• EuroWarsztat i Febisponsorami programów w TVN Turbo
  • EuroWarsztat i NTN-SNRsponsorami programów w TVN Turbo
  • Międzynarodowa sieć serwisów samochodowych: 280 w Polsce, ponad 6 tys. na Świecie
  • Dbamy o bezpieczeństwosprawdzaj stan swojego pojazdu w naszych punktach serwisowych
  • Międzynarodowa sieć serwisów samochodowych: 280 w Polsce, ponad 6 tys. na Świecie

    Wibracje samochodu. Skąd się biorą i jak walczą z nimi producenci?

    16 października 2019

    Szmer zużytego łożyska, źle wyważone koło, stukot w momencie najechania na nierówność, hałas wzmagający się wraz z wyższą prędkością, drgania kierownicy przy skręcaniu… - większość właścicieli samochodów zna podobne problemy. Zdarza się jednak, że źródło hałasu bywa trudne do zlokalizowania. Wtedy bardzo często jest nim silnik. 
     

    Powodem wibracji mogą być jego stale obracające się elementy, niestabilna prędkość obrotowa silnika czy zakłócony przebieg tworzenia i spalania mieszanki paliwowo- powietrznej. Na problem drgań szczególnie narażone są m.in. jednostki napędowe z układem start-stop, a więc systemem odpowiadającym za wyłączanie silnika.

    Rodzaje poduszek silnika

    Istnieje ryzyko, że drgania mogą przenosić się na elementy nadwozia, układ wydechowy czy klimatyzację. Aby je zminimalizować, producenci wykorzystują różne rodzaje mocowań służących do odizolowania silnika od nadwozia. - Można wyszczególnić trzy główne typy poduszek silnika redukujących drgania: gumowe, hydrauliczne i sterowane elektronicznie - przypominają eksperci febi Bilstein.
     

    Poduszka gumowa - najczęściej stosowana, chociaż jej budowa może być różna. W starszych modelach samochodów może być to prosty gumowy element wzmocniony jedynie włóknem bawełnianym, w nowszych może występować z kolei bardziej złożone połączenie gumy z metalem. Sztywność poduszki zależy od parametrów zastosowanego materiału elastomerowego, ważne są też punkty mocowania.    
     

    Poduszka hydrauliczna - jej budowa jest bardziej złożona. Po pierwsze, dostosowuje ona swoje działanie do obciążenia silnika. Odpowiada za to lepka ciecz znajdująca się w poduszcze, która działa w pewnym sensie jak amortyzator i zapewnia możliwie jak najwyższą izolację. Po drugie, poduszka posiada komorę górną oraz dolną, a obie oddziela wykonany z gumy zawór. To właśnie w komorach gromadzona jest ciecz. Wspomniany zawór - w zależności od tego, jak intensywne są drgania - zamyka i otwiera znajdujący się z boku kanalik. Konsekwencją tego jest zmiana kierunku przepływu cieczy między komorami, a to wpływa z kolei na zmianę sztywności poduszki, która może skutecznie redukować wibracje w każdych warunkach drogowych.
     

    Poduszka sterowana elektronicznie - poduszka jest podłączona do układu sterowania silnika, dzięki czemu kontrola tłumienia drgań jest jeszcze wyższa. Mówiąc bardziej obrazowo, poduszka staje się bardziej miękka, kiedy silnik samochodu pracuje z prędkościami obrotowymi typowymi dla biegu jałowego oraz sztywna, kiedy prędkości obrotowe silnika są wyższe (poduszka jest wtedy przełączana na tłumienie hydrauliczne). Ważną rolę spełniają też tzw. inteligentne poduszki aktywne. Dzięki siłownikowi i specjalnemu czujnikowi, wysyłają one informacje do modułu sterującego. Poduszka aktywna, która zapobiega przenoszeniu drgań na nadwozie, może być kontrolowana w zależności od wymaganej podczas jazdy siły tłumienia.

     

    Dlaczego poduszki silnika są awaryjne

    Poduszki silnika, tak jak każda inna część, zużywają się. Z czasem mogą coraz słabiej redukować wibracje, chociaż wiele zależy też od tego, pod jak dużym obciążeniem pracują. Może także dojść do awarii. Oto przykłady:     

    • wyciek cieczy tłumiącej w poduszkach hydraulicznych,
    • nieszczelność układu próżniowego w poduszkach sterowanych próżnią, co może całkowicie zatrzymać pracę podzespołu, 
    • poduszki sterowane elektronicznie, ze względu na skomplikowaną budowę, mogą być nadmiernie obciążone w sytuacji, gdy inne poduszki są uszkodzone (za wykrycie awarii odpowiada wówczas moduł).
    • Podczas wymiany poduszek należy korzystać z części sprawdzonej jakości i przestrzegać procedur producenta. Dzięki temu podzespół będzie miał dłuższą żywotność - przypominają specjaliści febi Bilstein. Oferta poduszek silnika, a także skrzyni biegów, dostępna jest na https://partsfinder.bilsteingroup.com

    >>>Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat, który oferuje markowe poduszki silnika<<<

    Newsletter

    Zgadzam się na przetwarzanie podanych danych osobowych w celu otrzymywania newslettera.
    Wyrażenie zgody jest dobrowolne i może być w każdej chwili cofnięte.

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu zapisu na newsletter jest Groupauto Polska Sp. z o.o., z siedzibą Aleje Jerozolimskie 56C, 00-803 Warszawa. Podane dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO1 oraz uśude2 tj. na podstawie wyrażonej zgody w celu przesyłania informacji handlowych drogą elektroniczną (newsletter) na podany w formularzu rejestracji adres email.

    PEŁNA TREŚĆ KLAUZULI