< powrót
Kable (po)mocy, czyli co trzeba wiedzieć o kablach rozruchowych

Im niższa temperatura na zewnątrz, tym większe prawdopodobieństwo, że akumulator w samochodzie rozładuje się w najmniej oczekiwanym momencie. Jak nie dać się zaskoczyć i przygotować się na taką okoliczność?

Kiedy samochód nie odpala, zimą winny jest zwykle rozładowany akumulator. Jedną z metod jego nagłej reanimacji jest doładowanie go prądem poprowadzonym z innego samochodu. O to jednak trudno bez odpowiednich narzędzi, dlatego jeszcze przed nadejściem zimy warto zaopatrzyć się w zestaw kabli rozruchowych i schować je do bagażnika na wszelki wypadek.

Jak ładować akumulator z wykorzystaniem kabli rozruchowych?

Doładowanie samochodu za pomocą kabli rozruchowych nie jest trudne. Wystarczy poznać kilka podstawowych zasad, by w kryzysowej sytuacji, działać szybko i skutecznie.

  1. Zacznij od ustawienia samochodów przodem do siebie, upewniając się, że się nie stykają (zapobiegnie to powstaniu zwarcia). 
  2. Następnie wyłącz wszystkie urządzenia w samochodach, otwórz ich maski i połącz kablami rozładowany akumulator z akumulatorem drugiego auta. 
  3. Czerwonym kablem podłącz bieguny dodatnie.
  4. Czarnym kablem (rzadziej niebieskim) połącz bieguny ujemne (lepiej jednak połączyć ten kabel do tzw. masy, czyli do metalowej części swojego auta). 
  5. Uruchom silnik samochodu z naładowanym akumulatorem – dobrze jest na początku dodać nieco więcej gazu, aby podwyższyć obroty, przesyłając w ten sposób więcej prądu. 
  6. Po około 2-3 minutach spróbuj uruchomić samochód. 
  7. Kiedy się uda, nie gaś silnika, tylko odłącz kable w odwrotnej kolejności (najpierw ujemne, potem dodatnie), zamknij maskę i ruszaj w drogę.

Pamiętaj, że taki sposób uruchomienia auta jest jedynie wyjściem awaryjnym. Jeśli do przejechania masz niewielką odległość, akumulator może nie zdążyć się naładować w czasie jazdy i po zatrzymaniu samochód ponownie nie odpali.

Przewody rozruchowe tylko w ostateczności

Doładowanie akumulatora przez kable rozruchowe jest ostatnią deską ratunku i lepiej sięgnąć po to rozwiązanie, jeżeli nie masz innej możliwości. Pamiętaj, że przyjęcie tak dużego ładunku energii w krótkim czasie ma niekorzystny wpływ na kondycję akumulatora. Zdecydowanie lepiej jest więc na bieżąco kontrolować stan akumulatora i w razie potrzeby skorzystać z prostownika, pozostawiając kable rozruchowe jedynie na sytuacje awaryjne, pozostawiając kable rozruchowe na sytuacje awaryjne

Znajdź najbliższy EuroWarsztat, w którym sprawdzisz stan akumulatora

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco