• EuroWarsztat i EXIDE sponsorami programów w TVN Turbo
  • EuroWarsztat i FTEsponsorami programów w TVN Turbo
  • Międzynarodowa sieć serwisów samochodowych: 250 w Polsce, prawie 6 tys. na Świecie
  • Międzynarodowa sieć serwisów samochodowych: 250 w Polsce, prawie 6 tys. na Świecie
  • Dbamy o bezpieczeństwosprawdzaj stan swojego pojazdu w naszych punktach serwisowych

    Dlaczego warto wymieniać żarówki samochodowe parami?

    15 października 2018

    Część kierowców uważa zalecenia wymiany żarówki parami za niepotrzebną inwestycję. Jednak stawką w oszczędności kilku złotych może być zdrowie i życie wszystkich uczestników ruchu drogowego.

    Sprawne światła w samochodzie to przede wszystkim kwestia większego bezpieczeństwa. Dzięki nim kierowca widzi to, co dzieje się na drodze, a pozostali uczestnicy są w stanie szybciej dostrzec znajdujący się w ruchu pojazd. Naturalnie ma to duże znaczenie w nocy, ale należy pamiętać, że długość dnia w ciągu roku się zmienia. Gdybyśmy przyjrzeli się dokładnie kalendarzowi, to przez okres sześciu miesięcy większość naszej codziennej jazdy pokonujemy już po zmroku. Dla porównania różnica pomiędzy najdłuższym i najkrótszym dniem roku wynosi ponad 8,5 godziny.

    Do tego należy doliczyć zmienne warunki atmosferyczne, które wpływają na przejrzystość powietrza oraz przyczepność kół do nawierzchni drogi. Wszystkie te czynniki mają wpływ na nasze samopoczucie oraz zdolności psychomotoryczne. Dotyczy to zatem nie tylko kierowców, ale też i kierujących jednośladami oraz pieszych. Rzadko też zdajemy sobie sprawę z pogarszającego się z wiekiem wzroku. Według specjalistów graniczną datą jest 40 rok życia i po jej przekroczeniu w szybszym tempie maleje przejrzystość soczewki oka. W konsekwencji oczy zaczynają potrzebować aż trzy razy więcej światła w porównaniu z małym dzieckiem!

    Nałożenie się tych czynników ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Doskonale obrazują to statystyki wypadków, nie tylko w Polsce, ale i na terenie całej Unii Europejskiej. Ich liczba rośnie już na początku wakacji - co oczywiście związane jest z większym natężeniem roku - i utrzymuje się do końca kalendarzowego roku. W tym czasie dramatycznie wzrasta udział pieszych wśród ofiar wypadków drogowych.

    Zdają sobie z tego sprawę producenci oświetlenia samochodowego. Współczesne reflektory tworzone są właśnie z myślą o znaczącej poprawie widoczności na drodze. Przełomowym patentem był pomysł marki Philips, która wprowadziła do seryjnej produkcji lampy ksenonowe. Dziś coraz więcej nowych modeli wyposażanych jest w oświetlenie oparte na diodach LED, a nawet laserowych. Dodatkową korzyścią dla kierowców jest ich długa żywotność i praktycznie bezobsługowość. Wciąż jednak w parku zarejestrowanych pojazdów mechanicznych przeważają modele wykorzystujące tradycyjne konstrukcje reflektorów i żarówki halogenowe. To właśnie ich kierowcy najczęściej stają przed dylematem wymiany tej jednej przepalonej czy pary. Odpowiedź, która nie zawsze spotyka się ze zrozumieniem, jest ta sama - żarówki w reflektorach głównych samochodu zawsze wymieniamy parami! Dlaczego?

    Każdy przedmiot ma określoną żywotność techniczną. Nie zawsze jest ona identyczna, ale w przypadku pary żarówek śmiało można założyć, że przepalenie jednej oznacza zbliżanie się do tej granicy także drugiej. W tej sytuacji kierowca i tak musi przywrócić sprawność oświetlenia samochodu, co w obecnych modelach nie zawsze jest łatwe do przeprowadzenia. Co więcej, może się wiązać z demontażem osłon w komorze silnika, a nawet nadkola. Włożony w to nakład pracy niebawem trzeba będzie powtórzyć.

    W kwestii żywotności żarówek jest jeszcze jeden ważny aspekt. Eksploatowane, wraz z upływem czasu tracą swoje właściwości. Zmniejsza się więc nie tylko intensywność świecenia, ale też długość wiązki padającej na drodze. Po upływie trzech lat żarówka halogenowa może stracić swój zasięg nawet do 25 metrów! Już ten fakt stwarza duże niebezpieczeństwo, a zamontowanie jednej nowej żarówki tylko pogłębi te dysproporcje.

    Nowe żarówki halogenowe zapewniają wiązkę o długości około 80-90 metrów. W starszych samochodach, w których zużyciu ulega także konstrukcja reflektora, warto zastosować żarówki „z plusem”. Dzięki nim można zniwelować te różnice, a nawet osiągnąć dłuższą, ponad stumetrową, wiązkę.

    Wymiana żarówek wiąże się z innymi ważnymi kwestiami. Po pierwsze, bezwzględnie nie wolno dotykać szklanej bańki palcami, gdyż pozostawione na niej ślady mogą zniekształcić emitowany strumień światła. Jeśli już do tego dojdzie należy wytrzeć ją za pomocą ściereczki nasączonej spirytusem lub preparatem odtłuszczającym. Wymaga to więc większego zaangażowania „sił i środków”, dlatego przed wymianą prościej będzie założyć rękawiczki. Po drugie, należy odpowiednio zamontować nowe żarówki. Odwrócenie pozycji żarnika spowoduje nieprawidłowe odbicie światła w kierunku drogi, pobocza, a nawet nieba, pozostawiając kluczowe obszary w mroku. W przypadku pieszego skraca się czas na jego dostrzeżenie, a tym samym podjęcie prawidłowej reakcji. Wiąże się z tym także trzecia kwestia. Po wymianie żarówek w reflektorach głównych należy je odpowiednio ustawić. Nawet niewielkie odstępstwo może skutkować oślepieniem innych użytkowników drogi. I tu powracamy do pogarszającego się wraz z wiekiem wzroku. Według badań specjalistów co 12 lat nasza zdolność do radzenia sobie z oślepiającym światłem maleje o 50 procent. Dlatego warto dokonać wymiany oświetlenia w warsztacie, który wykonana kompleksową usługę. Przy tym wymiana żarówek parami będzie miała ekonomiczne uzasadnienie.

    Kolejny argument za wymianą żarówek parami dostarcza sama konstrukcja reflektora, przystosowana do ruchu lewo- lub prawostronnego. W praktyce oznacza to asymetrię świecenia – krótszą od strony osi jezdni, dłuższą od pobocza. Taki rozkład pozwala kierowcy uzyskać optymalne pole widzenia i jednocześnie nie oślepia pozostałych uczestników ruchu drogowego. Nie uzyskamy tego po wymianie na nową tylko jednej żarówki. Ostatnią przesłanką powinien być model żarówek oraz ich producent. Nie zawsze pamiętamy, czy montowaliśmy tradycyjną konstrukcję czy o dłuższej bądź mocniejszej wiązce. Zastosowanie odmiennych produktów jeszcze bardziej pogłębi różnicę we właściwości świecenia, a tym samym wpłynie na poziom bezpieczeństwa na drodze.

    Kryterium wyboru nowych żarówek nie powinna być cena. Dotyczy to nie tylko miejsca zakupu - wiadomo, że w sieci jest nie tylko taniej, ale można trafić na atrakcyjne oferty. Niestety, w dobie Internetu nagminne jest fałszowanie produktów renomowanych marek. Warto przy tym decydować się właśnie na znanych producentów oświetlenia samochodowego takich jak Philips. Są oni gwarancją zastosowania wysokiej jakości materiałów i precyzji wykonania określonych normami i homologacjami. To również wpływa na żywotność żarówki, a tym samym częstotliwość ich wymiany.

    Newsletter

    Zapisz się do newslettera aby otrzymywać najważniejsze informacje o promocjach i nowościach.

    Zapoznaj się z polityką prywatności