25 października 2021
Minęło 20 lat! EuroWarsztat świętuje jubileusz działalności w Polsce. Sieć serwisów samochodowych rozwija się stabilnie, będąc częścią najsilniejszych i najbardziej innowacyjnych struktur zakupowych.
Trochę historii
Pomysł stworzenia międzynarodowej sieci warsztatów EuroGarage, w Polsce znanej jako EuroWarsztat, zrodził się w Groupauto International w 1998 roku. Pierwsza pilotażowa sieć powstała we Włoszech. Dzisiaj charakterystyczne granatowo-biało-zielone logo jest rozpoznawalne w Europie, Ameryce Południowej i Azji Wschodniej.
Pierwszy punkt serwisowy w Polsce pod szyldem sieci EuroWarsztat powstał w 2000 roku.
Od tego czasu liczba warsztatów konsekwentnie rosła, tworząc rozległą sieć punktów w kraju.
Minione dwie dekady były niewyczerpalnym źródłem cennych doświadczeń i okresem dynamicznego rozwoju sieci.
Ostatnie 5 lat
Zdaniem EuroWarsztatów to szkolenia są najbardziej istotną korzyścią uczestnictwa w sieci. Dlatego w ostatnich pięciu latach rozbudowano program szkoleń, a dla każdego serwisu nieodpłatnie udostępniono oprogramowania do zarządzania warsztatem. Przebudowano stronę internetową, sieć jest bardziej widoczna w mediach i stale rozwijany jest program lojalnościowy EuroClub. Wraz z nowym systemem informatycznym, możliwe stały się kompleksowe audyty sieci. Jednym z wyczekiwanych projektów jakie wystartowały z dużym powodzeniem, jest obsługa klientów flotowych, która okazał się cenną lekcją otwierającą lepsze perspektywy na przyszłość.
Refleksje
Jubileusz sieci zbiegł się w czasie z obchodami dwudziestolecia istnienia Groupauto Polska (GAP), organizatora sieci EuroWarsztat. Po dwudziestu latach działalności, skonsolidowane obroty członków GAP wzrosły aż 50-krotnie. Spółka dzięki udziałom, jakie od 2005 roku posiada w Groupauto International (GAI), ma znaczący wpływ na globalną politykę grupy i ogólnoświatowy kształt sieci EuroGarage.
Niewątpliwie obecność w największych strukturach jak Genuine Parts Company (GPC), Alliance Automotive Group (AAG), czy Groupauto International, pozwala realizować ideę nowoczesnego rynku motoryzacyjnego. Tworząc w 2017 roku joint-venture z AAG i stając się częścią biznesu amerykańskiego GPC, Groupauto i sieć EuroWarsztat znajdują się w jednej z największych i najbardziej awangardowych super struktur światowego aftermarketu.
To, co charakterystyczne dla sieci EuroWarsztat i jej organizatora, to umiejętność podejmowania w odpowiednim czasie działań, które pozwalają, nie tylko uniknąć zagrożeń i sprostać wyzwaniom, ale i przekuć te wyzwania na swoją korzyść. Podłożem sukcesu całej grupy są dostęp do wiedzy, podążanie za trendami i zmianami technologicznymi oraz gotowość na wyzwania stawiane przez rynek.
Wyjątkowe obchody 20-lecia
Pandemia nie popsuła obchodów podwójnego jubileuszu, który jest ważnym wydarzeniem, zarówno dla organizatorów, jak i dla warsztatów zrzeszonych w sieci. Długoletnia i trójstronna współpraca na linii warsztat-dystrybutor-dostawca, wymagała szczególnego podkreślenia. Dlatego świętowanie rozpoczęło się nietypowo, bo od jubileuszowego rajdu po Polsce, w którym złożono oficjalne wizyty zrzeszonym w sieci serwisom. Wręczono im specjalnie na tę okazję przygotowane upominki jubileuszowe. A zakończono konferencją dla właścicieli serwisów przynależnych do sieci. W warunkach reżimu sanitarnego, ale w przepięknym nadmorskim klimacie, podsumowano ostanie minione pięć lat oraz przedstawiono plany dalszego rozwoju. Konferencję uświetnili swoim udziałem wyjątkowi goście: gen. dyw. Roman Polko - były dowódca jednostki specjalnej GROM, zespół Varius Manx z Katarzyną Stankiewicz, a gości na scenie zapowiadała nieoceniona Dorota Gardias. Atmosfera długo wyczekiwanego spotkania pokazała, dziś bardziej niż kiedykolwiek, jak ważny jest bezpośredni kontakt w relacjach biznesowych.
Kolejne wyzwania
Chociaż serwisom zrzeszonym w sieci EuroWarsztat klientów nigdy nie brakowało, to należy się przygotować na nadchodzącą rewolucję w motoryzacji. Czekają nas wyzwania związane m.in. z autami elektrycznymi, które za chwilę staną się naszą rzeczywistością.
Producenci samochodów deklarują, że powoli kończą produkcję aut spalinowych. Ich użytkowanie będzie coraz bardziej uciążliwe, choćby przez dodatkowe opłaty czy podatki. Producenci już teraz starają się ograniczać dostęp do danych i nowych technologii. Będą chcieli zachować monopol na obsługę samochodów w ich autoryzowanych stacjach obsługi.
Warsztaty samochodowe zdają sobie sprawę, że rozpoczęła się walka o zachowanie dostępu do tych danych. W takich sytuacjach przynależność do silnej grupy i sieci serwisów może okazać się kluczowa.
Przyszłość EuroWarsztatu w Polsce
EuroWarsztat w swoich planach, oprócz rozszerzenia sieci, przede wszystkim ukierunkowany jest na jakość i najnowsze technologie. Wsparcie europejskiego dystrybutora AAG oraz amerykańskiego giganta GPC jest solidnym fundamentem, na jakim można tę przyszłość budować. Daje to unikalne możliwości finansowe i organizacyjne. Współpraca z siecią EuroWarsztat to gwarancja stabilności i dostępu do nowych technologii. Sieć wie, jak wspierać i rozwijać niezależne firmy, dając im jednocześnie poczucie bezpieczeństwa w szybko zmieniającym się świecie motoryzacji.
Plany organizatora sieci względem EuroWarsztatów w Polsce są bardzo ambitne, zwłaszcza w perspektywie kolejnych 20 lat.