Co musisz wiedzieć o filtrach samochodowych?

Co musisz wiedzieć o filtrach samochodowych?

Niedrożne filtry samochodowe mogą z czasem prowadzić do poważnych problemów mechanicznych, którym można łatwo zapobiec. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu typowi filtra samochodowego.

Filtr oleju

  • Do czego służy filtr oleju?

Filtr oleju zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń do oleju podczas pracy silnika. 

Olej jest potrzebny do smarowania elementów silnika, które współpracują ze sobą. Bez oleju silnik szybko by się przegrzewał, a części przedwcześnie się zużywały. Ale za każdym razem, gdy środek smarujący krąży w silniku, może zostać zanieczyszczony. Dlatego zanim olej trafi do magistrali olejowej i dotrze do smarowanych elementów, przechodzi przez filtr, który zatrzymuje znajdujące się w oleju mikroskopijnej wielkości zanieczyszczenia i cząsteczki metalu powstające w wyniku zużywania się elementów silnika. Dzięki temu do punktów smarowania dociera czysty i przefiltrowany.

  • Co ile należy wymienić  filtr oleju?   

Najlepszą praktyką jest wymiana filtra oleju przy każdej wymianie oleju silnikowego, czyli optymalnie co 10–15 tys. km. Jednak wpływ na częstotliwość wymiany filtra oleju mają także nawyki jazdy. Poruszanie się tylko po mieście lub na krótkich trasach, jazda w ekstremalnych temperaturach czy starszy rocznik auta mogą przemawiać za tym, by filtr oleju wymieniać częściej. 

  • Jakie są objawy zapchania filtra oleju?

Zapchany filtr oleju powoduje, że zmniejsza się objętość oleju przechodzącego przez niego do silnika. Bez odpowiedniej ilości oleju silnik może ulec poważnym uszkodzeniom.
Zatkany lub brudny filtr oleju może powodować: brak smarowania silnika, przedwczesne zużycie silnika, wewnętrzne uszkodzenie silnika, zbyt niskie ciśnienie oleju w silniku. Niestety, nie ma żadnego wskaźnika ani kontrolki ostrzegawczej, która przypominałaby, że nadszedł czas na wymianę filtra oleju.

Filtr powietrza 

  • Do czego służy filtr powietrza?

Filtr powietrza oczyszcza powietrze używane przez silnik samochodowy.

Silniki spalinowe mają ogromne zapotrzebowanie na powietrze – przeciętny silnik benzynowy potrzebuje 10 000 litrów powietrza do spalenia 1 litra paliwa. Filtr powietrza to bardzo prosty element, który jest w stanie utrzymać powietrze wpływające do silnika w czystości od zanieczyszczeń: ziarenek piasku o wysokich właściwościach ściernych, mikroskopijnych cząsteczek sadzy, gumy z opon, krzemionki, pyłu hamulcowego, pyłków czy wilgoci. 

  • Co ile należy wymienić filtr powietrza?   

Filtr powietrza powinien być regularnie wymieniany co około 20 tys. km lub raz w roku. W przypadku eksploatacji samochodu w powietrzu o wysokim stopniu zapylenia, np. po zakurzonych drogach lub ulicach miasta, wymiana powinna odbywać się częściej lub filtr powietrza powinien być przynajmniej częściej sprawdzany pod kątem stanu zabrudzenia. Warto wtedy wyjąć filtr i obejrzeć go w odpowiednim świetle. Jeśli wydaje się, że jest zanieczyszczony brudem czy kurzem, należy go wyczyścić lub wymienić.

  • Jakie są objawy zapchania filtra powietrza?

Jazda z mocno zabrudzonym filtrem powietrza może powodować: nadmierne zużycie paliwa, ograniczenie mocy silnika i pogorszenie dynamiki pojazdu. Efektem zapchania filtra powietrza jest również niewłaściwy stosunek paliwa do powietrza, co przekłada się na wzrost emisji szkodliwych związków i cząsteczek sadzy objawiający się dymieniem czarnym dymem, a także problemami z uruchomieniem silnika lub jego gaśnięciem. Problemy z wlotem powietrza może sygnalizować świecąca się kontrolka check engine.

Filtr kabinowy

  • Do czego służy filtr kabinowy?

Filtr kabinowy jest częścią systemu wentylacji i oczyszcza powietrze w pojeździe.

Co prawda nie ma on znaczenia dla pracy i niezawodności silnika, ale odgrywa ważną rolę, chroniąc kierowcę i pasażerów przed szkodliwym zanieczyszczeniem powietrza, którym oddychają podczas jazdy. Jest barierą dla spalin, kurzu, pyłków, brudu czy owadów, które mogłyby dostać się do wnętrza samochodu.

  • Co ile należy wymienić filtr kabinowy?   

Nowy filtr kabinowy powinno się montować w aucie najlepiej co ok. 25 tys. km lub raz na rok. Jeśli pominie się jego wymianę system wentylacji w pojeździe będzie nieefektywny.

  • Jakie są objawy zapchania filtra kabinowego?

Pierwszą i najczęstszą oznaką zapchanego filtra kabinowego jest zapach stęchlizny po włączeniu ogrzewania lub klimatyzacji w samochodzie – brudny filtr nie jest w stanie zapobiec przedostawaniu się do kabiny różnych zanieczyszczeń powietrza, co może powodować nieprzyjemny zapach. Innym sygnałem, że nadszedł czas, aby go wymienić, jest zwiększenie zamglenia na oknach lub zmniejszenie przepływu powietrza przez otwory wentylacyjne. Niezużyty filtr kabinowy pozwala na przedostawanie się do wnętrza pojazdu czystego powietrza, spowalniając proces powstawania warstwy brudu na wewnętrznej powierzchni przedniej szyby i pozwalając na szybsze jej odmrożenie w warunkach zimowych. Zapchany filtr kabinowy może również prowadzić do tego, że w samochodzie parują szyby

Filtr paliwa 

  • Do czego służy filtr paliwa?

Filtr paliwa usuwa zanieczyszczenia, zapobiegając ich przedostawaniu się do silnika razem z benzyną lub olejem napędowym.

Paliwo wychodzące z rafinerii jest czyste. Następnie trafia do ciężarówek i zbiorników na stacjach benzynowych, gdzie może zostać zanieczyszczone, zanim trafi do Twojego pojazdu. Zanieczyszczenia zawarte w paliwie tankowanym na stacjach benzynowych oraz korozja metalowych zbiorników paliwa to niestety powszechne zjawisko. Filtr paliwa to wkład umieszczony w przewodzie paliwowym, który wyłapuje brud, rdzę, cząsteczki wody i inne zanieczyszczenia w paliwie, zanim przejdzie ono do wtryskiwacza. Nawet najmniejsze drobinki mogą uszkodzić końcówkę wtryskiwacza, zmieniając kąt rozpylenia paliwa, co z kolei wpływa na wydajność procesu spalania, zużycie paliwa, równomierność pracy silnika na wolnych obrotach oraz poziom emisji.

  • Co ile należy wymienić filtr paliwa?   

Jazda ze zużytym filtrem paliwa może doprowadzić do awarii wtryskiwaczy lub pompy wtryskowej. Dlatego wymiana filtra paliwa zalecana jest co ok. 40–50 tys. km lub nie rzadziej niż co dwa lata.

  • Jakie są objawy zapchania filtra paliwa?

Zapchany filtr paliwa utrudnia przepływ benzyny lub oleju napędowego. Kiedy nadejdzie pora na wymianę filtra paliwa, da się zauważyć, że pojazd ma mniejszą moc i jest wolniejszy niż zwykle, ma problemy z odpaleniem lub nagle gaśnie bez powodu. Niedrożny filtr paliwa może powodować też większe zużycie paliwa.

Wszystkie powyższe cztery rodzaje filtrów samochodowych zapewniają płynną pracę samochodu i bezpieczeństwo na drodze. Szeroki asortyment filtrów wysokiej jakości gwarantujących najlepszą możliwą wydajność filtrowania, zapewnia marka febi. Jej ofertę filtrów samochodowych znajdziesz na stronie: https://partsfinder.bilsteingroup.com/. Informacje o filtrach samochodowych znajdziesz na: https://www.febi.com/pl/pkw/filter/.
 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco