< powrót
Bez prądu nie pojedziesz!

Poniżej wymieniamy najczęstsze awarie alternatorów, jakie występują  w pojazdach silnikowych.

Alternator jest prądnicą prądu przemiennego, która energię mechaniczną przemienia w prąd przemienny. Cały proces zachodzi w uzwojeniach stojana, a odpowiada za nie wirujące pole magnetyczne wirnika. Alternator ładuje akumulator i uznawany jest za źródło prądu w pojazdach mechanicznych. Kontrola jakości alternatorów wymaga najnowocześniejszych maszyn, ponieważ są to zaawansowane urządzenia sterowane sygnałami cyfrowymi.

W budowie alternatora wyróżnić możemy m.in. koło pasowe, obudowę przednią, łożyska przednie oraz jego blokady, wirnik, łożysko tylne, uzwojenia, obudowę tylną, prostownik, regulator napięcia i osłonę alternatora.

                                                                                                                                          Schemat budowy alternatora. Źródło AS-PL.

 

Alternator podatny jest na awarie, których zdiagnozowanie w odpowiednim momencie pozwala uniknąć kosztownych napraw czy wymiany części na nową. Jedną z awarii może być zwarcie stojana, który odpowiedzialny jest za przetwarzanie prądu. Przyczyn usterki może być kilka – najczęściej może być to spowodowane zwarciem celi akumulatora, przekroczeniem wartości prądu płynącego przez uzwojenie, przeciążeniem w instalacji pojazdu lub rzadziej, przetarciem mechanicznym izolacji uzwojenia stojana.

Wirnik wytwarza prąd w stojanie, to znaczy, że jego praca tworzy pole magnetyczne, a on sam napędzany jest przez wał korbowy. Zużyte pierścienie ślizgowe/szczotki węglowe przekazujące prąd z regulatora, czyli elementy odpowiedzialne za przepływ prądu, będą powodowały błędy w prawidłowym funkcjonowaniu wirnika alternatora.

Kolejnym poważnym problemem może być uszkodzenie lub spalenie regulatora napięcia. Możliwości uszkodzenia modułu elektronicznego, czyli złożonego sterownika mikroprocesorowego z końcowym elementem PWM (ang. Pulse Width Modulation) jest wiele. Najczęstszą przyczyną jest przekroczenie prądowej wartości granicznej tranzystora PWM lub mechaniczne uszkodzenie modułu (brak połączeń lutowanych, zgrzewanych) oraz zużyte szczotki przekazujące prąd do wirnika.

Niesprawne łożyska alternatora także mogą powodować awarie i usterki. Problem rozpoznamy przez głośną pracę i wzrost hałasu podczas zwiększania prędkości obrotowej silnika. W tym przypadku przyczyn może być kilka – eksploatacja, słaba jakość materiału czy zewnętrzne zanieczyszczenia. Piskliwy, nieprzyjemny hałas może powodować także zużyte koło pasowe, które przy okazji niszczyć będzie także pasek klinowy. Po dłuższym użytkowaniu pojazdu z niesprawnym kołem pasowym może nastąpić zerwanie paska klinowego i narazić użytkownika samochodu na wysokie koszty związane z naprawą.

Wszelkie problemy i niejasności związane z poprawnym ładowaniem  i rozruchem pojazdu, powinny być skonsultowane ze specjalistą w warsztacie mechaniki pojazdowej. Jeśli chcesz uniknąć dłuższego pozostawienia samochodu u mechanika, zgłaszaj każdą, nawet najdrobniejszą usterkę.

Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling