Podatek od samochodów spalinowych - co warto wiedzieć?

Podatek od samochodów spalinowych - co warto wiedzieć?

Podatek od samochodów spalinowych obowiązuje w większości państw unijnych. Wprowadzono go, aby zachęcić Europejczyków do korzystania ze środków transportu, które w niewielkim stopniu zanieczyszczają atmosferę. Od kiedy w Polsce czeka nas podatek od samochodów spalinowych?

Podatek od samochodów spalinowych - jak będzie wyglądać?

Z założenia podatek od samochodów spalinowych ma przyczynić się do poprawy jakości powietrza i zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Jest to ważne w kontekście walki ze zmianami klimatycznymi. Komisja Europejska poprzez naliczanie dodatkowych opłat pragnie zmotywować Europejczyków do korzystania z transportu publicznego i rowerów. W wielu krajach przy ustalaniu stawek podatku od samochodów spalinowych premiowane są pojazdy elektryczne jako najbardziej przyjazne środowisku. Najwyższymi opłatami obciąża się zaś kierowców SUV-ów, zgodnie z zasadą, że ten, kto mocniej zanieczyszcza powietrze, ten płaci więcej.

Podatek od samochodów spalinowych najprawdopodobniej będzie składał się z dwóch części. Pierwsza ma charakter jednorazowej daniny. Płaciłoby się ją podczas pierwszej rejestracji pojazdu w kraju. Osoby, które mają już samochody i nie planują ich wymieniać, nie ponosiłyby żadnych dodatkowych kosztów. Jednak każdy, kto zdecyduje się na zakup nowego pojazdu i jego pierwszą rejestrację w Polsce, musiałby uiścić stosowny podatek. Za samochody spełniające normę Euro 4, czyli wyprodukowane w 2006 roku i nowsze, płaciłoby się niższą stawkę.

Druga część podatku od samochodów spalinowych obejmować będzie wszystkich właścicieli aut, także tych napędzanych elektrycznie. Opłata będzie uiszczana co roku, uwzględniając ilość emitowanego CO2 i NOx (tlenków azotu).

Większość Polaków posiada samochód, którego utrzymanie już dzisiaj rodzi spore koszty. Ilość różnego rodzaju obowiązkowych opłat (np. wyższa opłata za przegląd samochodu) i podatków stanowi spore obciążenie dla domowego budżetu. W związku z tym wprowadzenie kolejnej opłaty od aut wzbudza w Polsce społeczny sprzeciw.

Od kiedy podatek od samochodów spalinowych?

Rząd podpisując z Komisją Europejską zobowiązanie do wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych w ramach KPO, zadeklarował, że zacznie pobierać pierwszą część daniny już w IV kwartale 2024 roku. Chodzi o opłatę od pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce. Podatek od posiadania samochodu zapłacą zaś wszyscy właściciele aut w II kwartale 2026 roku.

Obecny rząd pragnie negocjować z Komisją Europejską wyżej wspomnianą umowę. Uważa, że lepiej wprowadzać redukcję spalin w sposób prospołeczny niż za pomocą podatków. Nie wiadomo jednak, jak zakończy się ta sprawa, która ma charakter rozwojowy. Polska znajduje się w dość trudnym położeniu. Jest bowiem jedynym krajem w Unii Europejskiej, który nie pobiera żadnych opłat od posiadania samochodu. Inne państwa zdążyły już wprowadzić stosowne podatki.

Dla Komisji Europejskiej redukcja spalin do atmosfery jest jednym z kroków milowych. Ma do odegrania ważną rolę w walce ze zmianami klimatycznymi. Można się zatem spodziewać, że strona nie będzie zainteresowana zmianą wcześniej zawartej umowy. Została bowiem podpisana w sposób legalny i dobrowolny.

Ile będzie wynosił podatek od samochodów spalinowych?

Podatek od samochodów spalinowych nie jest jeszcze przesądzony, ale warto przyjrzeć się, jakie stawki obowiązują w innych krajach Unii Europejskiej. O wysokości opłaty decyduje rząd.

Najwyższe podatki odprowadzają właściciele SUV-ów w Belgii. W skali roku danina na rzecz państwa wynosi aż 1280 euro. Najniższe opłaty obowiązują na Węgrzech. Tam kierowcy SUV-ów, które w dużym stopniu zanieczyszczają powietrze, płacą zaledwie 99 euro w skali roku. Co ciekawe, jest to kwota 3-krotnie niższa od tej, która obowiązuje właścicieli pojazdów elektrycznych w Finlandii (299 euro). Te uchodzą z kolei za najbardziej przyjazne planecie. Jednocześnie warto zaznaczyć, że na Węgrzech stawka od przeciętnego samochodu spalinowego wynosi 58 euro.

Reasumując, możemy spodziewać się, że podatek od samochodów spalinowych w Polsce w skali roku zamknie się w przedziale od 250 do 5500 zł. Bardziej prawdopodobna jest jednak dolna granica stawki. Przedstawiciele rządu wielokrotnie podkreślali, że opłata powinna pozostawać zgodna z zasadą sprawiedliwości społecznej.

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco