Jeździsz z oświetleniem LED? Sprawdź, czy robisz to zgodnie z prawem

Jeździsz z oświetleniem LED? Sprawdź, czy robisz to zgodnie z prawem

Lampy LED, popularnie zwane retrofitami, na dobre zagościły na polskim rynku oświetlenia samochodowego. Nie każdy wie jednak, że stosowanie ich jako zamienników żarówek halogenowych w autach poruszających się po drogach publicznych, jest nielegalne. Wynika to z tego, że nie zostały wprowadzone jeszcze określone normy homologacyjne – przypominają eksperci firmy OSRAM.

Zalety światła LED

Lampy LED mają wiele zalet w porównaniu z tradycyjnymi źródłami żarowymi. Stały się one atrakcyjne wśród kierowców przede wszystkim z powodu dłuższej trwałości i wyższej efektywności energetycznej

Kolejnym plusem była możliwość uzyskania dowolnej temperatury barwowej. Także wysokiej, dającej charakterystyczne chłodno-białe światło, które zwiększa kontrast, ułatwia zauważenie przeszkód i znaków, a także nadaje samochodom nowoczesny wygląd. 

Ponadto, zastosowanie lamp LED w światłach pomocniczych takich jak światła stopu, pozycyjnych czy kierunkowskazy, zapewnia uzyskanie pełnego strumienia świetlnego. A to daje innym kierowcom więcej czasu na reakcję, kiedy na drodze zrobi się nerwowo. 

Problem braku homologacji 

Nie każdy wie jednak, że stosowanie lampy LED jako zamiennika żarówki halogenowej w autach poruszających się po drogach publicznych, jest nielegalne. Wynika to z tego, że budowa źródła LED znacząco odbiega od tego halogenowego, przez co nie ma możliwości dokonania homologacji tych źródeł bazując na obecnych regulacjach prawnych. Inaczej mówiąc, niemożliwe jest uzyskanie tzw. homologacji ECE. 

Stworzenie regulacji dopasowujących możliwości źródeł LED do wszystkich reflektorów dostępnych na rynku jest trudne nie tylko ze względu na kwestie prawne, ale też przez stale rozwijającą się technologię. 

Aby opracowanie norm homologacyjnych było możliwe, trzeba mieć gwarancję, że zastosowanie danego źródła światła w każdym reflektorze pozwoli uzyskać rozsył zgodny z wymaganiami określonymi w normach ECE. Najważniejsze jest ścisłe dopasowanie źródła światła do układu optycznego w reflektorze. Każda zmiana w położeniu żarnika żarówki halogenowej wprowadza bowiem drastyczną zmianę w widoczności drogi. 

- Wprowadzenie nowego prawa jest długotrwałym procesem, ale ze względów bezpieczeństwa określenie warunków homologacyjnych i przeprowadzenie procesu homologacji produktów dostępnych na rynku powinno nastąpić jak najszybciej – uważają eksperci firmy OSRAM, która jest wiodącym producentem oświetlenia samochodowego. 

Uważaj na produkty niskiej jakości 

Kierowcy powinni mieć świadomość, że przez brak takich regulacji, na rynku możemy znaleźć produkty, które nie spełniają żadnych standardów poza trzonkiem mocującym w reflektorze. Są one bardzo niebezpieczne, ponieważ ich konstrukcja i punkt świetlny są umieszczone w zupełnie innym miejscu niż żarnik tradycyjnej żarówki. W połączeniu z reflektorem może spowodować to rozsył światła, który oślepi innych użytkowników drogi

Warto też wiedzieć, że ze względu na wyższą efektywność energetyczną w niektórych modelach samochodów, źródła LED retrofit bywają interpretowane przez jednostkę sterującą jako „błąd spalonej żarówki”. 

- W celu uniknięcia tego komunikatu, rekomendujemy zastosowanie produktu LEDriving CANBUS CONTROL UNIT, który zapewnia właściwy sygnał dla systemu wykrywania spalonej żarówki oraz nie wpływa na wydajność i trwałość lampy LED. Produkt jest łatwy do zainstalowania i odpowiedni dla większości modeli samochodów z automatycznym systemem wykrywania błędów w instalacji oświetleniowej – radzą specjaliści firmy OSRAM. 

Do czasu uporządkowania sytuacji prawnej źródeł LED, właściciele aut powinni polegać więc na producentach, którzy posiadają ugruntowana pozycję na rynku oświetleniowym. Marka OSRAM, która dostarcza produkty do tzw. pierwszego montażu do nowych samochodów, zapewnia chociażby, że oferowane w tej chwili rozwiązania LED retrofit do jazdy off-road są bezpieczne i najwyższej jakości: - Produkty LED są poddawane przez OSRAM wymagającym testom, które sprawdzają, czy ich zastosowanie w samochodach będzie bezpieczne.

>>>Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat, który oferuje sprawdzone produkty LED<<<

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER