Fakty i mity o retrofitach LED. Musisz to wiedzieć!

Fakty i mity o retrofitach LED. Musisz to wiedzieć!

Jak zbudowane są retrofity LED? Czy pasują do każdego samochodu? Dlaczego kupno tanich zamienników to zły pomysł? Poznaj najważniejsze i rzetelne informacje na temat retrofitów i produktów OSRAM. 

Samochodowe źródła LED cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Podstawowe parametry, które dają tej technologii przewagę nad tradycyjnym oświetleniem żarowym, to dłuższa trwałość i wyższa efektywność energetyczna. Nie bez znaczenia jest też możliwość uzyskania dowolnej temperatury barwowej.

Budowa retrofitów LED

Budowa retrofitu LED znacząco odbiega od konstrukcji żarówki halogenowej. Za emisję światła odpowiedzialne są diody umieszczone na specjalnej płytce. Ze względu na osiąganie wysokich temperatur, istnieje konieczność odprowadzania ciepła przy pomocy radiatorów. LED-y, które nie są prawidłowo chłodzone, tracą bowiem aż do 80 proc. swojej efektywności, a ich trwałość może spaść do poziomu niższego w tradycyjnych żarówkach. 
Ze względu na niski pobór mocy przez LED-y, wskazane jest użycie rezystora, aby wyeliminować komunikat o przepalonej żarówce. Profesjonalne retrofity nie posiadają wbudowanego rezystora. Markowi producenci proponują zewnętrzne oporniki, opracowane specjalnie do ich produktów (piszemy o tym w dalszej części tekstu). 
Podczas produkcji retrofitów eksperci zwracają też uwagę na takie czynniki jak wilgotność, cykle temperaturowe, czy potencjalna obecność gazów o właściwościach korodujących. Dzięki temu selekcjonują optymalne komponenty. 

Retrofity LED: co jest prawdą, a co nie?

Popularność LED-owych zamienników klasycznego oświetlenia halogenowego jest dziś tak duża, że na ich temat powstało wiele nieprawdziwych informacji. Rozwiewamy wątpliwości i wyjaśniamy, jak wygląda to np. w przypadku retrofitów OSRAM.

  • Retrofity pasują do każdego pojazdu...

Fałsz. Retrofity to szeroka gama produktów, dlatego konstrukcja niektórych modeli sprawia, że nie zawsze będą pasować do danego pojazdu. W przypadku produktów OSRAM można jednak potwierdzić, że cała oferta źródeł pomocniczych i sygnalizacyjnych LED pasuje do tradycyjnych oprawek. Podobnie jak nowa generacja lamp LED zastępujących żarówki przeciwmgłowe H8, H11, H16 i H10 oraz PSX24W. Trudniej jest natomiast z retrofitami zastępującymi reflektorowe żarówki halogenowe H4, H7, H11 i HB4. Ze względu na wiele czynników, nie są one kompatybilne z każdym pojazdem. Dlatego też OSRAM ułatwia klientom weryfikację dopasowania. Można to zrobić skanując kod QR z opakowania lub wchodząc na www.osram.com/ledcheck. Aby dobrać produkt, można też zgłosić się do najbliższego elektromechanika z sieci EuroWarsztat.  

  • Rezystor tak, ale tylko zewnętrzny…

Prawda. Zastosowanie rezystora bezpośrednio na płytce drukowanej to częsta praktyka dostawców, którzy albo nie znają konsekwencji tego zabiegu, albo chcąc sprzedać produkt za wszelką cenę nie troszczą się o jakość. Bo taka konstrukcja jest, krótko mówiąc, zabójstwem dla lampy: rezystor zamienia bowiem energię elektryczną w cieplną, przez co znacznie zwiększa się temperatura LED, a ta z kolei ma negatywny wpływ na efektywność i trwałość retrofitów. Dlatego producenci dobrych lamp zalecają zewnętrzny rezystor, np. OSRAM Canbus Control Unit.

  • Lepiej nie wierzyć do końca w dane o trwałości lamp, podawane przez niektórych producentów… 

Prawda. Częstą praktyką jest podawanie trwałości nawet do 50 000 godzin. Wartość podawana jest jednak w oparciu o dane otrzymane od producentów pojedynczych chipów (nie całej lampy). Ci z kolei opierają się na statystycznym czasie, w jakim diody osiągają 50 proc. utrzymania właściwej jasności w laboratoryjnych warunkach, przy temperaturze otoczenia 25º C. Tymczasem pomiar powinien dotyczyć całej lampy w warunkach imitujących środowisko pracy. Dlatego też OSRAM testuje lampy w zamkniętym reflektorze przy zmiennych warunkach: w wysokich i niskich temperaturach. Bazując na takich pomiarach, określa później rzetelnie trwałość swoich lamp. 

  • W kolorowych kloszach najlepiej sprawdzają się retrofity LED w tej samej barwie…

Prawda. W przypadku żarówki tradycyjnej nie było takiej prawidłowości, ale przy lampach LED już tak. Wynika to z różnicy między światłem wytwarzanym przez LED, a tym generowanym przez halogen. W przypadku LED białe światło jest wytwarzane przez połączenie czerwonego, zielonego i niebieskiego o różnych długościach fali, które potem są odpowiednio blokowane przez filtr, jakim jest barwny klosz. Zastosowanie retrofitów wytwarzających czerwone lub bursztynowe światło za kloszami w danej barwie pozwala uzyskać lepsze parametry świetlne niż w przypadku zastosowania białego LED. Dlatego OSRAM w swojej ofercie posiada retrofity o czerwonej i bursztynowej barwie światła do zastosowań w kierunkowskazach, światłach tylnych i stopu. Barwne wersje można stosować zarówno za kolorowym, jak i przezroczystym kloszem.

  • Retrofity są dopuszczone na drogach publicznych w zastosowaniu zewnętrznym pojazdów...

Fałsz. Retrofity LED nie mają jeszcze homologacji, bo nie zostały opracowane odpowiednie normy. Stworzenie przepisów, które zezwalałyby na zewnętrzne stosowanie retrofitów LED, jest długotrwałym procesem. W prace zaangażowane są także producenci oświetlenia. OSRAM współpracując z niemieckim ADAC i organizacją certyfikującą TÜV, wdrożył program rozpowszechniania obiektywnej informacji na temat zalet zamienników LED. Mimo braku homologacji, produkty OSRAM różnią się od większości lamp dostępnych na rynku. Firma, która jest uznanym dostawcą wyposażenia na pierwszy montaż do nowych samochodów, projektując retrofity LED dba o spełnienie obecnych wymagań homologacyjnych dotyczących halogenów. Produkty LED są poddawane testom, które sprawdzają, czy ich zastosowanie jest bezpieczne. 
Chociaż wykorzystanie retrofitów na zewnątrz pojazdu jest jeszcze mocno ograniczone, to zastosowanie ich wewnątrz jest jak najbardziej możliwe.

OSRAM - szeroka oferta dla każdego  

Konsekwencją dużej popularności retrofitów LED jest niestety wysyp produktów o niskiej jakości. Producenci chcący zaoszczędzić na kosztach, wykorzystują słabe komponenty i często nie mają wystarczającej wiedzy o działaniu czy chłodzeniu lamp. To niebezpieczne, bo niewłaściwa konstrukcja niesie ryzyko wysokich luminancji, co w połączeniu z reflektorem może powodować oślepianie innych kierowców. Wielu dostawców stosuje też tanie radiatory lub w ogóle z nich rezygnuje. 

Renomowane firmy przeznaczają jednak duże środki na opracowanie i testy swoich produktów. Jedną z nich jest OSRAM, która posiada ponad 100-letnie doświadczenie w tworzeniu rozwiązań oświetleniowych dla motoryzacji. Marka oferuje tym samym szeroką gamę retrofitów:

  • LEDriving HL - zamienniki żarówek H4, H7, HB4 i H11. Można je stosować zarówno w samochodach osobowych, w których nominalne napięcie to 12 V, jak i ciężarowych, gdzie jest ono wyższe. Solidny radiator odpowiadający za odprowadzanie ciepła z lampy, sprawia, że źródło światła jest nieznacznie większe od klasycznego pierwowzoru;
  • LEDriving FL - zamienniki żarówek H8/H11/H16, H10 i PSX24W. Mają kompaktowe wymiary, takie jak żarówki, które zastępują. 

Co ważne, wszystkie retrofity rodzin LEDriving HL i FL (do świateł mijania, drogowych i przeciwmgłowych) charakteryzują się chłodnobiałą barwą światła (do 6000 K), wyjątkową jasnością oraz długą trwałością: LEDriving HL do 5 000 h, LEDriving FL do do 2 500 h;

  • LEDriving SL - zamienniki żarówek sygnalizacyjnych dostępne w trzech kolorach: chłodnobiałym, bursztynowym i czerwonym. Zapewniają idealne dopasowanie zamiennika, bo kluczowe wymiary są zgodne ze specyfikacjami standardowej żarówki sygnalizacyjnej. Do niektórych produktów linii SL wprowadzono też kilka modyfikacji. Na przykład w retrofitach zastępujących żarówki W16W strumień świetlny białej lampy jest o 22 proc. wyższy w porównaniu z poprzednią generacją. Ulepszone retrofity P21W, PY21W, W21/5W posiadają teraz podwójną polaryzację, co oznacza, że niezależnie od tego, jak zostaną włożone do gniazda, będą działać poprawnie. 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • EXIDE EXIDE
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER