Zadbaj o samochód z febi. Poradnik dotyczący wymiany oleju i filtrów

Zadbaj o samochód z febi. Poradnik dotyczący wymiany oleju i filtrów

Świecąca się kontrolka oleju to wyraźny sygnał, że nadszedł czas na przegląd. Regularna wymiana oleju i filtrów to podstawowy krok w utrzymaniu silnika w doskonałej kondycji. Eksperci FEBI przypominają, jak istotne jest przestrzeganie harmonogramu wymiany tych elementów, aby uniknąć kosztownych napraw i zapewnić długowieczność pojazdu.

Olej w roli głównej

Olej silnikowy pełni w silniku kilka niezwykle ważnych funkcji. Jego rolą jest smarowanie ruchomych części silnika, co zmniejsza tarcie i zapobiega nadmiernemu zużyciu elementów. Ponadto, olej pomaga w chłodzeniu silnika, odprowadzając ciepło z najbardziej obciążonych miejsc. Kolejną rolą oleju jest ochrona przed korozją oraz usuwanie zanieczyszczeń, które mogłyby uszkodzić wewnętrzne części silnika.

Regularna wymiana oleju jest kluczowa – stary olej nie jest w stanie skutecznie spełniać swoich funkcji, co prowadzi do zwiększonego zużycia silnika, ryzyka przegrzania, a nawet poważnych uszkodzeń.

Kiedy wymieniać olej?

Wymiana oleju to jedna z najważniejszych czynności konserwacyjnych, którą należy wykonywać regularnie. Olej silnikowy z czasem traci swoje właściwości smarne, zbiera zanieczyszczenia i traci zdolność do skutecznego chłodzenia silnika. Z tego powodu zaleca się wymianę oleju co 10 000–15 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Produkty FEBI oferują wysokiej jakości oleje silnikowe, które gwarantują optymalną pracę silnika w każdych warunkach.

Jak wymieniać olej?

  • Przygotowanie - upewnij się, że masz wszystko, co potrzebne: nowy olej FEBI, odpowiedni filtr oleju FEBI, klucz do filtrów, klucz do korka spustowego, pojemnik na zużyty olej oraz rękawice.
  • Odpuszczenie starego oleju - podnieś samochód na lewarku i zabezpiecz go. Otwórz korek wlewu oleju, aby ułatwić odpływ. Następnie odkręć korek spustowy na misce olejowej i pozwól, aby cały stary olej spłynął do pojemnika.
  • Wymiana filtra oleju - po spuszczeniu oleju odkręć stary filtr oleju za pomocą klucza do filtrów. Przed zainstalowaniem nowego filtra FEBI, nasmaruj uszczelkę nowym olejem, aby zapewnić dobrą szczelność. Zamontuj nowy filtr, dokręcając go ręcznie, a następnie o pół obrotu kluczem.
  • Wlanie nowego oleju - zainstaluj korek spustowy z powrotem na miejsce, upewniając się, że jest dobrze dokręcony. Wlej nowy olej FEBI do silnika, sprawdzając poziom na miarce. Zamknij korek wlewu oleju i uruchom silnik na kilka minut, aby olej mógł rozprowadzić się po całym systemie.
  • Sprawdzenie poziomu oleju - wyłącz silnik, odczekaj kilka minut, a następnie ponownie sprawdź poziom oleju. Upewnij się, że mieści się on w zalecanym zakresie.

Filtr oleju - niewielki, ale istotny

Filtr oleju odpowiada za zatrzymywanie zanieczyszczeń, które dostają się do oleju w trakcie pracy silnika. Mogą to być drobinki metalu, osady węglowe czy inne zanieczyszczenia, które powstają w wyniku spalania paliwa i tarcia wewnętrznych elementów silnika.

Filtr oleju

Kiedy i jak wymieniać filtr oleju?

Filtr oleju powinien być wymieniany przy każdej wymianie oleju. Filtry FEBI są zaprojektowane tak, aby skutecznie zatrzymywać zanieczyszczenia i chronić silnik przed uszkodzeniami. Wymiana filtra oleju jest prostym procesem, który opisaliśmy powyżej – kluczowe jest, aby nie pomijać tego kroku, gdyż stary filtr nie będzie w stanie efektywnie chronić silnika.

Filtr powietrza – płuca silnika

Filtr powietrza odpowiada za oczyszczanie powietrza, które trafia do silnika. Czyste powietrze jest niezbędne do prawidłowego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Zatkany lub uszkodzony filtr powietrza, nie spełnia swojej roli, co ostatecznie obniża efektywność spalania, zwiększa zużycie paliwa i elementów wewnętrznych silnika. Regularna wymiana filtra powietrza jest zatem kluczowa dla zachowania optymalnych parametrów pracy silnika oraz jego wydajności.

Kiedy i jak wymieniać filtr powietrza?

Filtr powietrza odpowiada za oczyszczanie powietrza, które trafia do silnika. Zatkany filtr może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa i obniżenia mocy silnika. Zaleca się wymianę filtra powietrza co 15 000–20 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności od warunków eksploatacji.

Filtr powietrza

Jak wymienić filtr powietrza:

  • Lokalizacja - zlokalizuj obudowę filtra powietrza, zwykle znajduje się ona na wierzchu silnika lub w pobliżu przedniego zderzaka.
  • Demontaż starego filtra - otwórz obudowę i wyjmij stary filtr powietrza.
  • Instalacja nowego filtra - włóż nowy filtr powietrza FEBI, upewniając się, że jest poprawnie zamontowany, a obudowa jest dobrze zamknięta.

Filtr paliwa

Filtr paliwa jest odpowiedzialny za usuwanie zanieczyszczeń z paliwa, zanim trafi ono do silnika. Paliwo może zawierać drobinki rdzy, brudu czy wody, które mogą uszkodzić układ wtryskowy lub zanieczyszczać komory spalania. Zatkany filtr paliwa ogranicza przepływ paliwa, co może prowadzić do spadku mocy silnika, problemów z rozruchem, a nawet unieruchomienia pojazdu. Regularna wymiana filtra paliwa pomaga uniknąć tych problemów i zapewnia, że silnik otrzymuje czyste paliwo, co przekłada się na jego sprawność i trwałość.

Kiedy i jak wymieniać filtr paliwa?

Filtr paliwa powinien być wymieniany co 30 000–40 000 km, jednak zaleca się sprawdzenie zalecenia producenta pojazdu. Zatkany filtr paliwa może prowadzić do spadku mocy, problemów z rozruchem oraz uszkodzenia układu paliwowego.

Jak wymienić filtr paliwa:

  • Zlokalizowanie filtra - filtr paliwa zazwyczaj znajduje się wzdłuż linii paliwowej pod samochodem lub w komorze silnika.
  • Demontaż starego filtra - upewnij się, że system paliwowy jest odłączony, aby uniknąć wycieku paliwa. Odkręć przewody paliwowe i wymontuj stary filtr.
  • Instalacja nowego filtra - zamontuj nowy filtr FEBI, upewniając się, że przewody są dobrze dokręcone. Sprawdź, czy nie ma wycieków po uruchomieniu silnika.

Regularność wymiany oleju i filtrów ma znaczenie

Eksperci FEBI zgodnie z zaleceniem producentów samochodu dostrzegają wymierne korzyści, dzięki regularnym wymianom oleju oraz filtrów. Najlepiej w określonych interwałach – zwykle co 10 000–15 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Pominięcie tych okresowych przeglądów może prowadzić do stopniowego pogarszania się stanu silnika, co z czasem może skutkować poważnymi i kosztownymi awariami. Regularna wymiana filtrów i oleju jest zatem to inwestycja w bezpieczeństwo i komfort jazdy, ale także w długowieczność Twojego auta. Więcej informacji na temat filtrów FEBI znajdą Państwo tutaj.

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER