządu.

Łańcuch rozrządu zlokalizowany jest w tylnej części silnika, od strony skrzyni biegów. W celu uzyskania dostępu do łańcucha rozrządu i weryfikacji jego stanu konieczne jest wyjęcie silnika z samochodu. Po wyjęciu silnika zdemontowana została pokrywa zaworów w celu stwierdzenia ewentualnych uszkodzeń. Łańcuch rozrządu nie był widoczny. Po sprawdzeniu okazało się, że znajduje się w dolnej części obudowy rozrządu. Ponadto pięć dźwigienek zaworowych było pękniętych. Podpora wałka rozrządu posiadała duże pęknięcie, co wskazywało na znaczącą siłę skrętną, która została zaabsorbowana przez elementy układu rozrządu. (Zdj. 1)

Po zablokowaniu wału korbowego zdemontowane zostały sprzęgło, koło zamachowe i miska olejowa. Demontaż obudowy łańcucha rozrządu pozwolił stwierdzić kolejne uszkodzenia. Jedno z ogniw górnego łańcucha rozrządu było pęknięte, zęby koła zębatego wysokociśnieniowej pompy paliwa były wyłamane, a prowadnica łańcucha również była pęknięta. (Zdj. 2)

Jest to typowy przykład uszkodzenia łańcucha w silniku N47. Konieczna okazała się gruntowna kontrola silnika pod kątem ewentualnych innych uszkodzeń. Okazało się, że dolotowy wałek rozrządu nie obraca się swobodnie, był skręcony i nie był właściwie ułożony w łożyskach. Konieczna była jego wymiana. Mając na uwadze ustalone już uszkodzenia, należało koniecznie sprawdzić, czy nie doszło do kolizji tłoków z zaworami dolotowymi i wylotowymi. W tym celu zdemontowano głowicę silnika i sprawdzono zawory. Nie stwierdzono żadnych niepokojących oznak, co potwierdziło, że nie doszło do kontaktu zaworów z tłokami. Po gruntownej weryfikacji stanu silnika wszystkie uszkodzone elementy zostały zakwalifikowane do wymiany. Wymieniając łańcuch rozrządu kluczowe znaczenie ma zastosowanie bez wyjątku wszystkich nowych elementów układu rozrządu. Zaniedbanie tego może mieć bardzo negatywne skutki na pracę silnika.

Przeznaczony do tego silnika zestaw łańcucha rozrządu febi nr 102040 zawiera wszystkie elementy niezbędne do przeprowadzenia naprawy. Zestaw obejmuje łańcuch górny i dolny, prowadnice łańcucha, napinacze oraz koła zębate wtryskowej pompy paliwa, wałków rozrządu oraz dyszę oleju do dolnego łańcucha. Zestaw ten odpowiada najnowszym rozwiązaniom technicznym koniecznym do zabezpieczenia łańcucha przed ponownym pęknięciem. Zawiera poprawioną wersję prowadnic łańcucha oraz doskonałej jakości łańcuch z powłoką TRITAN®. Powłoka ta redukuje tarcie, a tym samym zmniejsza zużycie mechaniczne, a także zapotrzebowanie na paliwo.

Głowica silnika została przygotowana do zmontowania z wykorzystaniem nowej podpory wałka rozrządu, nowego wałka rozrządu oraz nowych dźwigienek zaworowych (febi nr 30132).

Przed montażem należy przesmarować łożyska wałka rozrządu. Głowica została następnie zmontowana i przykręcona do bloku silnika z wykorzystaniem nowych śrub (febi 39805). Następnie skontrolowano fazy rozrządu wałków rozrządu i wału korbowego. Ma to kluczowe znaczenie dla poprawnej pracy silnika. Koła zębate wałków rozrządu posiadają oznaczenia faz rozrządu, które znajdują się naprzeciwko siebie, równolegle do głowicy silnika. (Zdj. 3) Pozycja wału korbowego jest ustalona przy pomocy trzpienia w ściągniętym kole zamachowym. Zalecamy tymczasowy demontaż w celu sprawdzenia poprawnego zablokowania. Najpierw zamontowano dolny łańcuch z nowym kołem zębatym pompy paliwa, a następnie przy pomocy przeznaczonych do tego śrub przykręcono szyny prowadzące.

Zamontowano napinacz hydrauliczny, a wcześniej upewniono się, że wszystkie powierzchnie styku z blokiem silnika zostały oczyszczone. Zamontowano dolny łańcuch oraz koło zębate pompy oleju zwracając uwagę na kierunek montażu. Na koło zębate pompy wtryskowej oraz koło zębate dolotowego wałka rozrządu założono górny łańcuch rozrządu. Teraz można założyć prowadnicę górnego łańcucha rozrządu. Na gwinty należy nałożyć preparat zabezpieczający, który pozwoli uniknąć odkręcenia się śrub w trakcie pracy silnika. Po zamontowaniu wszystkich łańcuchów z napinacza hydraulicznego usunięto kołek blokujący, co pozwoliło dosunąć łańcuch we właściwą pozycję.

Przy łańcuchach znajdujących się we właściwej pozycji oraz zablokowanym kole zamachowym, sprawdzono ustawienie oznaczeń ACC na głowicy silnika. Ze względu na to, że wszystko było w porządku, koło zębate wałka rozrządu zostało dokręcone trzema śrubami mocującymi. Jeżeli ustawienie nie jest poprawne, można je skorygować obracając przy pomocy klucza 32 mm wylotowy wałek rozrządu.

Po zakończeniu montażu zestawu łańcucha rozrządu febi nr 102040 kilkakrotnie ręcznie obrócono wał korbowy w celu upewnienia się, że silnik pracuje bez oporów. (Zdj. 4)

 

Założona została obudowa rozrządu z nową uszczelką i uszczelniaczem wału korbowego. Po złożeniu wszystkich elementów rozrządu, przed włożeniem jednostki do komory silnika, zostały zamontowane wszystkie pozostałe podzespoły.

Po zmontowaniu silnika wymieniono filtr oleju, a następnie zalano olej silnikowy o odpowiedniej specyfikacji. Regularna wymiana oleju i jego filtra ma kluczowe znaczenie dla wysokiej trwałości wszystkich elementów silnika, w szczególności łańcucha rozrządu, który wymaga stałego smarowania.

Po zamontowaniu jednostki napędowej i napełnieniu układu chłodzenia świeżym płynem chłodzącym, silnik został uruchomiony, a następnie sprawdzony pod kątem poprawnego działania oraz ewentualnych wycieków. Następnie przeprowadzono test drogowy, który potwierdził, że samochód jest gotowy do pokonywania kolejnych kilometrów i przynoszenia radości z jazdy.

 

Warto zaufać oferowanym w jakości OE częściom zamiennym Febi oraz specjalistom z sieci EuroWarsztat.

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco