Przygotowanie samochodu do długiej podróży – zrób to sam!

Przygotowanie samochodu do długiej podróży – zrób to sam!

Dokładne przygotowanie samochodu do długiej podróży jest równie istotne, jak spakowanie walizek. Upewnienie się, że pojazd jest w dobrym stanie technicznym, pozwala uniknąć nieoczekiwanych problemów w drodze. Sprawdzenie wielu elementów można przeprowadzić samodzielnie. Dowiedz się, co i jak możesz zrobić sam!

Jak samodzielnie sprawdzić opony

Sprawdzenie stanu opon jest jednym z kluczowych kroków. Pomyśl o nich jak o wygodnych butach – muszą być dostosowane do warunków, w jakich będą eksploatowane. Co w kwestii ogumienia możesz sprawdzić samodzielnie?

Sprawdź ciśnienie w oponach 

Dostosuj jego poziom zgodnie z zaleceniami producenta. To niezwykle ważne dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Za niskie ciśnienie może prowadzić do przegrzania opony i awarii, zaś za wysokie zwiększa ryzyko jej przebicia. Znajdź informacje o zalecanym ciśnieniu w instrukcji obsługi samochodu lub na naklejce umieszczonej zwykle na słupku drzwi kierowcy lub na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Pamiętaj, że ciśnienie powinno być mierzone na zimnych oponach.

To Ci się przyda:

  • przenośny kompresor

– Znacznie wygodniejsze i – z uwagi na to, że umożliwiające pomiar na zimnych oponach – dokładniejsze niż na stacji benzynowej jest posłużenie się przenośnym kompresorem, np. modelem OSRAM TYREinflate 4000, który napompuje 13-calową oponę w niecałe cztery minuty, a 15-calową w sześć minut – rekomenduje Andrzej Przybylski, Head of AM AFTM Sales CEE ams OSRAM Group. – Wbudowany akumulator pozwala na użycie go w każdym miejscu, a podświetlany wyświetlacz ułatwi pracę po zmroku. Oprócz wygodnej funkcji bezprzewodowego użytkowania, urządzenie wyposażono w kabel do ładowania typu USB-C, a także przewód zasilający z wtyczką do gniazda zapalniczki. Dodatkowe atuty to lampka LED oraz zawór upustowy, przy pomocy którego można łatwo zmniejszyć ciśnienie – dodaje.

Upewnij się, że bieżnik ma odpowiednią głębokość 

Zbyt płytki bieżnik w oponach samochodowych może np. zwiększać ryzyko aquaplaningu, czyli utraty przyczepności na mokrej nawierzchni. Według prawa, minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, ale dla bezpieczeństwa zaleca się, by wynosiła ona co najmniej 3-4 mm.

To Ci się przyda:

  • miernik głębokości bieżnika 

To niewielkie urządzenie do kupienia za kilkanaście złotych, które wkłada się w rowki bieżnika, aby zobaczyć, jak są głębokie. Sprawdź kilka miejsc na oponie, aby mieć pewność, że bieżnik nie jest nierównomiernie zużyty. Alternatywnie możesz też użyć linijki.

Jeśli nie dysponujesz miernikiem, możesz sprawdzić głębokość bieżnika samodzielnie za pomocą prostego triku z wykorzystaniem monety 2 zł lub 5 zł. Obie monety na rewersie mają środek otoczony pierścieniem – szerokość tego pierścienia to 4 mm. Wystarczy więc, że włożysz monetę w rowek bieżnika – jeśli pierścień na całej wysokości nie schowa się w rowku, opony lepiej wymienić.

Kiedy skorzystać z pomocy fachowca?

Sprawdź dokładnie opony pod kątem pęknięć, wgnieceń, bąbli czy jakichkolwiek nieprawidłowości. Jeśli zauważysz coś niepokojącego, zwróć się do specjalisty w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Lepiej dmuchać na zimne, niż narazić się na niebezpieczeństwo.

Samochód przygotowany do długiej podróży

Dowiedz się więcej: Akcesoria samochodowe, które przydadzą się zimą. Sprawdź, czy masz je w aucie

Jak samodzielnie sprawdzić płyny eksploatacyjne

Samodzielnie sprawdź poziom wszystkich płynów eksploatacyjnych za pomocą odpowiednich miarek i wskaźników na zbiornikach. Upewnij się, że są one na odpowiednim poziomie, jeśli zachodzi taka konieczność, uzupełnij je. 

Sprawdź poziom oleju silnikowego

Wyciągnij bagnet, wyczyść go, następnie włóż z powrotem i wyjmij, aby odczytać poziom oleju. Powinien się on mieścić pomiędzy dwoma oznaczeniami MIN i MAX.

Kiedy skorzystać z pomocy fachowca?

Zwróć uwagę na kolor oleju – powinien być brunatny lub czarny. Jeśli zauważysz biały lub mleczny odcień, może to wskazywać na wyciek płynu chłodniczego do oleju, co wymaga natychmiastowej interwencji mechanika.

Sprawdź poziom płynu chłodniczego

Odnajdź zbiornik wyrównawczy i zwróć uwagę na oznaczenia MIN i MAX – płyn powinien znajdować się między nimi. 

Pamiętaj! Nigdy nie otwieraj zbiornika chłodnicy, gdy silnik jest gorący, aby uniknąć oparzeń.

Sprawdź poziom płynu do spryskiwaczy

Poziom płynu jest zazwyczaj łatwo widoczny na przezroczystym zbiorniku. Możesz dolać go do pełna.

To Ci się przyda:

  • płyny eksploatacyjne na dolewkę

Upewnij się, że masz odpowiednie płyny do uzupełnienia w razie potrzeby. Zawsze warto mieć przy sobie zapas, w tym olej silnikowy, płyn chłodniczy, płyn hamulcowy oraz płyn do spryskiwaczy.

  • lejek

By dolewka była bardziej precyzyjna, a płyn nie rozlał się poza zbiornik, możesz użyć lejka do płynów eksploatacyjnych, który ułatwi napełnianie oraz specjalnego adaptera mocowanego na butelce.

Jak samodzielnie sprawdzić światła

Zadbaj o światła swojego samochodu, aby zawsze widzieć i być widocznym na drodze. Pamiętaj, że dobre oświetlenie to podstawa bezpieczeństwa jazdy, zarówno dla Ciebie, jak i dla innych użytkowników drogi. Możesz sprawdzić samodzielnie, czy wszystkie światła działają poprawnie. Nie zapomnij o światłach wewnątrz samochodu. 

Upewnij się, że reflektory są czyste i klarowne, a kierunek światła właściwy

Czasami reflektory mogą być przybrudzone lub zmatowiałe, przez co mniej skutecznie oświetlają drogę. Wyczyść i wypoleruj reflektory tak, by usunąć kurz i zanieczyszczenia. 

Sprawdź, czy reflektory są poprawnie ustawione 

To istotne dla optymalnego oświetlenia drogi i minimalizowania oślepiania innych kierowców.

Sprawdź światła przednie i tylne

Aby je sprawdzić, włącz światła i obejdź samochód. Sprawdź, czy wszystkie działają: światła pozycyjne, mijania, drogowe oraz tylne światła stopu.

Sprawdź kierunkowskazy

Włącz lewy kierunkowskaz, a następnie obejdź samochód, aby upewnić się, że światła migają prawidłowo. Powtórz to, włączając prawy kierunkowskaz.

Sprawdź światła cofania i przeciwmgielne

Aby sprawdzić światło cofania, poproś kogoś o pomoc – włącz bieg wsteczny i poproś tę osobę, aby spojrzała, czy światło cofania się świeci. Światła przeciwmgielne możesz sprawdzić samodzielnie, włączając je i obserwując, czy działają poprawnie.

Podczas kontroli świateł, może okazać się, że jakaś żarówka jest przepalona – w tym przypadku, powinieneś ją wymienić. W niektórych modelach samochodów, wymiana żarówki jest dość prosta i możesz zrobić to samodzielnie.

To Ci się przyda:

  • zapasowe żarówki

Warto zawsze mieć przy sobie zestaw zapasowych żarówek, które pasują do Twojego modelu samochodu. 

– Każdy, kto dużo podróżuje, często na długich trasach, powinien rozważyć wymianę żarówek na takie o podwyższonych parametrach – zaleca Andrzej Przybylski z firmy OSRAM. – Przykładem takich żarówek są te z linii Ultra Life o wydłużonej trwałości lub żarówki halogenowe OSRAM NIGHT BREAKER 200, które wytwarzają do 200% jaśniejsze światło niż wymagają tego minima homologacyjne, przez co są dedykowane kierowcom, którzy podróżują nocą i poza terenem zabudowanym.

Kiedy skorzystać z pomocy fachowca?

W niektórych przypadkach wymiana żarówki może wymagać bardziej zaawansowanych narzędzi lub nawet demontażu części samochodu, co najlepiej zostawić profesjonalistom. Jeżeli natomiast światła nie działają pomimo wymiany żarówki, może to oznaczać problem z bezpiecznikiem lub instalacją elektryczną. W takim przypadku przed wyjazdem powinieneś zdecydowanie odwiedzić mechanika.

Wyszukaj Warsztat:

Jak samodzielnie sprawdzić hamulce

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów bezpieczeństwa samochodu. Skontrolowanie i przetestowanie hamulców pozwoli Ci podróżować z pełnym poczuciem bezpieczeństwa.

Sprawdź poziom płynu hamulcowego

Upewnij się, że poziom płynu hamulcowego jest pomiędzy znakami MIN i MAX na zbiorniczku. Płyn powinien mieć jasny, żółtawy kolor. Jeśli jest ciemny lub mętny, może to wskazywać na konieczność jego wymiany.

Sprawdź pedał hamulca

Podczas jazdy zwróć uwagę na to, jak zachowuje się pedał hamulca. Czy jest „twardy” i reaguje natychmiast na naciskanie, czy jest „miękki” i musisz wciskać go głęboko? Jeśli jest zbyt miękki, może to wskazywać na zużycie klocków hamulcowych lub problem z płynem hamulcowym.

Posłuchaj swojego samochodu

Jeśli podczas hamowania słyszysz dziwne dźwięki, takie jak pisk, zgrzytanie lub stukanie, może to oznaczać problem z systemem hamulcowym. To samo dotyczy wibracji czy drgań podczas hamowania.

Upewnij się, że klocki i tarcze hamulcowe nie są zużyte 

Wiele samochodów ma aluminiowe lub stalowe felgi z otworami lub szczelinami, przez które można zobaczyć klocki i tarcze hamulcowe. Kiedy spojrzysz przez te otwory, powinieneś zobaczyć metalowy klocek, a między nim a tarczą hamulcową powinna być warstwa materiału ciernego – to właśnie klocki hamulcowe. Jeżeli ta warstwa wydaje się mieć mniej niż ok. 3 mm grubości, może to oznaczać, że klocki są zużyte i wymagają wymiany.

Tarcze hamulcowe z kolei powinny być gładkie i jednolite na całej powierzchni. Jeżeli zobaczysz na nich głębokie rysy, rowki lub oznaki korozji, może to wskazywać na konieczność ich wymiany.

To Ci się przyda:

  • miernik grubości klocków hamulcowych 

To narzędzie szczególnie przydatne dla osób, które samodzielnie przeprowadzają podstawowe prace serwisowe przy swoim samochodzie. Pozwala na szybkie i precyzyjne sprawdzenie, czy klocki hamulcowe są jeszcze w stanie zapewnić bezpieczne hamowanie, czy też wymagają już wymiany. 

  • latarka

Aby dokładnie przyjrzeć się tarczom i klockom hamulcowym, szczególnie jeśli robisz to wieczorem lub w słabo oświetlonym garażu, możesz użyć lampy inspekcyjnej OSRAM LEDinspect WEARABLE NECK LIGHT lub latarki czołowej OSRAM LEDinspect FLEXIBLE HEAD TORCH.

Kiedy skorzystać z pomocy fachowca?

Jeśli zauważysz jakiekolwiek niepokojące oznaki, takie jak problemy z pedałem hamulca, dziwne dźwięki czy wibracje, nie ryzykuj. Każda niepewność powinna skłonić Cię do wizyty w warsztacie. System hamulcowy gra zbyt dużą rolę w trakcie prowadzenia pojazdu, aby narażać się na jakiekolwiek problemy.

– Chociaż niektóre elementy układu hamulcowego można ocenić samodzielnie, jak na przykład grubość klocków hamulcowych za pomocą miernika, wiele innych aspektów sprawności hamulców wymaga specjalistycznej wiedzy i narzędzi dostępnych tylko w profesjonalnym warsztacie – radzi Andrzej Guzek, Network Manager sieci serwisów samochodowych EuroWarsztat. Mechanik spojrzy na układ hamulcowy całościowo, sprawdzi nie tylko klocki, ale także tarcze hamulcowe, zaciski, przewody hamulcowe, płyn hamulcowy oraz inne elementy układu. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, nie ma miejsca na kompromisy – dodaje.

Samochód podczas podróży

Jak samodzielnie sprawdzić akumulator

Upewnij się, że akumulator w samochodzie jest w dobrym stanie i właściwie spełnia swoją funkcję. Jeśli ma więcej niż 3 lata, warto go sprawdzić. Jak samodzielnie ocenić stan akumulatora?

Obejrzyj akumulator

Oględziny zacznij od badania wzrokowego. Sprawdź, czy na obudowie akumulatora nie ma żadnych widocznych uszkodzeń, takich jak pęknięcia, wgniecenia czy przecieki. Uważaj na białe lub niebieskie naloty na biegunach – mogą to być oznaki korozyjne, które mogą utrudniać prawidłowe działanie akumulatora.

Sprawdź napięcie

Za pomocą multimetru możesz sprawdzić napięcie akumulatora. Prawidłowe napięcie dla całkowicie naładowanego akumulatora 12-voltowego powinno wynosić od 12,6 do 12,7 V. Jeżeli napięcie jest niższe, oznacza to, że akumulator może potrzebować naładowania lub wymiany. Jeśli napięcie jest niższe, akumulator może potrzebować ładowania. Jeżeli jest wyższe, może to wskazywać na problem z alternatorem.

Sprawdź poziom elektrolitu w akumulatorze 

Jeżeli Twój akumulator pozwala na takie sprawdzenie, upewnij się, że poziom elektrolitu jest odpowiedni. Jeśli jest za niski, możesz go uzupełnić destylowaną wodą.

To Ci się przyda:

  • multimetr
  • zestaw do czyszczenia akumulatora
  • woda destylowana
  • przenośna ładowarka

– Do doładowania i konserwacji akumulatora przydatna jest przenośna ładowarka do akumulatora, np. ładowarka OSRAM BATTERYcharge 906 – mówi Andrzej Przybylski z firmy OSRAM. – Jeśli zdarzy się tak, że podczas wyjazdu zostawimy auto na dłużej na parkingu i wyładuje nam się akumulator, warto mieć własny jump starter BATTERYstart 300 marki OSRAM, żeby awaryjnie na szybko uruchomić auto. Jest mały i może też służyć jako power bank – poleca Andrzej Przybylski.

Kiedy skorzystać z pomocy fachowca?

Jeżeli podczas kontroli wizualnej zauważyłeś widoczne uszkodzenia lub oznaki korozyjne, powinieneś skonsultować się z fachowcem. To samo dotyczy sytuacji, gdy napięcie akumulatora jest zbyt niskie lub zbyt wysokie – może to wskazywać na problem, który wymaga profesjonalnej diagnozy.

Pamiętaj również, że samochód, który trudno odpala, szczególnie w chłodniejsze dni, może sygnalizować problem z akumulatorem. W takim przypadku, najlepiej jak najszybciej zgłosić się do warsztatu.

Jakie wyposażenie przygotować

Przed dłuższą podróżą nie zapomnij dokonać przeglądu niezbędnego wyposażenia i uzupełnienia go o akcesoria, które nie są konieczne, ale na pewno bardzo przydatne w trasie i w sytuacjach awaryjnych.

To Ci się przyda:

Gaśnica i trójkąt ostrzegawczy to podstawy wymagane prawem.

Warto dodać do nich jeszcze: 

  • apteczkę, 
  • kamizelkę odblaskową,
  • linkę holowniczą,
  • latarkę, 
  • koc termiczny,
  • kable rozruchowe,
  • koło zapasowe lub żel uszczelniający do opon samochodowych.

– W przypadku przebicia opony w trasie przyda się zastaw naprawczy OSRAM TYREseal – na oponie samodzielnie uszczelnionej specjalnym żelem można przejechać nawet 200 km – poleca Andrzej Przybylski z firmy OSRAM. – A jeśli do awarii dojdzie w nocy, warto użyć światła ostrzegawczego, np. LEDguardian ROAD FLARE Signal TA20, które będzie migać, ostrzegając o niebezpiecznej sytuacji na drodze, zanim wystawimy trójkąt ostrzegawczy – dodaje.

Dowiedz się więcej: Akcesoria samochodowe – co trzeba, a co warto mieć w aucie

Przed wyjazdem w długą trasę warto również zainstalować aplikacje mobilne, które mogą przydać się w podróży – takie jak mapy z nawigacją, a także aplikacje, które informują o warunkach na drodze, lokalizacji stacji benzynowych i miejsc do odpoczynku.
 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco