Wymiana przewodów hamulcowych - Zanim pękną

14 stycznia 2015

Przewody hamulcowe dzielą się na miękkie i twarde. Miękkie znajdują się zwykle przy samych kołach. Pracują przy każdym ruchu koła. Przewody twarde łączą pompę hamulcową z przewodami miękkimi. W każdym samochodzie przewody twarde mają w sumie ok. 10-20 metrów długości. 

 

Przewody miękkie

Żywotność elastycznych przewodów hamulcowych zależy nie tylko od jakości ich wykonania ale także od warunków pracy i obciążeń jakim są poddawane. Najdłużej wytrzymują zatem przewody elastyczne w małych i kompaktowych samochodach osobowych eksploatowanych na długich międzymiastowych trasach z umiarkowanym obciążeniem i niewielkimi prędkościami. Zupełnie inaczej sprawa wygląda w pojazdach ciężkich, lub sportowych, które poruszają się relatywnie szybko po krętych, górskich drogach, gdzie z jednej strony bez przerwy skręcamy kołami, a z drugiej - niezwykle często korzystamy z pełnej wydajności hamulców. W sposób szczególny na zużycie narażone są przewody elastyczne w samochodach 4x4 lub ciężarówkach na kamienistych bezdrożach a więc tam gdzie ryzyko uszkodzenia mechanicznego jest bardzo duże. Ostatnia grupa "podwyższonego ryzyka" to samochody z regulacją prześwitu - tu przewody elastyczne pracują w sposób bardzo specyficzny, co również skraca ich żywotność.

Jest rzeczą oczywistą, że wszyscy producenci elastycznych przewodów hamulcowych stosują specjalne techniki zabezpieczeń, które maksymalnie chronią przed gwałtownym rozerwaniem. Nie mniej jednak nie istnieją rzeczy wieczne. W każdym, nawet stosunkowo młodym aucie, wskazana jest okresowa, choćby wizualna kontrola elastycznych przewodów hamulcowych, a w samochodach starszych niż 5 lat - ich profilaktyczna wymiana.

 

Przewody twarde

Przewody twarde z czasem korodują. Proces ten zależy od warunków klimatycznych w jakich eksploatowany jest samochód oraz od jakości samych przewodów. W samochodach popularnych przewody wytrzymują ok. 5-8 lat. W samochodach klasy luksusowej żywotność przewodów przekracza 15 lat, ale i tak warto je profilaktycznie wymieniać co 10 lat.

Przewody twarde dostępne są w dwóch wersjach. Albo jako dedykowane, już odpowiednio powyginane elementy, które idealnie pasują do podłogi samochodu, lub przewody „ z metra”, które doginamy precyzyjnie we własnym zakresie.

 

Pamiętaj

Uszkodzone przewody hamulcowe muszą być bezwzględnie wymienione na nowe, całkowicie zgodne z oryginalnymi. Pomocne przy dobraniu odpowiedniego rodzaju przewodu są numery OEM, którymi posługują się wszyscy producenci przewodów. Przewodów nie można samodzielnie naprawiać np. poprzez owinięcie taśmą izolacyjną czy założenie opasek, czy też zastosowanie wszelkiego rodzaju hybryd typu przejściówki lub łączniki. Wszelkie anomalia w działaniu układu hamulcowego są sygnałem do kontroli jakości przewodów. Zdarza się np. że "gumowatość" pedału hamulca wynika z tego, że jeden z elastycznych przewodów ma uszkodzoną powłokę i pęcznieje tak jak mały balonik. Bardzo często do uszkodzeń przewodów hamulcowych dochodzi podczas napraw układów hamulcowych w starszych samochodach. Każdy kierowca musi zdawać sobie sprawę, że odkręcenie i przykręcenie starego przewodu hamulcowego przy okazji jakiejś innej naprawy może okazać się niemożliwe i konieczna będzie wymiana przewodu.

Newsletter

Zapisz się do newslettera aby otrzymywać najważniejsze informacje o promocjach i nowościach.

Zapoznaj się z polityką prywatności