Wibracje samochodu. Skąd się biorą i jak walczą z nimi producenci?

Wibracje samochodu. Skąd się biorą i jak walczą z nimi producenci?

Gdyby zapytać kierowców, co najbardziej irytuje ich podczas jazdy, wielu wymieni pewnie hałasowanie wysłużonych elementów eksploatacyjnych oraz uciążliwe drgania nadwozia. Często źródłem tych drugich jest silnik, dlatego warto wiedzieć, jakie rozwiązania odpowiadają za redukcję wibracji.

 

Szmer zużytego łożyska, źle wyważone koło, stukot w momencie najechania na nierówność, hałas wzmagający się wraz z wyższą prędkością, drgania kierownicy przy skręcaniu… - większość właścicieli samochodów zna podobne problemy. Zdarza się jednak, że źródło hałasu bywa trudne do zlokalizowania. Wtedy bardzo często jest nim silnik. 
 

Powodem wibracji mogą być jego stale obracające się elementy, niestabilna prędkość obrotowa silnika czy zakłócony przebieg tworzenia i spalania mieszanki paliwowo- powietrznej. Na problem drgań szczególnie narażone są m.in. jednostki napędowe z układem start-stop, a więc systemem odpowiadającym za wyłączanie silnika.

Rodzaje poduszek silnika

Istnieje ryzyko, że drgania mogą przenosić się na elementy nadwozia, układ wydechowy czy klimatyzację. Aby je zminimalizować, producenci wykorzystują różne rodzaje mocowań służących do odizolowania silnika od nadwozia. - Można wyszczególnić trzy główne typy poduszek silnika redukujących drgania: gumowe, hydrauliczne i sterowane elektronicznie - przypominają eksperci febi Bilstein.
 

Poduszka gumowa - najczęściej stosowana, chociaż jej budowa może być różna. W starszych modelach samochodów może być to prosty gumowy element wzmocniony jedynie włóknem bawełnianym, w nowszych może występować z kolei bardziej złożone połączenie gumy z metalem. Sztywność poduszki zależy od parametrów zastosowanego materiału elastomerowego, ważne są też punkty mocowania.    
 

Poduszka hydrauliczna - jej budowa jest bardziej złożona. Po pierwsze, dostosowuje ona swoje działanie do obciążenia silnika. Odpowiada za to lepka ciecz znajdująca się w poduszcze, która działa w pewnym sensie jak amortyzator i zapewnia możliwie jak najwyższą izolację. Po drugie, poduszka posiada komorę górną oraz dolną, a obie oddziela wykonany z gumy zawór. To właśnie w komorach gromadzona jest ciecz. Wspomniany zawór - w zależności od tego, jak intensywne są drgania - zamyka i otwiera znajdujący się z boku kanalik. Konsekwencją tego jest zmiana kierunku przepływu cieczy między komorami, a to wpływa z kolei na zmianę sztywności poduszki, która może skutecznie redukować wibracje w każdych warunkach drogowych.
 

Poduszka sterowana elektronicznie - poduszka jest podłączona do układu sterowania silnika, dzięki czemu kontrola tłumienia drgań jest jeszcze wyższa. Mówiąc bardziej obrazowo, poduszka staje się bardziej miękka, kiedy silnik samochodu pracuje z prędkościami obrotowymi typowymi dla biegu jałowego oraz sztywna, kiedy prędkości obrotowe silnika są wyższe (poduszka jest wtedy przełączana na tłumienie hydrauliczne). Ważną rolę spełniają też tzw. inteligentne poduszki aktywne. Dzięki siłownikowi i specjalnemu czujnikowi, wysyłają one informacje do modułu sterującego. Poduszka aktywna, która zapobiega przenoszeniu drgań na nadwozie, może być kontrolowana w zależności od wymaganej podczas jazdy siły tłumienia.

 

Dlaczego poduszki silnika są awaryjne

Poduszki silnika, tak jak każda inna część, zużywają się. Z czasem mogą coraz słabiej redukować wibracje, chociaż wiele zależy też od tego, pod jak dużym obciążeniem pracują. Może także dojść do awarii. Oto przykłady:     

  • wyciek cieczy tłumiącej w poduszkach hydraulicznych,
  • nieszczelność układu próżniowego w poduszkach sterowanych próżnią, co może całkowicie zatrzymać pracę podzespołu, 
  • poduszki sterowane elektronicznie, ze względu na skomplikowaną budowę, mogą być nadmiernie obciążone w sytuacji, gdy inne poduszki są uszkodzone (za wykrycie awarii odpowiada wówczas moduł).
  • Podczas wymiany poduszek należy korzystać z części sprawdzonej jakości i przestrzegać procedur producenta. Dzięki temu podzespół będzie miał dłuższą żywotność - przypominają specjaliści febi Bilstein. Oferta poduszek silnika, a także skrzyni biegów, dostępna jest na https://partsfinder.bilsteingroup.com

>>>Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat, który oferuje markowe poduszki silnika<<<

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • EXIDE EXIDE
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER