Akumulator + zima. Czy to połączenie zawsze oznacza problemy?

Akumulator + zima. Czy to połączenie zawsze oznacza problemy?

Jeśli kiedykolwiek utknąłeś zimą na parkingu z powodu rozładowanego akumulatora, pewnie zastanawiałeś się, jak duży wpływ miała na to pogoda. Dlaczego akumulator i zima to nie jest połączenie idealne? Kiedy poznasz przyczyny rozładowywania się akumulatora, będziesz mógł podjąć działania, które zwiększą jego niezawodność nawet wtedy, gdy temperatura spadnie poniżej zera. 

Dlaczego akumulator sprawia problemy zimą? 

Kiedy temperatura spadnie, problemy z akumulatorami występują zdecydowanie częściej. Dzieje się tak z kilku powodów:

1. Mniejsza dostępna moc

Śnieg i mróz negatywnie wpływają na kondycję akumulatorów – w niskich temperaturach spada sprawność, czyli zmniejsza się zdolność rozruchowa oraz obniża się pojemność elektryczna. W praktyce oznacza to, że zimą, gdy temperatura powietrza osiąga 0°C pojemność akumulatora wynosi około 80 procent, a gdy na termometrze pojawia się -10°C, pojemność spada do 70 procent. Przy siarczystym mrozie, -25°C, pojemność elektryczna akumulatora może się zmniejszyć nawet do 60 procent – to wartości, które występują pod warunkiem, że akumulator jest w pełni naładowany. Przy rozładowanym akumulatorze są one jeszcze niższe.

2. Gęstszy olej silnikowy

Niskie temperatury powodują, że olej silnikowy gęstnieje, co utrudnia smarowanie silnika. Zmusza to akumulator do jeszcze cięższej pracy w czasie, gdy jego wydajność jest mniejsza.

3. Zmniejszona szybkość ładowania

Podczas jazdy samochodem akumulator ładuje się automatycznie. Tempo ładowania jest jednak wolniejsze w niższych temperaturach, a czasami uniemożliwiają one jego pełne naładowanie. W samochodzie jednak już po kilku minutach pracy silnika, pod maską akumulator osiąga temperaturę otoczenia/silnika. Temperatura ma większe znaczenie, gdy akumulator jest ładowany przez prostownik. Nie należy ładować akumulatora, jeżeli temperatura elektrolitu jest mniejsza niż 5°C, gdyż napięcie ładowania szybko wzrasta i ładowanie takie nie jest efektywne.

Jak zadbać o akumulator w zimie? 

Jeśli chodzi o akumulator, zima z pewnością nie jest jego sprzymierzeńcem. I choć nie da się kontrolować pogody, to można podjąć pewne kroki, które przedłużą żywotność akumulatora.

  • Utrzymuj akumulator w czystości. Brud czy korozja zwiększają izolację i hamują przepływ prądu.
  • Jeśli zwykle jeździsz tylko po mieście lub uruchamiasz auto okazjonalnie, np. tylko w weekendy, rozważ zainwestowanie w nowoczesny prostownik z funkcją podtrzymania konserwacyjnego, który przedłuża żywotność baterii bez przeładowywania jej.

Warto pamiętać, że aby akumulator zachował sprawność podczas mrozów, powinien być odpowiednio konserwowany i zawsze w pełni naładowany. W akumulatorze częściowo rozładowanym, w temperaturach poniżej 0°C, elektrolit może zamarznąć, co nieodwracalnie uszkadza akumulator. Można też, w przypadku zakupu nowego akumulatora, wybrać model z technologią Carbon Boost, zastosowaną np. w akumulatorze Centra Futura. Dzięki niej akumulator ładuje się nawet do 2 razy szybciej. Sprosta on zatem ekstremalnym temperaturom i wymaganiom pojazdów z bogatym wyposażeniem, intensywnie użytkowanym na krótkich odcinkach, np. w ruchu miejskim.

Przeczytaj więcej: Wydłużenie żywotności akumulatora w samochodzie - sposoby

Kable rozruchowe – pomoc w ostateczności

Im niższa temperatura na zewnątrz, tym większe prawdopodobieństwo, że akumulator w samochodzie rozładuje się w najmniej oczekiwanym momencie. Warto być przygotowanym na taką okoliczność.

Jedną z metod nagłej reanimacji rozładowanego akumulatora jest doładowanie go prądem pochodzącym z drugiego samochodu. Przed nadejściem zimy warto więc zaopatrzyć się w zestaw kabli rozruchowych i schować je do bagażnika na wszelki wypadek. Za pomocą kabli rozruchowych można doładować akumulator prądem poprowadzonym z innego auta. Instalacja dawcy nie może mieć jednak żadnych przeciwwskazań do tych czynności. W jaki sposób wykorzystać kable rozruchowe do uruchomienia auta?

  1. Zaparkuj oba samochody przodem do siebie i wyłącz ich silniki.
  2. Podłącz jeden koniec czerwonego kabla rozruchowego do dodatniego zacisku akumulatora w samochodzie z naładowaną baterią, a drugi koniec do dodatniego zacisku akumulatora drugiego samochodu, który nie odpala (w niektórych samochodach – np. BMW, Mercedes – nie podpina się kabla dodatniego do akumulatora – stosuje się odpowiedni port.
  3. Podłącz jeden koniec czarnego kabla do ujemnego bieguna akumulatora w samochodzie z naładowaną baterią, a drugi koniec do ujemnego zacisku akumulatora drugiego samochodu, który nie odpala lub do tzw. masy, czyli do metalowej części tego auta.
  4. Uruchom silnik samochodu ze sprawnym akumulatorem i pozwól mu pracować przez kilka minut przed uruchomieniem silnika auta, którego akumulator jest doładowywany.
  5. Spróbuj uruchomić auto. 
  6. Jeśli silnik zapali, odłącz kable rozruchowe – najpierw ujemne, później dodatnie – i zamknij maskę.

Jeśli szukasz akumulatora do swojego auta, doskonałym narzędziem jest wyszukiwarka akumulatorów Exide Battery Finder. Znajdź swój akumulator za pomocą kilku kliknięć przy użyciu aplikacji dostępnej na iOS (App Store) i Android (Google Play) lub skorzystaj z wersji online: https://www.exidegroup.com/pl/pl/marka/exide 

Pamiętaj, aby przy doborze akumulatora zawsze kierować się zaleceniami producenta pojazdu.

Możesz też odwiedzić serwis sieci EuroWarsztat, w którym z doświadczonym mechanikiem skonsultujesz swój wybór.

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco