• Międzynarodowa sieć serwisów samochodowych: 280 w Polsce, ponad 6 tys. na Świecie
  • Dbamy o bezpieczeństwosprawdzaj stan swojego pojazdu w naszych punktach serwisowych
  • Międzynarodowa sieć serwisów samochodowych: 280 w Polsce, ponad 6 tys. na Świecie

    Jak sprawdzić rozrusznik bez jego demontażu?

    8 stycznia 2020

    Nowoczesne samochody są nie tylko coraz bezpieczniejsze, ale zapewniają też coraz lepszy komfort obsługi. Analogowe wskaźniki, przyciski i pokrętła odchodzą do lamusa na rzecz m.in. ekranów dotykowych, dlatego coraz rzadziej otwieramy maskę silnika i interesujemy się tym, co jest pod klapą. Nic więc dziwnego, że w wielu modelach jednostka napędowa jest osłonięta i prawie całkowicie wypełnia komorę silnikową. 

    Usterki wciąż się jednak zdarzają, dlatego pytanie: co zrobić, kiedy jednak nie uda nam się uruchomić silnika? 

    Akumulator, a może rozrusznik  

    Naturalnie, pierwszą czynnością powinno być sprawdzenie akumulatora. To właśnie on jest bowiem najczęstszą przyczyną problemów z rozruchem silnika. 

    Źródłem kłopotów może być sama kondycja akumulatora lub klem, a więc połączeń przewodów z zaciskami. Jeśli w momencie próby uruchomienia silnika światła i kontrolki gasną lub mocno przygasają, a rozrusznik nie pracuje poprawnie, możemy być praktycznie pewni, że winny jest akumulator. W takich sytuacjach czasami wystarczy jedynie sprawdzić go, naładować i oczyścić styki. A kiedy musimy pilnie skorzystać z samochodu, można wykorzystać dodatkowy akumulator z innego auta. 

    Może się jednak zdarzyć, że nawet wtedy samochód nie chce zapalić. Jeśli objawy są identyczne, może to oznaczać uszkodzenie rozrusznika. 

    Sprawdź połączenia silnoprądowe 

    Jeżeli podczas próby rozruchu światła nie przygasają, a rozrusznik słabo „kręci”, przyczyną może być zły stan któregoś z połączeń silnoprądowych. 

    Należy bowiem pamiętać, że podczas rozruchu z akumulatora do rozrusznika płynie prąd o wartości kilkuset amperów. Przy tak dużych wartościach, każde połączenie elektryczne wykonane grubymi przewodami musi być w pełni sprawne. Między akumulatorem i rozrusznikiem jest bardzo wiele takich połączeń, przez co niesprawność któregokolwiek z nich uniemożliwi poprawną pracę. 

    Poniższy schemat przedstawia połączenia akumulatora i rozrusznika. Znaki zapytania określają miejsca, które mogą być przyczyną trudności w rozruchu.

    Schemat połączenia akumulatora z rozrusznikiem

    Połączenia między akumulatorem i rozrusznikiem. Schemat AS-PL

    Wykonaj próbę rozrusznika 

    Może się jednak zdarzyć, że przy próbie uruchamiania silnika w ogóle nie słychać reakcji rozrusznika. Może to oznaczać, że na zacisku „start” (potencjał 50) nie pojawia się napięcie o mocy 12 V. Przyczyn tego może być oczywiście wiele, a dostęp do elementów pośredniczących jest często mocno utrudniony. Aby zlokalizować źródło usterki, potrzebne są odpowiednie narzędzia. 

    Warto także wykonać próbę uruchomienia rozrusznika z pominięciem wszystkich elementów pośredniczących między stacyjką, a rozrusznikiem.

    Zaciski rozrusznika
    Zaciski rozrusznika. Schemat AS-PL

    Jak to zrobić? Do takiej próby wystarczy kawałek izolowanego przewodu, przy pomocy którego na chwilę wykonujemy połączenie na zaciskach rozrusznika

    Jeden koniec przewodu przykładamy do wyższego grubego zacisku (12 V – potencjał 30), a drugim dotykamy na chwilę zacisku, do którego doprowadzony jest cienki przewód („start” – potencjał 50). Brak reakcji rozrusznika oznacza, że jest on uszkodzony. Jeśli natomiast reaguje, oznacza to, że mamy błąd w instalacji lub którymś z urządzeń pośredniczących. 

    Na koniec warto przypomnieć, że nowe samochody posiadają coraz lepiej rozbudowany system kontroli bezpieczeństwa. W przypadku niektórych usterek, taki system może umożliwić dojechanie do celu, ale uniemożliwi już ponowne uruchomienie silnika.

    >>>Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat, w którym sprawdzisz stan rozrusznika w swoim samochodzie<<<

    Newsletter

    Zgadzam się na przetwarzanie podanych danych osobowych w celu otrzymywania newslettera.
    Wyrażenie zgody jest dobrowolne i może być w każdej chwili cofnięte.

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Groupauto Polska Sp. z o.o., z siedzibą Aleje Jerozolimskie 56C, 00-803 Warszawa. Podane dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO1 oraz uśude2 tj. na podstawie wyrażonej zgody w celu przesyłania informacji handlowych drogą elektroniczną (newsletter) na podany w formularzu rejestracji adres email.

    PEŁNA TREŚĆ KLAUZULI